Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Uitbreiding standaard 8" SW dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Uitbreiding standaard 8" SW dobson

Heren en dames,

Nu de tegoeden weer een beetje gestabiliseerd zijn (), denk in aan een uitbreiding voor mijn standaard set.
    Het betreft een dobson Skywatcher 8"met 10 en 25mm oculair.
    Graag wat voorstellen met een uitleg waarom.
    Zelf dacht ik aan een barlow of misschien wel een 2"oculair.

groeten,
    Cor
    It is nice to be important, but it is more important to be nice.
    Skywatcher Dobson 8"

Een zonnefilter maken met baader zonnefolie. Kost bijna niks en je kan de zon waarnemen.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Waarom niet een barlow en een 2" oculair.
      Denk bij het oculair aan eentje met min 70 beeldveld en ergens tussen de 10 en de 25mm.

De barlow is om de 10mm naar 5mm te brengen. Dit is zeer geschikt voor de planeten en sommige deepsky objecten.

OIII filter voor lichtvervuiling en heel veel nevels.

Een goede koffer voor al dat moois.

*Edit*

Hier staat een mooie Barlow tekoop 8)
      Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Hallo Cor!

Ik kan Japie alleen maar bijtreden. Degelijke oculairen zullen je een enorme "wauw"-factor geven. Ik denk bv. aan Baader Hyperions of Sieberts die beiden wat mij betreft de beste prijs-kwaliteitsverhouding geven. Ideaal is bv. de 21mm Hyperion (57x - ideaal voor grote objecten) voor +/- 120 verzendkosten inbegrepen (http://www.modernastronomy.com - laagste prijs en uitstekende service). Neem er dan de twee extensieringen bij (14mm en 28mm http://www.baader-planetarium.de/zubeho ... perion.htm) voor zowat 20 extra en je hebt meteen 4 oculairen ineen (tot 14mm - 85x - waarschijnlijk je meest gebruikte vergroting). Dan zou ik er de 8mm Hyperion nog bij nemen die je met dezelfde ringen kan herleiden tot 4,3mm en je hebt meteen een perfecte breedveld oculairenset voor relatief weinig geld. Let wel, voor je de extensieringen aanschaft, wees er zeker van dat je nog genoeg (+/- 1cm) extra in-focus over hebt tegenover het standaard Hyperion oculair. Anders heb je een probleem.

Ik ben persoonlijk geen voorstander van een Barlow omdat de meeste niet van goede kwaliteit zijn. Ik zou eerder een tweede oculair (8mm) nemen dan een Siebert of Televue Barlow die je waarschijnlijk meer zult betalen.

De OIII filter zou ik met jouw kijker persoonlijk zo laten omdat je daarvoor iets te weinig opening hebt. De maximale vergroting met een OIII ligt rond de 8 10x je opening in inches (dus max 80x in jouw geval). Daarboven wordt het beeld veel te donker. Ik zou een degelijke UHC filter nemen (Lumicon, Astronomik, Orion Ultrablock). Die is ietsje breder van spectrum en je zult daar waarschijnlijk meer geniet van hebben (bruikbaar tot ongeveer 15x opening in inches). Blijf ten alle prijze van de zogenaamde "moon & skyglow" en andere "lichtpollutie filters" af. Waardeloos spul!

Groetjes,

Peter
        Het Zwerk
        Belgium

Commentaar

Bedankt voor de tips.

@Paul
          Ik snap niks van je verhaal over die tussenringen.
          Het spreekt me natuur lijk wel aan dat je voor 20 euro een extra oculair hebt.

Wat ik moeilijk vind is om iets te bestellen waar je niet door heen gekeken hebt.
          Ik denk dat ik tijdens het astroweekend eens hier en daar wat ga lenen om te proberen en dan mijn keus maak.
          It is nice to be important, but it is more important to be nice.
          Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Een 2" occulair tussen de 25 en 10mm, bespaar je de kosten.
            Voor 2" zou ik vanaf 25mm gaan.
            Ik denk dat een 2" 30 a 40mm een hele mooie toevoeging zal zijn bij jou.
            Daarnaast iets tussen de 25 en 10mm en misschien nog iets van een 6mm.

Barlows ben ik zelf niet zo'n fan van (heb dan ook nog geen televue oid geprobeerd, maar daar is het geld dan ook naar).
            Voor de kosten van een goede barlow kun je ook 2 occulairs kopen!
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik kan de Hyperions alleen maar aanraden. Die 8mm en 21mm zijn inderdaad erg goed. Enorm beeldveld, helder en scherp. Volgens mij kun je niet veel betere occulairen krijgen voor dat geld.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
              X