Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag over lasercollimator

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag over lasercollimator

Ik heb nu zelf ook een lasercollimator gemaakt en deze compleet goed uitgericht (als je m ronddraait draait het puntje niet mee). Maar als ik deze nu in mijn telescoop stop (die nu goed is gecollimeerd) staat de lazer een heel eind naast de centrale stip en de reflectie valt nog maar nét op de vangspiegel.

Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen Want ik wordt er echt gek van, de stress slaat toe na 4 mislukte pogingen om de lazer te "repareren"

Heb je de laser wel in het uitlijnplankje wel aan de uiteinden ondersteund? Dus één "V" onder het stuk wat de oculairbuis in gaat en één "V" onder de achterkant.

Wat het oon nog kan zijn:
    -je vangspiegel staat niet recht onder je focusser.
    -je focuser staat niet haaks op je telescoop.

Collimeer trouwens niet je hoofdpiegel met de laser. Da's niet nauwkeurig genoeg. De laser gebruik je alleen om de vangspiegel uit te lijnen op de hoofdspiegel. De hoofdspiegel stel je dan weer af met behulp van een collimatieplug of een chesire.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
      Heb je de laser wel in het uitlijnplankje wel aan de uiteinden ondersteund? Dus één "V" onder het stuk wat de oculairbuis in gaat en één "V" onder de achterkant.
      Yep zo heb ik het gedaan.

Wat het oon nog kan zijn:
      -je vangspiegel staat niet recht onder je focusser.
      -je focuser staat niet haaks op je telescoop.

Collimeer trouwens niet je hoofdpiegel met de laser. Da's niet nauwkeurig genoeg. De laser gebruik je alleen om de vangspiegel uit te lijnen op de hoofdspiegel. De hoofdspiegel stel je dan weer af met behulp van een collimatieplug of een chesire.
      Hmm die focuser zal ik eens naar kijken, maar de vangspiegel staat naar mijn idee gewoon goed.

De chesire komt over een paar dagen uit spanje..... dus we gaan het daar ook eens mee proberen. Thx Roel!

Commentaar

Ik had ongeveer hetzelfde probleem als SkyGuy had.

Eerst had ik 'm van een pvc-buis gemaakt.
        Achteraf bleek dat materiaal teveel vervormde als ik de laser ging ging centeren.
        Hij beschreef allemaal rare slingers op de muur, dus ik kon blijven afstellen tot ik een ons woog.

Ik werd er zo naar van dat ik uit pure wanhoop de stofzuiger buis maar even ben gaan bewerken.
        Deze is goed stevig en heeft de juiste maat.

Toen heb ik van Lego een uitlijnings plankje gemaakt, van Lego kun je immer (bijna) alles maken.
        Het uitlijnen is nu goed gelukt, ik ben alleen blij dat ik nét op tijd lees dat ik niet de hoofdspiegel ermee af kan stellen maar alleen de vangspiegel.

Blijft de stip van de laser ook mooi op dezelfde plek als je deze ronddraait in de focusser?

p.s.
        Toen ik alle troep wilde opruimen die ik gemaakt had, had ik toch het idee dat ik iets miste..
        Waar verkopen ze stofzuiger buizen.?
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Commentaar

Haha, mooi verhaal Wolkewietje . De lazer blijft overigens exact op dezelfde plek als ik m ronddraai. Dus ik heb zo het vage vermoeden dat er iets mis staat in mn telescoop (na met 3 verschillende versies van de lazer hetzelfde resultaat gehad te hebben).

Commentaar

Hallo SkyGuy,

Ik kan je de website van Nils Olof Carlin aanbevelen. Misschien helpt dat?

http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html

mvg,
            Chris
            Celestron C8 met XLT coating op EQ5
            Webcam SPC900NC

Commentaar

Werken...
            X