Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verschil oculairs?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verschil oculairs?

Hallo allen,

Zoals sommigen hier misschien wel weten heb ik vorige week mijn eerste telescoop binnen gekregen, de Skywatcher Evostar 90 en ben volop aan het experimenteren, voor zover het weer dat toelaat.

Bij de telescoop zaten twee oculairs, een 10 mm en een 25 mm. Kan iemand mij misschien in simpel ABN uitleggen wat nu precies het verschil is, welk oculair kun je waarvoor het beste gebruiken?

X
    Marianne
    I'm a dreamer, but I'm not the only one.

De verschillende oculairs geven verschillende vergrotingen.... zo simpel is het.

Het sommetje dat je de vergroting geeft is: Brandpunt telescoop / Brandpunt oculair = Vergroting.

In jouw geval dus 900 (f telescoop) / 25 (f oculair 1) = 36 x.

Met dat oculair heb je het meeste overzicht door je telescoop.

Kleine objecten zijn zichtbaar, maar blijven klein en geven weinig detail prijs.

Je andere oculair geeft een vergroting van 900/10 = 90x.

Hierbij "zoom je in" (vergroot je meer) en kan je de kleiner objecten met meer detail zien. Ook is het beeldveld aanzienlijk kleiner dan met het 25mm oculair.

Welk oculair je waarvoor gebruikt is een beetje afhankelijk van het object. Sommige zijn zo groot dat je ze met de 10mm niet kan zien (je kijkt er doorheen als het ware); dan moet je dus terug naar het 25mm oculair.

Grof gezegd, maar dat geldt dus niet voor alle objecten, is het 25mm oculair je zoekoculair (nadat je grof gericht hebt met de zoeker op de telescoop natuurlijk); het 10mm oculair is dan het oculair om het object beter mee te bekijken.

Je kan het ook overdag testen op een veraf gelegen kerktoren of iets dergelijks. Kijk maar wat welk oculair doet.

Succes ermee.
    Last bewerkt door sixela; 30-11-12, 11:41.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Je kan trouwens in een programma als Stellarium je telescoop invoeren (brandpunt en lensdiameter) én de verschillende oculairen (brandpunt en beeldhoek. Bij Plössls is die laatste wellicht 52 graden ("FOV eyepiece").

Wanneer je dit gedaan hebt kan je zien hoe verschillende objecten door jouw telescoop te zien zijn.
      (Probeer maar eens op bijvoorbeeld M57 uit.)
      Last bewerkt door sixela; 30-11-12, 11:42.
      12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
      7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Commentaar

Thx, enne, tot nu toe snap ik het nog haha.

Bedankt ook voor de tip van dat programma Stellarium, ga ik zeker gebruiken! Dat wordt in ieder geval weer lekker verder experimenteren, bedankt voor de heldere uitleg!
        I'm a dreamer, but I'm not the only one.

Commentaar

Met Stellarium kun je ook oculairbeelden simuleren zie je precies wat bepaalde oculairen laten zien in welke kijker.

Je kunt oculair- en kijkergegevens zelf invullen.

Stellarium => Muis linksonder => (dan zie je een menu) => Configuration window => Plugins (tabblad rechtsboven) => Ocular
          Last bewerkt door sixela; 30-11-12, 11:43.
          My eyes are the best optical devices provided. Others:
          GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Ik heb ook een vraagje over het brandpunt, vandaar dat ik dit topic weer naar boven haal...

Ik begrijp dat het brandpunt telescoop / brandpunt oculair je vergroting is, maar deze formule uit me hoofd leren is makkelijk.. alleen ik wil het ook graag begrijpen. Wat is de theorie hierachter, hoe kan het dat met een korter brandpunt in je oculair de vergroting groter wordt. Hoe zit dit precies, het enige wat er veranderd is toch het punt waar de lichtstralen elkaar kruisen?

Commentaar

Je oculair werkt als een loep. Hoe sterker de loep, van des te dichterbij bekijk je het beeld dat door het objectief wordt gevormd. ( vergroting)
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Waarom een telescoop vergroot, zie het lemma "beeldvorming" in deze wiki:http://nl.wikipedia.org/wiki/Lens_(optica).
                What where the skies like when you were young?

Commentaar

Oke dus als ik het goed begrijp vind er IN het oculair niet nog eens een tweede brandpunt plaats?

Commentaar

Je begrijpt het goed.
                    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Je zult ook merken dat bij meer vergroten een object zoals de maan donkerder lijkt. Bij sterren is dat minder het geval. Sterren zijn nl. puntbronnen en worden dus niet vergoot. Doordat een telescoop een ster niet perfect als een puntje kan afbeelden zal met een toenemende vergroting een ster ook wel wat in omvang toenemen, maar in mindere mate.
                      De hemel achtergrond zal echter wel normaal donkerder worden. Je kunt zo met meer vergroten zwakkere sterren zien.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Oke, dus eigenlijk kan je zeggen dat hoe korter het oculair is, hoe dichter je op het brandpunt zit (kortere afstand naar je oog), en dus zie je alles dichterbij (oftewel meer vergroting)? Betekent het dan als men spreekt over een oculair van 10mm, dat je oog zich op 10mm afstand van het brandpunt bevind?

Sorry als ik een beetje teveel doordram hierop, maar ik kan er slecht tegen als ik het niet helemaal begrijp, hehe.

Commentaar

Zowel een oculair als een telescoop beelden lichtkegels uit een punt op een vlak dat 'brandvlak' heet aan de ene kant van het systeem af op parallelle lichtbundels aan de andere kant van het systeem (een oculair is een soort 'omgekeerde telescoop' die veel complexer is omdat die met grotere invallende hoeken nog altijd goede beelden moet geven -- zie verder).

Een telescoop dient om elke parallelle bundel die binnenkomt (dat is alle licht die komt van een bepaald punt op de hemelbol) af te beelden op een lichtkegel die door een punt op het brandvlak gaat.

Het object recht voor de telescoop wordt afgebeeld in het midden van het brandvlak, maar voor schuin invallende bundels komt de lichtkegel ergens anders op het brandvlak.

Zulke systemen zetten dus een hoek (aan de ingang van de telescoop) om in een afstand (hoe ver op het brandvlak die lichtkegel weg van het midden samenkomt).

En dan gebruikt men een korte "omgekeerde telescoop" om die afstanden weer om te zetten naar hoeken. Aan de uitgang van het oculair zijn de lichbundels weer parallelle lichtbundels die met een bepaalde hoek uit het oculair komen.

De brandpuntsafstand is een grootheid die de afstand van een punt op het brandvlak en de hoek van de corresponderende bundel aan de andere kant met elkaar verbindt.

Als de hoek in radialen uitgedrukt wordt is het eenvoudig: hoek=afstand_op_brandvlak/brandpuntsafstand.

Daarom kun je zien waarom het allemaal werkt: als je een "telescoop" zet en een "omgekeerde telescoop" achter elkaar zet en je laat de beide brandvlakken van die telescopen samenvallen, dan wordt een hoek omgezet naar een afstand op het brandvlak en terug naar een hoek.

Maar als de eerste 'telescoop' een grote brandpuntsafstand heeft en de tweede 'omgekeerde telescoop' een kleine, dan wordt een kleine hoek in een grotere hoek omgezet. Die relatie tussen de twee hoeken noemen we 'vergroting'.

Als je 100x vergroot, dan zul je een voorwerp dat in de hemel een halve graad verder is dan waar de telescoop gericht staat zien als 50° weg van de as in het oculair.

Uit de formule kun je makkelijk halen dat de vergroting net de verhouding is tussen de brandpuntsafstanden van de telescoop en het oculair.

hoek_in*brandpuntsafstand_telescoop = afstand_op_brandvlak = hoek_uit*brandpuntsafstand_oculair. Daaruit haal je hoek_uit/hoek_in.

Hoe ver je je oog van het oculair zelf moet houden is iets anders, dat heet de 'oogafstand'. Alle parallelle lichtbundels aan de ingang van de telescoop gaan door een 'intredepupil' (meestal de lens bij een refractor of de hoofdspiegel bij een Newtonkijker) en alle parallelle lichbundels uit het oculair gaan door een uittredepupil die op een bepaalde afstand voor het oculair 'zweeft'. De afstand van het oculair tot die uittredepupil noemt men 'oogafstand'.

Een figuurtje:
                          http://www.telescope-optics.net/images/46e.PNG
                          Last bewerkt door sixela; 26-09-12, 23:51.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Momenteel heb ik een skylux 70/700 refractor. maar nu kwam ik een Skywatcher Evostar-90 90/900 tegen die jij ook gebruikt. alleen jij heb waarschijnlijk geen ervaring met een 70/700 telescoop.
                            Mijn vraag is (als iemand dat weet): zie je echt duidelijk verschil met een 90/900 als je b.v. de maan observeert met een 20mm oculair, in vergelijking met 70/700 20mm?
                            want ik zit te twijfelen of ik hem moet nemen of niet...

Commentaar

Hier is een topic waaruit je misschien inspiratie kan putten: http://www.astroforum.nl/showthread....iet-dramatisch
                              Ik denk dat je bij 1,5x diameter ook nog wel aardig de verschillen kan merken indien je steeds hetzelfde type telescoop gebruikt met dezelfde openingsverhouding (althans, ik merk het wel bij mijn 60 f/15 en 90 mm f/14,4 refractors).
                              Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Werken...
                              X