Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

oculairs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

oculairs

hallo allemaal, ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie me kunnen helpen:

ik heb een Celestron 8'' f/10 SCT met twee Plossl-oculairs: een van 26 mm brandpuntsafstand en een van 10 mm (vergrotingen ongeveer 75 en 200 keer).

over de eerste ben ik best wel tevreden (alleen een beetje een klein gezichtsveld) en over de tweede een stukje minder, aangezien ik problemen heb met scherpkrijgen van het beeld.

nu wil ik een of meerdere oculairs gaan aanschaffen, maar ik zou niet weten welke. hier volgen een aantal opties die ik heb:
    * meerdere oculairs van 50-75 euro p.s. van bijvoorbeeld orion of celestron.
    * 2 oculairs van 125-150 euro p.s. van bijvoorbeeld orion/celestron/vixen/meade.
    * 1 heel duur oculair van TeleVue (bijv een nagler of radian) van meer dan 300 euro.

op internet heb ik al vele resentie gelezen over zeer veel oculairs maar uit de eerste twee categorieen is dus echt niet te achterhalen wat een beter oculair is: er zijn er zeer veel van ongeveer dezelfde kwaliteit met slechts minime verschillen.
    wel is me duidelijk dat al deze oculairs minder in kwaliteit zijn dan een TeleVue, maar die is dan ook minstens twee keer zo duur!

ik weet nu niet wat ik moet doen...

heeft iemand een goed advies voor mij?
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Als je 26mm al klein vind dan zal alles wat kleiner is (meer vergroot dus) wel nog minder voor je zijn...
    Weet je wel zeker dat je scherpstel probleem aan het oculair ligt en niet toevallig aan atmosferische tubrulentie (warme straling dus).

De naglers zijn wel goed maar veel te duur. Super Plossl is een goede kwaliteit/prijs verhouding. Plossl heeft ook wide en ultrawide. De prijs ligt lager (niet veel) dan die van televue. De nagler is ook speciaal omdat het groot hoe is Ik ben heel tevreden over plossl. Naglers vind ik gewoon te duur voor wat ze beter zijn.
    [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

nee, sorry, dan heb je me verkeerd begrepen: ik vind voor deze plossl het beeldveld klein (ongeveer 0.5 graden) terwijl met andere oculairs met dezelfde vergroting (bij een SWA van maede of de TV panoptic) het beeldveld 0.75 graden kan zijn (bij dezelfde vergroting dus).
      vandaar dat ik ook eventueel een lage-vergroting oculair erbij wil maar dan dus met een breeder beeld.

en de plossl's die jij hebt, van welk merk zijn die? Plossl's van verschillende merken verschillen nogal in prijs.
      Vixen Great Polaris
      Canon 350D - NexImage

Commentaar

Origineel geplaatst door Schipluiden
        nee, sorry, dan heb je me verkeerd begrepen: ik vind voor deze plossl het beeldveld klein (ongeveer 0.5 graden) terwijl met andere oculairs met dezelfde vergroting (bij een SWA van maede of de TV panoptic) het beeldveld 0.75 graden kan zijn (bij dezelfde vergroting dus).
        vandaar dat ik ook eventueel een lage-vergroting oculair erbij wil maar dan dus met een breeder beeld.

en de plossl's die jij hebt, van welk merk zijn die? Plossl's van verschillende merken verschillen nogal in prijs.
        Ik heb een meade 26mm super plossl heeft een 1gr beeldveld.(Bij mijn LX90 in iedergeval) en vergroot 76x
        [..schijn niet zo in m'n gezicht met dat felle licht.. | ... ]

Commentaar

wat about 1 duurdere widefield en een duurdere barlow van televue ofzo
          ?
          ie televue 2/3x dan heeft je 26 mm als 13/6,5 en als je dan bv een 30mm widefield van meade oid neemt 15/7,5 bv ?

Commentaar

bedankt voor de tip.
            ik heb mn besluit genomen (mede op basis van adviezen van anderen) en heb besloten een TV 13 mm Nagler t6 aan te schaffen.
            is een dure optie, maar schijnt echt superieur te zijn.

vervolgens wil ik nu gaan sparen voor of een TV powermate 2.5 x, een groothoek-oculair (rond de 32 mm), of nog een ander oculair voor zeer grote vergroting (bijv een TV nagler t6 van 7 mm).

wanneer ik volgende week mn nagler heb, laat ik jullie wel weten hoe die bevalt (al heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal voor handen).

groeten!
            Vixen Great Polaris
            Canon 350D - NexImage

Commentaar

heb je geld teveel?.. ik ben al heeel lang aan het sparen voor een hele grote telescoop. en in principe kan ik hem allang kopen, maar ik heb hem nog steeds niet!!! haha

Commentaar

ik spaar iedere maand de fooi die ik krijg bij mn bijbaantje (gemiddeld 50-80 euro per maand) en die besteed ik alleen maar aan accesoires voor mn telescoop (die ik nu een half jaar geleden tweedehands heb gekocht, dus die is nog niet aan vervanging toe).

dus eens in de zoveel tijd kan ik een aardig bedrag besteden.

maar als je al een tijdje een nieuwe telescoop kan kopen, wat houdt je dan tegen?
                Vixen Great Polaris
                Canon 350D - NexImage

Commentaar

Je hebt de laatste tijd vaak de aanbieding dat als je een scoop koopt dat je voor 140 euros extra een koffer vol plösl en superplösl-oculairen plus camera adapter plus diverse filters er bij krijgt, misschien is dat een idee. ik heb er een sinds kort zo een en ben er niet echt ontevreden over.
                  Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                  Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

wat me tegenhoud!!! haha.. leuke vraag.. dat vraag ik mezelf ook af.

ik denk de twijfel..
                    ik heb al heeeel erg lang een mooie telescoop op het oog.

http://www.teleskop-service.de/gsseiten ... tm#GSD250E

Aktionsmodell - GDD 250E - Öffnung 250mm - Brennweite 1250mm
                    Aktionsmodell mit guter 2" Ausstattung

deze telescoop..
                    daar twijfel ik eigenlijk al mee dan een half jaar over, haha ik heb het geld. maar toch blijft het veel geld.
                    het is een duitse site, en ik kan zelf GEEN WOORD DUITS! dus ik gis maar wat.. verder ziet hij er heel simpel uit, hij heeft een super mooie grote, maar die telescoop die er bijvoorbeeld onder staat ( die blauwe) die heeft een filter ( zie ik op het plaatje) maar dies wel 200 euro duurder.. is dat beter of niet? of kan ik dan voor die 200 meer dan net zo goed een grotere grote nemen, en geen filter dus eigenlijk die van 448 euro ook goed.
                    pff.. ik weet het gewoon niet.. ook weet ik niet of hij wel goed is. of het een goeie telescoop is. en of er geen addertjes onder het gras zitten, of het gewoon een telescoop is die niet voor dat geld waard is ofzo. verder is het een minder bekend merk. dus ik hoor er ook weinig over..

ik twijfel gewoon haha.
                    en daar komt het door dat ik hem nog steeds niet in huis heb. en dan vind ik het toch een hoop geld dus blijf ik twijfelen. want ik wil niet een miskoop doen met zoveel geld.

Commentaar

een paar half jaar alweer geleden de zelfde gekocht maar dan de 300mm uitvoering. Joekel van een apparaat en toch betaalbaar! de levertijd viel me wel tegen, 4 weken! maar de nachten die ik er mee heb doorgebracht maakten alles meer dan goed! (je *** valt open als je door zo'n fotonen emmer de nevel M27 (dumpbel nebula) bekijkt!
                      De site had toen al een engelse link voor de mensen die geen duits kennen,daar heb ik alles nog es rustig door gekeken.
                      De koffer heb ik gelijk er bij besteld + laser colminator.

elke cent waard!

Gr Coin

Commentaar

precies dezelfde???? die goud kleurige??? of die blauwe?? dus heb jij zonder of met filter??

ik twijfel omdat het idd gewoon niet kan lezen, maar engels kan ik ook niet dus dat schiet ook niet op haha..
                        en of ik met of zonder filter moet nemen en of zo'n groot ding 250/1250 voor 448 euro niet te goedkoop is zeg maar.. of die dus wel goed genoeg is..

Commentaar

kun je er ook planeten mee bekijken? natuurlijk niet zo scherp als een lenzentelescoop. maar kun je ze wel bekijken?

Commentaar

( sorry voor de 3 berichten achter elkaar maar elke keer denk ik ohjaa dat moet ik ook nog vragen.. :schaam: :schaam: ..)

maar coin, je bedoeld de oculairen koffer erbij besteld??

Commentaar

ik heb er een aantal mensen uit de buurt naar Jupiter en Saturnus laten kijken . ze waren wel aardig onder de indruk~!

Commentaar

Werken...
                              X