Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maximale vergroting... en meer?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maximale vergroting... en meer?

Even tijd voor een domme vraag?
    De maximale zinvolle vergroting van een telescoop is bij mijn weten 2x objectiefdiameter in mm, maar ik heb ook wel het advies gekregen niet verder te gaan dan 1.5x in verband met de matige seeing in Nederland.
    Wat gebeurt er nou als ik teveel ga vergroten?
    Verlies ik daar echt kwaliteit (informatie) mee, of is het enige probleem dat ik minder heb dan ik dacht bij die vergroting?
    Dan kan ik best 200x vergroten met een 70 mm objectief, als ik maar accepteer dat ik niet echt meer zie dan met 140x.
    Kortom: korte brandpunt oculairs weggooien of gewoon gebruiken?
    Space is infinite. My budget is not.

Niet weggooien, soms geraak je wel boven je limiet, enkel moeten de omstandigheden dan echt optimaal zijn. Perfecte seeing, glasheldere lucht, goed materiaal, goede collimatie, ...... .

Commentaar

De maan kan vaak wel hogere vergrotingen aan omdat ie zo fel is. Soms kan een hoge vergroting ook nut hebben op deepsky objecten. Er zal theoretisch niet meer informatie op je netvlies vallen maar omdat het object groter overkomt kun je soms toch meer details onderscheiden. Je kunt het vergelijken met een plaatje dat je op je computer vergroot. Je zult niet meer informatie uit dat plaatje kunnen halen (de pixels worden immers slechts vergroot op het scherm weergegeven) maar details vallen meer op.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
        De maan kan vaak wel hogere vergrotingen aan omdat ie zo fel is.
        en omdat het contrast tussen licht en donker zo groot is (althans als je naar objecten dicht bij de terminator kijkt). Voor voorwerpen op een volle maan, en ver van de terminator, zul je zien dat die hele grote vergrotingen meer verhullen dan onthullen.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Saturnus is ook een object dat hogere vergrotingen kan verdragen. Jupiter meestal niet. Persoonlijk gebruik ik liever een vergroting die wat lager is. Het beeld is wel kleiner maar veel scherper.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Bedankt voor de reacties!
            Als ik het goed begrijp, zit het dus zo:
            Als ik -op een avond dat mijn telescoop 180x aan kan-, met 240x kijk, verlies ik dus niet echt details, alleen zullen de details die eerst te klein waren, nu te vaag zijn.
            Bij heel felle en contrastrijke objecten zie je misschien zelfs wel iets meer...

Heeft het nog zin de maximale vergroting op te blazen met een Barlow, of moet je de vergroting van die Barlowlens meenemen in de berekening van het maximum?
            Space is infinite. My budget is not.

Commentaar

Die moet je meenemen in het maximum.
              Immers hij vergroot niet je opening, alleen je brandpuntafstand.
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ook voor het splitsen van dubbelsterren heeft het wel eens zin boven de maximale zinvolle vergrotingen te gaan, ook hier is de seeing van belang.
                Obsession 18 inch F/4.5
                Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Werken...
                X