Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiritus op de spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spiritus op de spiegel

Ik heb even een fout gemaakt, en hoop dat het niet te ernstig is.

Ik hem vorige week mijn spiegel even schoongemaakt, alleen volgens mijn met het verkeerde spul, namelijk spiritus. Volgens mij moeder en mezelf kan dit daarvoor worden gebruikt. Alleen nu zit er een doffe blauwe waas op de spiegel.

Hoe kan ik de spiegel nu het beste schoonmaken, en kan spiritus schade aan de spiegel veroorzaken.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Die blauwe waas is waarschijnlijk vervuiling die in de spiritus zat. De blauwe waas kan volgens mij geen kwaad. Je kunt dit er weer af krijgen door er gedistilleerd water over te gieten. Dit is overigens ook de meest gebruikte methode om een spiegel schoon te maken. Gedistilleerd water bevat nagenoeg geen vervuilingen en zal dus ook geen waas achterlaten.

Hoe heb je trouwens je spiegel schoongemaakt? Gewoon de spiritus er over gegoten of heb je het oppervlakte ook aangeraakt. Dat laatste is in ieder geval een slecht idee.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Het is isopropanol dat je moet gebruiken samen met gedistilleerd water. Geen spiritus. Hopelijk krijg je het er nog af zonder schade.
      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ok nou blij om dat het iniedergeval niet zo veel kwaad kan. Ik heb de spiegel zelf niet aageraakt, maar met een stuk keukenrol en die gedrenkt in de spiritus.

Waar kan ik dat water krijgen ???

Commentaar

- gedestilleerd water kan je krijgen bij de garage of bij de doe t zelf winkel. ( accu vul water)
          - isopropanol ( ontsmettingsalchohol) kan je bij de aphoteker halen.

maar ik ben wel ongerust over die waas die op je spiegel ligt.
          Die moet dan met isopropanol en gedestilleerd water hopelijk weg te krijgen zijn.
          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Spiritus brand in , vandaar die blauwe waas. het is veels te aggresief voor glas , toen ik nog glazenwasser was zag ik veel van die mooie blauwe ramen, als je dan vroeg of ze dat met spiritus deden was het altijd volmondig Ja, Is dat niet goed dan? (als je van blauwe ramen houd wel)

Leg je spiegel in een bak met gedestilleerd water en een paar druppels afwas laat deze een uurtje of 2 staan en spoel m dan met goed stromend water af, daarna afspoelen met gedistilleerd water. Misschien dat dan die waas weg is.

Commentaar

In spiritus zit een beetje pyridine wat bijdraagt aan de geur. Ook is het erg giftig wat het geschikt maakt voor denatureren. Pyridine is een zwakke base. Aluminium is erg labiel en wordt snel aangetast, ook door zwakke basen. Dus misschien is dat de oorzaak. Geen idee hoe je dat moet verhelpen. Het zou ook nog de blauwe kleurstof kunnen zijn die achterblijft na het verdampen. Mogelijk kan je die weer met een ander oplosmiddel verwijderen.

succes

Commentaar

nou bedankt in ieder geval voor jullie adviezen. Ik zal er aan gaan werken. Om niet de fout 2x te maken. Wil ik het toch nog even vragen, als ik de spiegel heb afgespoelt met alcohol en gedestileerd water. Moet ik het dan laten opdrogen of moet ik het afnemen met een poleerdoek/ keukenrol.

Zo mijn camera van Meade is net binnen gekomen, dus eerst even testen, en dan morgen de spiegel rijnigen

Commentaar

Zet de spiegel op zijn kant zodat de meeste druppels eraf rollen. De druppels die blijven plakken kan je verwijderen met een keukenrol. Raak alleen de druppels aan zodat ze in het papier worden gezogen. Probeer om het aluminium niet aan te raken.

Laat alsjeblieft weten of die blauwe waas van je spiegel is gekomen!

succes

Commentaar

Zo ben vanmiddag eens bezig geweest met de schoonmaak klus.

Heb de spiegel eerst in een bakje gedaan, met een paar drupjes afwas middel en gedestileerd water, en zo een uurtje laten staan. Daarna afgespoelt, met kraanwater en zo laten drogen. Daarna 70% alcohol er over heen gegoten en afgespoelt met gedestileerd water en weer laten drogen.

En de blauwe waas is verdwenen De spiegel glanst erover als nooit te voren.
                    Post zo wel even een foto kun je het verschil zien.

Commentaar

Zo dit is een foto met de blauwe waas

En dit is hem na de schoonmaak beurt, pff wat een verschil 8) , vraag me af of dit ook verschil geeft in het waarnemen.
                      klik hier

Commentaar

Gewoon kraantjeswater, dan laten drogen... Daarna 70% alcohol erop. Blijkbaar heb je de eerste keer nog niet genoeg geschrokken. Allemaal dingen die ik niet zou uitproberen. Gelukkig is de blauwe waas weg maar voor hetzelfde geld had je een nieuw probleem gecrŽerd.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Kijk, dat ziet er weer fris uit, niks meer aan doen.
                          Ik herhaal: niks meer aan doen!
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Das mooi

Heb de spiegel eerst in een bakje gedaan, met een paar drupjes afwas middel en gedestileerd water, en zo een uurtje laten staan. Daarna afgespoelt, met kraanwater en zo laten drogen. Daarna 70% alcohol er over heen gegoten en afgespoelt met gedestileerd water en weer laten drogen.
                            Dat klinkt niet zo heel erg verstandig moet ik zeggen.

Gedestilleerd water met afwasmiddel is een beetje onzinnig omdat je het gedestilleerde water meteen vervuilt met afwasmiddel. Beter gewoon kraanwater met een paar drupjes afwasmiddel. Daarna inderdaad even afspoelen met kraanwater en dan direct naspoelen met gedestilleerd water. Tenminste, dat is wat mij het meest logisch lijkt.

De reden dat je gedestilleerd water gebruikt is dat dat zeer weinig vervuilingen bevat waardoor er geen vlekken achterblijven nadat het water verdampt is. Als je de spiegel afspoelt met kraanwater en dan laat drogen blijft er weer vervuiling achter van het kraanwater.

Maar goed, je hebt hem schoongekregen en dat is wat telt
                            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Hey Arie,

Ik zie allemaal stof op de spiegel, weet je wel zeker dat je m hebt schoongemaakt??
                              Ik zou het nog een keer over doen, en deze keer goed :P
                              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
                              X