Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Iemand een tip voor een barlowlens???

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Iemand een tip voor een barlowlens???

Ben op zoek naar een goede (en natuurlijk goedkope) barlowlens. Iemand een tip m.b.t. fabrikaat en / of leverancier?

Tx
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

De TS 1,5x - 2x barlow heeft een goede prijs / qwaliteits verhouding

45 euro
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb uitstekende ervaring met de TAL barlow in mijn 80mm ED
      Deze kost bij Van Grootven 51 euro
      Het voordeel is dat hij en korte bouw heeft.
      Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

Slechte barlowlenzen zijn gelukkig zo goed als verleden tijd. De meeste barlowlenzen presteren goed, er zijn nog wel subtiele verschillen.
        De Televue barlow presteert goed op alle objecten, deze is iets duurder maar misschien is er tweedehands wel te krijgen.
        Anders is ook de Ultima/Shorty plus een goede keuze.
        Obsession 18 inch F/4.5
        Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ik heb geen goede ervaringen met de Meade apo barlow (model 140 meen ik)
          Heeft iemand hier andere ervaringen mee
          Heimwee naar mijn oude 75 mm f 1200 Polarex

Commentaar

De orion Shorty +
            Ik heb ook een televue powermate 4x gebruikt (drie keer zio duur) maar zie echt bijna geen verschil.

gr Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
              De orion Shorty +
              Ik heb ook een televue powermate 4x gebruikt (drie keer zio duur) maar zie echt bijna geen verschil.

gr Arend
              En toch zijn ze er.

Barlow eens een oculair met grote brandpuntafstand. Vervelend kidney beaning zal je deel zijn. Met een powermate is dit sowieso minder omdat die niet het eyerelief van het oculair verlengd.
              Dit is reeds één verschil er zijn er nog maar ze schieten me niet meteen te binnen.
              Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

Origineel geplaatst door zuurmond
                Ik heb geen goede ervaringen met de Meade apo barlow (model 140 meen ik)
                Heeft iemand hier andere ervaringen mee
                Neen, ik heb die ook eens getest. Geeft mijn inziens scherpe beelden maar veel glow rond planeten. Ik vermoed dat de barlow wel goed is maar de behuizing is onvoldoende gebaffled,teveel interne reflecties....
                Obsession 18 inch F/4.5

Commentaar

De orion Shorty +

gr Arend
                  Tiijd voor de oogarts... de 4x Powermate vergroot 2 keer zo veel als de Shorty Plus Arend...

Kleinigheidje blijf je altijd houden hé :P
                  150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                  Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                    De orion Shorty +

gr Arend
                    Tiijd voor de oogarts... de 4x Powermate vergroot 2 keer zo veel als de Shorty Plus Arend...

Kleinigheidje blijf je altijd houden hé :P
                    gebruikte hem altijd in combinatie met een extension tube. Dus zat iuk rond de 3x

Ik heb nu al zo veel mensen gesproken die deze barlow echt te gek vinden. Het is in prijs kwaliteit verhouding echt een van de beste !

gr Arend
                    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
                      De orion Shorty +

gr Arend
                      En toch zijn ze er.

Barlow eens een oculair met grote brandpuntafstand. Vervelend kidney beaning zal je deel zijn. Met een powermate is dit sowieso minder omdat die niet het eyerelief van het oculair verlengd.
                      Dit is reeds één verschil er zijn er nog maar ze schieten me niet meteen te binnen.
                      Hierbij een foto gemaakt op F30 (C9,25 ) dus op ongeveer 6,7 meter brandpunt ! Foto's zeggen soms meer dan theorie. Ik zei ook "bijna" geen verschil. In verhouding prijs/ kwaliteit is dit een super barlow.Ik heb nu al zoveel mensen gesproken die erg tevreden zijn over deze goedkope barlow (hij is trouwens de zelfde als de Celestron ultima)

Commentaar

De orion Shorty +

gr Arend
                        En toch zijn ze er.

Dat is onmiddellijk te zien in mijn Pan 24. In een Powermate 2.5x werkt die zonder problemen; in zowel een GSO, een TV 2x, als een Orion Shorty Plus is er vignettering en wordt het plaatsen van het oog veel moeilijker, en is er sferische aberratie van de uittredepupil ("kidney beaning"). In mijn TMB 1.8x is dat effect al veel minder (maar da's een milde barlow met een lange brandpuntsafstand), en barlowt mijn 16T5 Nagler helemaal zonder problemen.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Hierbij een foto gemaakt op F30 (C9,25 ) dus op ongeveer 6,7 meter brandpunt !
                          Non sequitur.

De problemen die Freddy vernoemt treden alleen op als een barlow wordt gebruikt in een afocaal systeem, dus met een oculair erachter. De barlow maakt dat de uittredepupil verder uit het oculair wordt gestoten, de sferische aberratie van de uittredepupil versterkt wordt (de uittredepupil "trekt meer krom"), wat kidney beaning kan veroorzaken, en dat de stralenbundels voor voorwerpen met dezelfde schijnbare hoek delen van de lenzen van de oculairs gebruiken die verder van de as liggen, en soms dus ook delen lens die er niet meer zijn (wat vignettering veroorzaakt).

Die kun je dus niet met een sensor opmeten in het Newtonische brandvlak van een focaal systeem. Voor zulke systemen is het grote voordeel van de Powermate het feit dat de vergroting niet zoveel afhangt van de afstand tussen barlowlens en camerasensor.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Oh, en hier mijn favoriete barlows, in volgorde van voorkeur:

-Baader Zeiss barlow (te koop bij Teleskop Service)
                            -TMB ED 1.8x barlow (te koop bij APM telescopes)
                            -TeleVue 2x
                            -Baader VIP barlow
                            -Orion Shorty Plus

De TV 2x heeft de beste "bang for the buck", vind ik. Uitstekende baffling, optisch niks op aan te merken, en nauwelijks duurder dan de Orion Shorty Plus. De TV 2x heet als enige nadeel dat-ie erg ver in de oculairhouder gaat, dus als je een Paracorr of filters op een 2" naar 1.25" adapter steekt, of je hebt een kleine kijker als een Starblast, dan wilt dat weleens voor problemen zorgen.

De Orion Shorty Plus (ik herhaal, Orion Shorty Plus) heeft het voordeel dat die minder indraaien van de oculairhouder nodig heeft, mochten je oculairs al dicht bij de kortste stand van de oculairhouder scherp te stellen zijn. Die is dus no-nonsense en schier universeel inzetbaar.

De TMB heeft véél extra indraaien nodig - ze hadden natuurlijk de barlowlens dieper in de oculairhouder kunnen laten rusten, maar zie TV 2x.

De Carls Zeiss een een Baader-behuizing is het neusje van de zalm (en is een tijdje voor een spotprijs verkocht geweest), maar de resterende exemplaren gaan voor een slordige 300 Euro van de hand (of meer).

Baader maakt een barlow met een soortgelijke optiek (maar niet dezelfde coatings, en ook niet met lenzen gemaakt door Carl Zeiss) nu als hun "VIP"-barlow.

Commentaar

Werken...
                            X