Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Gast antwoordde
    RE

Oke bedankt!

Laat een reactie achter ::

Gast antwoordde
    Re: 3x telenegative

Origineel geplaatst door dennisput
    Wat is een Meade 3x telenegative multi-coated voor soort oculair?
    een barlow misschien?
    Dat is een barlow. Met die kan je 3x vergroten dus

Gast antwoordde
    3x telenegative

Wat is een Meade 3x telenegative multi-coated voor soort oculair?
    een barlow misschien?

• sixela
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door ArieV
    Wat is eigenlijk een goede filter(s) voor deepsky en planeet waarnemingen.

Ik weet dat je voor planeet waarneming meerdere filters kunt gebruiken. Maar is er ook een filter die je hiervoor kunt gebruiken.
    Baader Moon&Skyglow werkt aardig op Saturnus, Jupiter en Mars.

• sixela
    antwoordde :
    Re: Oculair

Origineel geplaatst door ArieV
    Wat voor filter kan ik het beste gebruiken voor nevels en sterrenhopen.
    Sterrenhopen: geen.
    Melkwegstelsels: geen (hogere vergroting als je last hebt van lichtvervuiling) of een DGM Galaxy Contrast Enhancer, te koop op deze site.
    Nevels: NPB filter van dezelfde site (of een andere UHC/Ultrablock; vele leveranciers); OIII filter van bv. Baader.

Nu zit ik aan dit oculair te denken
    Uitstekende keuze. Dat of een TV Plössl, maar die is veelminder comfortabel (maar misschien toch een tikkeltje scherper).

In de loop van de tijd wil ik ook nog een andere barlow kopen. Welke kan ik goed gebruiken ?[/img]
    Televue 2x. TMB 1.8x ED (bj APM telescopes), als je de oculairhouder zonder barlow niet teveel moet indraaien, want je gaat extra moeten indraaien. Baader VIP barlow of Baader Carl Zeiss bij Telescope Service.

• Nop
    antwoordde :
    Arie, zou je hier even een nieuw onderwerp voor willen openen? Dank!

• ArieV
    antwoordde :
    Wat is eigenlijk een goede filter(s) voor deepsky en planeet waarnemingen.

Ik weet dat je voor planeet waarneming meerdere filters kunt gebruiken. Maar is er ook een filter die je hiervoor kunt gebruiken.

• zuurmond
    antwoordde :
    weer wat geleerd, bedankt voor de toelichting.

• sixela
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door zuurmond
    Feit blijft dat mijn Meade "apo"model 140 kleurfouten vertoonde, ook een tweede exemplaar
    uit Duitsland vertoonde deze kwaal.
    Na jullie uitleg ga ik ervanuit dat ik toevallig 2 slechte exemplaren heb getroffen.
    Heb ik toch een vraagje; Mijn barlow is ook opgebouwd uit gekromde lenzen.
    Het licht moet er toch doorheen. Als licht door gekromde vlakken gaat krijg je volgens mij
    altijd kleurfouten.
    Bij een doublet compenseert het ene lenselement de effekten van de andere. Bij een objectief is dat niet genoeg - het is convergerend met een convergentie héééél ver van het objectief.

Niet zo bij een barlow. Een barlow divergeert lichtjes een reeds convergerende bundel, en brengt hem nog steeds tamelijk dicht bij de barlow tot focus.

Wat je bij de Meade zag is niet echt longitudinale chromatische aberratie, maar waarschijnlijk laterale kleur veroorzaakt door het oculair (dus kleurafhankelijke vergroting); dat kan erger worden in een barlow omdat die voor voorwerpen uit de as de bundels lensoppervlakten laat benutten in de oculairs die verder van de as liggen.

• zuurmond
    antwoordde :
    Feit blijft dat mijn Meade "apo"model 140 kleurfouten vertoonde, ook een tweede exemplaar
    uit Duitsland vertoonde deze kwaal.
    Na jullie uitleg ga ik ervanuit dat ik toevallig 2 slechte exemplaren heb getroffen.
    Heb ik toch een vraagje; Mijn barlow is ook opgebouwd uit gekromde lenzen.
    Het licht moet er toch doorheen. Als licht door gekromde vlakken gaat krijg je volgens mij
    altijd kleurfouten.
    Of sla ik nu de plank volledig mis?

• sixela
    antwoordde :
    Bij een spiegelkijker zou ik altijd een betere Apo kopen om de kleurfoutvrije afbeelding van een Newton ten aller tijden te waarborgen.
    Doubletbarlows zijn al apochromatisch. Vergeet niet, het gaat om een mild divergerende groep (en niet convergerende) en ze staat ook verdomd dicht bij het brandvlak. Niets te maken met objectieven.

Het "APO"-sausje over de 3-elementsbarlows is pure volksverlakk...uuhhmm marketing. Die hebben drie elementen niet om kleurfouten te vermijden, maar om een korte brandpuntsafstand te verkrijgen zonder dan men zeer gekromde lensoppervlakten hoeft te gebruiken. Met andere woorden, ze hebben drie elementen om ze kort te kunnen maken -- een voordeel op zich, maar geen optisch voordeel.

• fmeireso
    antwoordde :
    Yup, alle barlows zijn perfect kleurvrij. Het 'APO' predikaat is puur marketing. De derde lens in de ultima/shorty plus is waarschijnlijk om de korte bouwlengte te handhaven en toch zeer goede scherpe beelden te garanderen, en dat doet ze ook

• Ossi
    antwoordde :
    Bij een spiegelkijker zou ik altijd een betere Apo kopen om de kleurfoutvrije afbeelding van een Newton ten aller tijden te waarborgen. Ook voor Apo s en ED s trouwens.
    Bij achromaten f 10 bijvoorbeeld lig ik het accent vooral bij het kontrast.
    Kleurfouten heb ik dan toch al, ik kan het alleen stabiliseren
    De Televue barlows, powermates zijn ook geen APO barlows
    APO Barlow is gewoon een marketingtruuk

• zuurmond
    antwoordde :
    Bij een spiegelkijker zou ik altijd een betere Apo kopen om de kleurfoutvrije afbeelding van een Newton ten aller tijden te waarborgen. Ook voor Apo s en ED s trouwens.
    Bij achromaten f 10 bijvoorbeeld lig ik het accent vooral bij het kontrast.
    Kleurfouten heb ik dan toch al, ik kan het alleen stabiliseren

• Patrick
    antwoordde :
    Het is wel een verschil of je de barlow gebruikt in een spiegelkijker of lenzenkijker.
    verklaar je nader

Werken...
X