Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telrad

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telrad

Een Telrad zoeker en z'n broertjes werken met een projectie schermtje. Maar hoe zit dat met condensvorming hierop. Heeft iemand ervaring hiermee?
    Ook de nieuwste ETX kijkers van Meade hebben een schermpje waarop het stipje wordt geprojecteerd. Condens???

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Re: Telrad

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
    Een Telrad zoeker en z'n broertjes werken met een projectie schermtje. Maar hoe zit dat met condensvorming hierop. Heeft iemand ervaring hiermee?
    Bert
    Tja, ze verkopen er niet voor niets een dauwschild voor .

Je kunt er natuurlijk zelf eentje maken - op Cloudynights kon je onlangs og een "Telrad tunnel" aanschouwen.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Een Telrad is extreem gevoelig voor dauw. M'n Telrad beslaat altijd als eerste, en vaak al binnen een uur. Ik heb dat probleem opgelost door er een paar verwarmende weerstandjes aan te bevestigen. Je kunt inderdaad ook een dauwschildje maken. Een andere oplossing is het plastic venstertje van de Telrad los te maken en in je broek- of jaszak te stoppen wanneer je hem niet gebruikt. Dat werkt ook redelijk goed.

Een Telrad, of een vergelijkbare zoeker, is trouwens wel een aanrader. Sinds ik er een jaar geleden één heb aangeschaft heb ik mijn 8x50 zoeker nooit meer aangeraakt. Een tijdje terug heb ik hem helemaal van m'n scope afgehaald, ik gebruik toch alleen maar de Telrad
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Werken...
      X