Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welk(e) oculair(en) aanschaffen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welk(e) oculair(en) aanschaffen?

Nou, ik heb dus sinds een paar weken een GSO Dobson 250/1250 telescoop, en heb hier al een aantal nachten mee buiten gestaan. Sneller dan ik zelf had verwacht, ben ik eigenlijk al aan het kijken naar een nieuw oculair. Bij de telescoop zaten 2 oculairen, een 2¨ 30mm TS WA, en een 12mm TS superplossl. Wat zouden mooie tussenmaten zijn om als eerste aan te schaffen?

En ook belangrijk, welke merken of types zijn aan te raden voor deze telescoop (Als ik het goed begrepen heb wil niet elk oculair even goed in een snellere telescoop?)

Ik kan ze overigens nog niet direct kopen, maar ik ben op het moment voor 1 aan het sparen. Het budget ligt ongeveer op 100 euro

Ik heb al zitten kijken naar de Meade 4000 plossl series, die kosten ongeveer 75 euro, en een TeleVue plossl die ongeveer 110 euro moet kosten. Maar is het het wel waard om plossl´s te kopen? Of kan ik beter gaan voor andere types rond dit budget?

Ik sta voor alles open :P. Het hoeft nog niet gelijk, maar ik ben me er in ieder geval al wel op aan het orienteren. Ik spaar liever eventjes door voor een wat beter oculair wat beter kijkt en scherper is dan om direct een oculair te kopen waar de kwaliteit een stuk minder van is.

Overigens liggen Naglers en Pentaxen wel ver buiten mijn budget, en ik betwijfel ook of mijn telescoop hier wel het uiterste uit kan halen :P

In iedergeval alvast bedankt voor de reacties
    Wat hierboven staat klopt als 'n bus!

Ik heb dezelfde scoop thuis staan.

Orion Ultrascopics zijn prima oculairen voor een F5 telescoop. Het zijn 5 lenzige goed gecorrigeerde plossl oculiaren, met goede transmissie en een zeer vlak beeldveld.
    De prijzen liggen rond de 100 euro per stuk.
    Ik heb zelf de 35 en 25mm en ben zeer tevereden daarover.

Ook heb ik een 7,5mm ED oculair (Robtics) en ook dar ben ik goed over te spreken. Prettige inkijk, 20mm eye relief, goede transmissie en goed gecorrigeerd. Prijs rond de 75 euro

Ik heb ook de 2'' 30mm WA, lekker oculairtje is dat hé!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Voordat je echt koopt, kun je misschien beter even rondkijken op tweedehands sites.
      Astromart heeft bijvoorbeeld een groot aanbod!

Daar koop ik zo af en toe nog wel eens handige spullen. Ook staan er geregeld op ebay interessante aanbiedingen.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
        Voordat je echt koopt, kun je misschien beter even rondkijken op tweedehands sites.
        Astromart heeft bijvoorbeeld een groot aanbod!

Daar koop ik zo af en toe nog wel eens handige spullen. Ook staan er geregeld op ebay interessante aanbiedingen.
        Kijk hier anders eens. Staan ook vaak occulairs op en is redelijk dicht bij huis!

Commentaar

2de hands oculairen wil ik me eerlijk gezegt in eerste instantie nog niet aan wagen ik ben veel te bang dat de lenzen beschadigd zijn of dat soort dingen.

Ik denk dat als ik er wat langer mee bezig ben dat wel een goede optie zal zijn.

Ik sluit het overigens nog niet uit, ik zal het wel in de gaten houden!

Origineel geplaatst door Patrick
          Ik heb dezelfde scoop thuis staan.

Orion Ultrascopics zijn prima oculairen voor een F5 telescoop. Het zijn 5 lenzige goed gecorrigeerde plossl oculiaren, met goede transmissie en een zeer vlak beeldveld.
          De prijzen liggen rond de 100 euro per stuk.
          Ik heb zelf de 35 en 25mm en ben zeer tevereden daarover.

Ook heb ik een 7,5mm ED oculair (Robtics) en ook dar ben ik goed over te spreken. Prettige inkijk, 20mm eye relief, goede transmissie en goed gecorrigeerd. Prijs rond de 75 euro

Ik heb ook de 2'' 30mm WA, lekker oculairtje is dat hé!
          Die 2¨ 30mm WA is zeker een leuk oculair! Lekker grote inkijk ook. Kreeg jij die er ook bij? Of had jij de duurdere versie van de GSO 250. Ik had namelijk de goedkopere besteld, met crayford focuser, maar ik kreeg er alle accesoires bij van de duurdere versie inclusief de 30mm WA en de plossl. Zou bijna denken dat ze de verkeerde hebben gegeven :P. Maar mij hoor je niet klagen haha!

Die Orion Ultrascopics zal ik ook eens naar kijken. Hebben die een beetje een grote inkijk?

Ik zag bij telescope-service ook nog de Vixen LV oculairs staan, en wat mij hierbij opviel is dat de inkijk redelijk groot is. Opzich zie ik zoiets wel zitten, want bij de 12mm plossl zit ik best te turen door dat kleine gaatje. Zal dan helemaal wel zo zijn bij een 7mm o.i.d. lijkt me. En vergeleken bij die 2¨ oculairen is dat helemaal een enorm verschil

Gaat om deze trouwens. Iemand hier ervaring mee? Of zijn er goedkopere alternatieven?

Welke 2 tussenmaten zijn er trouwens aan te raden? Ik dacht zelf dan aan een 20mm en misschien een 7mm o.i.d.? Of is dat een te hoge vergroting voor deze telescoop? Ik doe er toch eerst 1, want 2 tegelijk word een beetje te kostbaar

Sorry voor die vele vragen

Commentaar

Vixen LVW 42 is erg fijn! Ik heb er zelf 1 en die kun je kwijt in elke kijker!
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

De Vixens LV zijn goed en comfortabel, maar ik zou ze alleen preferen als je echt een eyerelief nodig hebt van 2cm,vb als je een bril moet dragen voor astigmatisme, en dus niet goed zonder bril kan waarnemen. Ze hebben 7 lensen en boeten wat in in transparantie...

De ultrascopics, ultima, parks gold, antares elite, baader eudiascopics zijn allemaal hetzelfde 'breed' en zijn echt goed. Zeer goed contrast , vlak veld, scherp, en zeer goede transmissie. Ook in dit verband scoort de Baader othoscopic heel goed vooral op contrast maar een kleiner beeldveld moet je er dan wel bijnemen. Dit zijn echt aanraders.Ze presteren ook heel goed in snelle telescopen...
              Obsession 18 inch F/4.5
              Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Ook nog: Televue Plössl.

Als Robtics die al heeft, Bugress/TMB planetary oculars (voor de kleine brandpuntsafstanden).

En als je breedbeeldoculairs wilt, Baader Hyperion (klonen van de Vixen Lanthanum LVW).
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Nou, iedereen bedankt voor de antwoorden in iedergeval! Ik zal alle opties even doorlopen . Opzich vind ik een oculair met een grote inkijkopening erg prettig. Dat heb ik al eerder gehoort, als je eenmaal aan een 2" oculair zit wil je eigenlijk niet meer kleiner

Over dat astigmatisme, ik moet eigenlijk wel een bril, maar dat word gecorrigeerd door het oculair. Ik weet eigenlijk niet of ik daarbij ook astigmatisme heb, dat moet ik eigenlijk toch eens laten testen

Commentaar

Werken...
                  X