Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Occulair en filter advies voor 8" Dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Occulair en filter advies voor 8" Dobson

Ik denk dat deze vraag al wel eens vaker is gesteld, maar ik kan geen goed antwoord vinden op het forum. Ik heb onlangs een Skywatcher 8" Dobson gekocht. Hierbij zit een 25 mm, 10 mm super Plossl en maanfilter bij. Ik wil ook een aantal filters kopen voor zowel deepsky alswel voor de planeten. Voor de planeten heb al kunnen vinden wel kleur effectief is voor welke planeet. Echter voor deepsky twijfel ik nog. Ik zou graag willen weten of er veel verschil is tussen de UHC(-S/E) en OIII van Baader, Lumicon of Astronumik. En welk occulair nog zinvol is om te kopen. Al vast bedankt.
    Verrekijker 10x50
    Dobson 8"

Begin met een UHC! OIII is een mooie toevoeging voor later. Ik adviseer je de Orion Ultrablock (te koop bij telescoop.nl en ik geloof dat teleskop service m ook verkoopt). Dat is een UHC filter.
    Lumicon is prijzig. Baader heb ik geen goede ervaringen mee. Zowel optisch als mechanisch (filter viel uit mijn Vixen oculair!).
    Ik zou je ook een 2" 42mm oculair adviseren voor het overzicht. De William Optics zijn goedkoop en erg goed.
    Of 32mm als je geen 2" hebt
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@ Nop

Jammer voor je Nop dat je die ervaring heb, ik heb van Baader het: maan/skyglowe, fringe, contrastbooster en het UHC-S filter en ik heb op geen van mijn oculairen (6 stuks) problemen.
      Ik heb juist voor Baader gekozen omdat ze over algemeen goed uit de test komen en ze zijn ook nog in elkaar schroefbaar, tevens zijn ze niet zo kwetsbaar omdat er een harde coating op zit die ze dus minder kras gevoelig maakt.
      Ook sprak de prijs van deze filters mij erg aan.

Commentaar

Werken...
      X