Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

accessoires voor Newton 200/1000mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

accessoires voor Newton 200/1000mm

Hoi,

Nog een maal graag jullie mening.
    Ik zit voor een Synta Newton 200/1000mm aan de volgende accessoires te denken:

Oculairen: TS super plossl 2" 32mm 9mm 6mm + wide angle TS WA of SWM 15mm focal length
    Barlow: TS Barlow 2" 2x/1,5x
    Filters: 5 TS kleurfilters 2" lichtgeel, donkergeel, rood blauw en groen;
    1 neutraal filter (o.a. maanobservatie) 2" 13% transmission;
    1 nebulafilter Astronomik UHC narrowband 2"

Is dit een aardig setje om mee te beginnen? en doe ik er bv. goed aan om gelijk alles in 2" aan te schaffen?
    Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Het is een beetje moeilijk om te zeggen of je een 2" maanfilter nodig hebt, ik denk het eigenlijk niet.

De maan zal je voornamelijk waarnemen met 1,25" occulairen denk ik.
    Bij een newton heb je ook geen diagonal waar je m in kan schroeven zoals bij een refractor of cassegrain.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Re: accessoires voor Newton 200/1000mm

Ik zou geen 6mm plossl kopen. Het lensje is zo klein en je moet je oog er zo dicht bij houden dat je hem niet veel zult gebruiken, veel te oncomfortabel. Ik had dezelfde 6mm ook bij m'n telescoop besteld en heb hem welgeteld 1 keer gebruikt. Je kunt beter een 12mm barlowen, dan heb je dezelfde vergroting als de 6mm maar met een comfortabeler inkijkveld. De 9mm zou ik vervangen door een 12mm oid. Voor de hogere vergrotingen zul je een duurder soort oculair nodig hebben.

Barlow: TS Barlow 2" 2x/1,5x
      Die is wel oke. Een barlow is altijd handig.

1 neutraal filter (o.a. maanobservatie) 2" 13% transmission;
      Vind ik persoonlijk niet nodig. Ik heb zelf een 250mm dob en gebruik nooit een filter voor de maan. Ik heb er wel 1 maar het voegt weinig toe.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

En weer wat bijgeleerd Thnx!

Voor de hogere vergrotingen zul je een duurder soort oculair nodig hebben.
        Dit gaat over de oculairen onder de 10mm neem ik aan? Kijken die duurdere oculairen (van bv 6mm) wel prettig?

Ik heb zelf een 250mm dob en gebruik nooit een filter voor de maan.
        Als je een redelijk heldere maan hebt wordt het licht dan niet te fel voor je ogen?

Ennuh, wat denken jullie van die kleurenfilters? Heb ik de belangrijkste smaken hiermee in mn pakketje zitten?

BvD voor jullie hulp, Gr Martin
        Een optimist is niets meer dan een slecht geinformeerde pessimist (Theo Maassen)

Commentaar

Origineel geplaatst door Martin Cramer

Als je een redelijk heldere maan hebt wordt het licht dan niet te fel voor je ogen?
          Hangt een beetje af van de gebruikte vergroting. Bij mijn Orion 100ED is het maanlicht massa fel maar bij mijn 15cm mak, die meer opening heeft maar ook direct een hogere vergroting geeft heb ik er geen last van.

Voor die kleurfilters:
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3671
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Dit gaat over de oculairen onder de 10mm neem ik aan? Kijken die duurdere oculairen (van bv 6mm) wel prettig?
            Een burges tmb planetary kijkt bijvoorbeeld wel goed. Het ooglensje is groter. Harro heeft ook eens een test gedaan tussen verschillende occulairs voor hogere vergrotingen. Staat ergens bij accessoires.

Commentaar

En weer wat bijgeleerd Thnx!

Ja. Een simpele plossl heeft gewoon een heel klein lensje, de duurdere oculairen hebben een complexer lenzen systeem waardoor je een groot gezichtsveld hebt een een fijne oogafstand. Voor de hogere vergrotingen gebruik ik een 8mm Baader Hyperion. Deze heeft een hele grote lens en ook een groot gezichtsveld, erg fijn, maar ook wel een stuk duurder (maar wel weer een stuk goedkoper dan de echt dure naglers etc).

[quote:2rs3o3eu]Ik heb zelf een 250mm dob en gebruik nooit een filter voor de maan.
              Als je een redelijk heldere maan hebt wordt het licht dan niet te fel voor je ogen?[/quote:2rs3o3eu]
              Wel fel maar niet te fel. Alles wordt wat grauwer met zo'n filter. Ik merk geen verbetering in contrast of iets dergelijks. De maan eigenlijk alleen maar fel bij volle maan en een lage vergroting (bv een 30mm),

Ennuh, wat denken jullie van die kleurenfilters? Heb ik de belangrijkste smaken hiermee in mn pakketje zitten?

BvD voor jullie hulp, Gr Martin
              Ik neem aan dat je die kleurenfilters wilt gebruiken voor astrofotografie? Daar doe ik zelf niet aan dus ik weet niet of ze nuttig zijn. Voor visueel gebruik heb je er niet veel aan.
              "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Heel erg bedankt mensen. Hier heb ik wat aan!
                Dit soort praktische info is altijd zo moeilijk terug te vinden op 't net.

Nog 1 vraagje:
                Maken de meeste van jullie louter gebruik van 2" oculairen/filters of is het verstandiger om toch ook een setje 1,25" te hebben (zoals ossi zei voor maanobservatie)?

Grz Martin

Commentaar

Werken...
                X