Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw hier en direct een vraag over volgmotor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Nieuw hier en direct een vraag over volgmotor

Aangenaam,

na jaren op zolder te hebben gestaan heb ik m'n 114/90 f8 Newton weer uit het stof gebikt. Spiegels schoon gemaakt, gecollimeert en alles wat draait en beweegt schoongemaakt en van nieuw vet voorzien. Skymap weer ge´nstalleerd op de PC en wachten op goede omstandigheden (Noord Friesland, dus als het weer goed is toppie condities).
    Mijn kijkert is niet van de beste kwaliteit ('n Konuscope 45 #1765) maar voor wat ik er tot dusver mee deed ruim voldoende. Nu ben ik op zoek gegaan naar een volgmotor maar kon van Konus weinig meer vinden. Mijn eerste vraag: kan ik ook een willekeurig ander merk volgmotor installeren of loop ik dan aan tegen de exacte maat van de wormwielen e.d. Nou is een beetje knutselen geen probleem (een andere hobby is het bouwen van radiografische model-onderzeeŰrs en ik beschik over gereedschappen als een frees en een draaibank) maar het moet wel uitvoerbaar zijn natuurlijk...
    De tweede vraag: wat is eigenlijk exact het verschil tussen EQ3 en EQ5. Voor zover ik begrepen heb (postings op dit forum en foto's van statieven) heb ik een EQ5 (parallactisch met poolzoeker) maar hoe zit dit eigenlijk?

Bedankt vast voor jullie antwoorden,

Jos
    May the buoyancy be with you...

De volgmotor kan je, als je ten minste de echte EQ5 hebt, bij diverse winkels bestellen. Dat hoeft niet perse een Konus motor te zijn.

Zelf knutselen kan ook, alleen loop je dan tegen het feit aan dat je ;

a) een motor kan kopen die door een potmeter wordt aangestuurd. Wat als nadeel heeft dat als de accu/batterijspanning daald je de potmeter constand moet bijstellen.

b) een motor kan kopen die door een optische-terugkoppeling (met radertjes die door de optische lichtweg gaan en daardoor een puls afgeven waarop gestuurd kan worden) precies op toerental wordt gehouden.

c) een kristal gestuurde electronische schakeling maken die je stappenmotor op het goede toerental houdt

En vergeet vooral niet de pleingsloze koppeling tussen de motor en de montering...

Op safe: ik zou voor kopen gaan !
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
    X