Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Occulairs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Occulairs

Nu ik een edje80 heb met een 2" focusser wil ik toch ook eens aan de 2". Heerlijk zo'n groot beeldveld.

Ik heb op het moment de 33 of 40mm swan occulairs van william optics op het oog. Voornamelijk door de test van harro. Iemand enig idee welke beter presteerd met 600mm FL? Ikzelf neig meer naar de 40mm toe vanwege de lovende woorden van harro.

Ook zat ik nog eens te kijken naar een goed planetenocculair. Een tmb planetary is erg mooi maar wel aan de prijs. Iemand een goedkoper alternatief?

Hey Mr Edje. Ik zou liever 1 goed oculair kopen dan 1x een slechte en 1x een goede. Van de TMB heb je je hele leven lol. (Denk ik )
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo Skyguy,

een brandpunt van 600mm is erg kort.
      Ik denk dat de vergroting met een 40mm oculair dan te weinig wordt: ik bedoel daarmee dat je beeldveld te flets en grijzig wordt.
      Beter is het dan om een ietwat sterkere vergroting van het 33mm oculair toe te passen. Je beeldveld is dan nog steeds enorm groot: 4 graden!

Ik heb zelf nooit het 33mm oculair gebruikt, maar deze schijnt nog iets beter te zijn dan de 40mm (zie http://www.cloudynights.com/documents/swan.pdf )

Ganymedes in Amstelveen is de huisdealer van William Optics in Nederland. Ik denk dat je daar het goedkoopst uit bent.

succes
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

En als je een sterkere vergroting zoekt heb je misschien wel wat aan deze info:
        http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... hlight=8mm

Mijn voorkeur ging uit naar de TMB5mm, maar er zijn dus ook goedkopere oculairs met sterkere vergroting verkrijgbaar:
        ik vond vooral de Abbe Ortho 7,7mm en de Skywatcher 5mm een zeer bruikbaar planeetoculair: zeer scherp en contrastrijk, maar alleen in het midden van het beeldveld.
        Heb je een volgmotor? het is nl wel noodzakelijk om de planeet goed in het midden van het beeld te houden om een scherp beeld te krijgen.

Overigens: met een 600mm brandpuntafstand is de vergroting ook bij een 5mm oculair niet echt hoog en zal het planeetbeeld altijd erg klein zijn en overstraald. Om deze reden worden kijkers met korte brandpuntafstand niet geschikt geacht voor planeetwaarnemen.

Succes met je keuze
        HArro
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Hoi harro. Ja inderdaad...die 40mm is toch wat teveel van het goede . Mischien toch beter even wachten met een 2" occulair, kan ik ook nog wat testen.

Wat betreft die tmb. Ik zat ook vooruit te denken aan een andere kijker (en dan vooral aan een c8 ) dus vandaar een 5mm. Geeft een niet al te hoge vergroting op een 80mm en met een c8 zal je niet veel hoger moeten gaan. Maar mischien is ie ook wel leuk als een occulair voor bolhopen op de ed80 .

Commentaar

Ik heb me 33mm swan bij robtics ingeruild, misschien heeft hij m nog voor een zacht prijsje.

Commentaar

Werken...
            X