Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Meade Series 5000 26mm in snelle telescoop?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Meade Series 5000 26mm in snelle telescoop?

Ik werk (straks) met twee Newtons: een 10" f5 en een 4,5" f/4. Beiden dus tamelijk snel en beiden met alleen een 1,25" focuser. De logische aanvulling in mijn rijtje oculairen is het oculair dat bij zo kort mogelijke brandpuntsafstand nog het maximale beeldveld geeft.

Roept iedereen: de 24 mm Panoptic natuurlijk! Klopt, maar dat geld heb ik niet liggen.

Puur kijkend naar bpa en AFOV zou bijvoorbeeld een Antares 25 mm (70graden) ook een kandidaat zijn, maar die doet het niet zo lekker in snelle Newtons.

Nou is er ook een 26 mm Plossl van Meade met 60 graden beeldveld. Iemand ervaringen met dat oculair in een snelle telescoop?

Of misschien iemand een suggestie voor nog een ander oculair?

Ik doe het nu met een Skywatcher SuperPlossl 32 mm. Die geeft wel zo ongeveer het grootst mogelijke werkelijke beeldveld, maar ten koste van een uittredepupil van ruim 8 mm in de f/4.

Help!
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Ik heb m Eric, en helaas nog maar even mogen testen door het weer. zo op het eerst gezicht vond ik m lekker kijken. mooi scherp,goede transmissie, maar wel nog iets rand onscherpte in F5.

Ben nog maar 1 oculair tegen gekomen die dat niet heeft. Pentax 30mm

We kunnen wel een keer testen als het weer goed wil worden. of in Duitsland over 2 weken.

Commentaar

Heel graag. Kan ik meteen eens kijken hoe merkbaar de achtergrond nou donkerder wordt bij een (iets) grotere vergroting. Als dat effect niet zo heel duidelijk is, kan ik net zo goed met de 32mm blijven werken.
      Ga jij door de week wel eens kijken of is het beperkt tot de weekeinden?

PS Pentax 30mm is 2", neem ik aan? En SuperPrijsKlasse?

Commentaar

door de weeks kan wel .. maar kan het niet zo laat maken, me wekker gaat om 5:20
        Het weekend heeft dus wel iets voorkeur

Ja de pentax is 2" en ook de prijs is Groot. kost bijna net zo veel als hij zwaar is

Commentaar

Eric, ik vond het een beetje dubbelop op hier een nieuw topic te starten dus spring ik even bij jou in;

Ik ben ook langzaam op zoek naar beter oculairen die langzaam al mijn huidige moeten gaan vervangen.

Ik heb zelf ook een 250mm F5 en zou ook graag wat ervaringen willen horen over betaalbare oculairen die een snelle newton aan kan.
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Beste Eric,

Mijn ervaringen met oculairs heb ik hierin vastgelegd

Oculairentest 25 tm 42mm
            http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2886

Oculairentest 4 tm 8 mm
            http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2867
            Ik heb bij RObtic s ook eens door zo'n gigantisch Meade 5000 oculair gekeken: ik dacht een 25mm. Enorme beeldhoek, goede randscherpte, goed contrast.
            Nadeel: Loodzwaar en volgens mij erg duur.

Ik heb trouwens al jaren een heel fijn prettig 16,8mm oculair: een Eudiascopic van Baader: Deze geeft een ideale vergroting voor veel nevel-obejecten: goed contrast met donkere hemelachtergrond, grote beeldhoek en vrijwel scherp tot aan de rand.
            Het oculair heb ik eens vergeleken met een heel dure Vixen LVW 13mm en een nog duurdere Pentax 14mm. Pfoei: toch wel een verschil…! Het contrast en lichtdoorlatendheid was in die oculairen nog beter dan in de Baader! Ook de beeldhoek is groter. Ik vond de Vixen-13 trouwens nog beter dan de Pentax-14.
            Maar goedkoop zijn ze zeker niet.
            Deze Baader is overigens niet meer leverbaar

Groet!
            Harro
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb de 35 en 25mm Orion ultrascopic (aka Celestron Ultima), en een Robtics 7,5mm ED net gekocht.

De Ultrascopics geven een prima vlak beeldveld in mijn F5 Newton, de 7,5mm ED lijkt ook een prima oculair voor snelle telescopen. Alledrie ook lekker scherp!

Heb net even snel het eea uitgeprobeert op de maan, en het zag er erg goed uit

Eeen uitgebreidere review volgt nog als ik ze een keer een nacht goed heb kunnen genruiken.

Tevens volgt er nog een review van mijn nieuwe Dobson.

Commentaar

Wat zou je er van denken om er een 2" focusser op te zetten??
                Dat geeft je veel meer mogelijkheden.
                Als je het mij vraagt benut je met een 1,25" focusser niet het volledige potentieel van een 10" F5 dobson!
                Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ik heb een 2'' Crayford focusser erop zitten hoor Ossi. Maar het voordeel van 2'' heb je toch pas als je een oculair van 32mm of hoger gaat gebruiken, dit ivm het het beeldveld???

Verder is mijn budget niet groot genoeg voor 2'' goede oculiaren. En een goedkope 2'' Kellner of RK zal toch behoorlijk wat randonscherpte e.d. hebben in een F5. (correct me if i'm wrong)
                  Er zal op zijn tijd wel een 2'' Erfle of iets dergelijks komen.

Maar voorlopig doe ik het lekker met deze set geweldige oculiaren, het is al een heeeeeele verbetering tov de plossls waar ik mee werkte

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                    Nog een aanvulling:
                    Ik heb al jaren een heel fijn prettig 16,8mm oculair: een Eudiascopic van Baader
                    Ik heb gelezen dat die identiek aan de Celestron Ultima's en de Orion Ultrascopic's zijn.

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                      Ik heb een 2'' Crayford focusser erop zitten hoor Ossi. Maar het voordeel van 2'' heb je toch pas als je een oculair van 32mm of hoger gaat gebruiken, dit ivm het het beeldveld???

Verder is mijn budget niet groot genoeg voor 2'' goede oculiaren. En een goedkope 2'' Kellner of RK zal toch behoorlijk wat randonscherpte e.d. hebben in een F5. (correct me if i'm wrong)
                      Er zal op zijn tijd wel een 2'' Erfle of iets dergelijks komen.

Maar voorlopig doe ik het lekker met deze set geweldige oculiaren, het is al een heeeeeele verbetering tov de plossls waar ik mee werkte
                      Die vraag was eigenlijk gericht aan de topicstarter
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

ats:

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                          Origineel geplaatst door Harro
                          Nog een aanvulling:
                          Ik heb al jaren een heel fijn prettig 16,8mm oculair: een Eudiascopic van Baader
                          Ik heb gelezen dat die identiek aan de Celestron Ultima's en de Orion Ultrascopic's zijn.
                          klopt, net als de parks gold en de antares elite.Goede oculairen, vlak beeldveld goed contrast en scherp. Tevens een behoorlijke eyerelief bij de kortere brandpunten. Aanraders.
                          Obsession 18 inch F/4.5
                          Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Iedereen bedankt voor reacties. Ik ben eruit. Vanavond Sluiernevel, Andromeda en Dubbelcluster vergeleken in 32 mm Plossl en 26 mm Meade.
                            De Meade geeft duidelijk meer detail, vooral op de Sluiernevel (met hetzelfde OIII-filter als de PLossl). Randscherpte meer dan acceptabel. Beeldveld lijkt wat minder dan zou moeten (theoretisch 1,33 om 1,25 maar het verschil lijkt groter en de Plossl zal toch wel niet meer beeldveld hebben dan volgens de specs). Evengoed vind ik de Meade een aanrader.

Commentaar

Werken...
                            X