Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat hoort in het rijtje ? 42mm(60), 30mm(72), ???,10mm(82)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat hoort in het rijtje ? 42mm(60), 30mm(72), ???,10mm(82)

Beste mensen,
    Wat is een goede tussenmaat
    Ik heb een C8 en gebruik nu
    Vixen LVW 42mm(60 gr),
    Pentax 30mm(72 gr)
    ???
    Antares SW 10mm(82 graden)

Ik ga definitief voor Vixen LVW.

17mm (62 graden)
    of
    22mm (62 graden)

Ik denk aan 22mm. Tenzij.. Iemand suggesties?

Groet!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hmm lastig.
    Stel je gaat een barlow gebruiken, dan ben je beter af met de 17 denk ik.
    42/2 = 21mm
    30/2 = 15mm
    17/2 = 8,5mm
    10/2 = 5mm

als je die 22 gaat barlowen, kom je op 11, wat nog dichter bij 10 ligt dan 8,5.

Als je niet gaat barlowen zou ik inderdaad voor de 22mm gaan, dan heb je een groot gat gevuld.
    En je kan misschien nog een 15mm er bij kopen
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Hi Nop,

sinds wanneer is een (1!) LVW genoeg om zo'n trauma te repareren?
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Haha Eric. Het kan wel hoor
        Maar Ossi, geen barlow. Ik denk dat 22/20 wel goed is
        17 laat bijv niet de randen zien van M11, de 20/22 wel. De hamvraag is dan Pentax (1.5x zo duur, maar fenomenaal contrast en comfort) of Vixen (gewoon steengoed).
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Zoals ze hier zeggen .
          Als de bruine* het kan trekken is de pentax mijns inziens de beste keuze .

* portefeuille

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
            Haha Eric. Het kan wel hoor
            Maar Ossi, geen barlow. Ik denk dat 22/20 wel goed is
            17 laat bijv niet de randen zien van M11, de 20/22 wel. De hamvraag is dan Pentax (1.5x zo duur, maar fenomenaal contrast en comfort) of Vixen (gewoon steengoed).
            Ik zat net even op jouw favoriete :P site te kijken.
            De Pentax 20mm kost: € 329
            En de Vixen 22 kost: € 260
            En de Vixen 17 kost: € 251

Ik zie geen 1,5x prijsverschil :S

Maar als het maar om 80 euro gaat, dan zou ik geneigd zijn te zeggen "ga voor de Pentax".
            Maar zou je echt veel kwaliteitsverschil zien in een C8?
            Aangezien het een F/10 systeem is, heeft die wat minder eisen aan occulairen.

Oftewel PENTAX PENTAX PENTAX PENTAX PENTAX PENTAX
            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Als je voor Vixen wilt gaan zou ik de 22 pakken, zowiezo het beste oculair uit de serie (en de andere zijn al beregoed). Anders zou ik ook voor Pentax gaan. Ik weet wel niet hoe de FC is bij F10 maar dat zal wel goed meevallen zeker (als ze er al is).

Misschien ook het overwegen waard is de WO UWAN 16mm. Lekker 82° beeldveld .

Commentaar

Ik wil het liefst telescoop-onafhankelijke oculairs. Op starparties wil ik m nog wel eens uit handen geven en eens met de Pentax door de dobson van Ko kijken.
                Pentax is tov vixen superieur qua comfort en contrast. De Pentax is wel weer zwaarder.
                De WO zijn ook fijne oculairs, alleen vind ik ze in snelle kijkers veel randonscherpte hebben tov de LVW42..

Commentaar

Ik wil het liefst telescoop-onafhankelijke oculairs. Op starparties wil ik m nog wel eens uit handen geven en eens met de Pentax door de dobson van Ko kijken.
                  Pentax is tov vixen superieur qua comfort en contrast. De Pentax is wel weer zwaarder.
                  De WO zijn ook fijne oculairs, alleen vind ik ze in snelle kijkers veel randonscherpte hebben tov de LVW42..
                  Het lijkt mij dat jij je keuze al hebt gemaakt nop!
                  Face it! :P

Commentaar

Klopt Ossi , hij heeft voor de Pentax gekozen .
                    Juist hé Nop ? :P

Commentaar

Wel het beste Nop een Pentax. kijkt lekker in me dob 8)

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                        Klopt Ossi , hij heeft voor de Pentax gekozen .
                        Juist hé Nop ? :P
                        Toch de LVW 22 (voor mijn verjaardag!)

Commentaar

Congratz! Ouwe snoeperd.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Dan heb je het over de Wide Angle serie hoop ik, mijn UWAN 30mm is vrij scherp te noemen aan de rand van het beeldveld (is echt zooo ver weg), enkel coma bij F/5 .

In ieder geval, die 22 zal je zeker bevallen. Is één van de scherpste oculairen zowel centraal als aan de rand. Veel plezier ermee .

Commentaar

Werken...
                            X