Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Magellan I: een goed idee?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Magellan I: een goed idee?

Ik ben op een tweedehandse Meade Magellan I- computer gestuit. Het is al een vrij oud toestelletje, wordt niet meer gemaakt door Meade. Het bevat een ruime 12000 objecten, kortom, vergelijkbaar met de orion intelliscope vandaag. De 2 encoders worden in de basis en op de altitude-bearing geplaatst, en er is mogelijkheid tot aansluiten op pc. De eigenaar nu heeft hem een jaar op een 25 cm gso dobson gebruikt, toevallig genoeg dezelfde telescoop waar ik hem op zou plaatsen.

Nu, dat dingetje zou wel eens van pas kunnen komen. Ik heb laatst een goed donker plaatsje in N-Frankrijk gevonden. Omdat het toch een 90km rijden is en diesel spijtig genoeg niet gratis is, is het zaak om zoveel mogelijk te bekijken in die ene nacht. Daar kan dit toestelletje wel inspringen. Het lijkt me verder wel interessant als het bv. heel vochtig is en m'n zoeker mocht aangedampt zijn.

Maar dan denk ik weer dat ik het niet vaak zal gebruiken. Starhoppen blijft me toch wel leuker, en zou dat klojen met alignering, uitlijning soms niet irriteren?

Ik twijfel enorm (deze lange tekst is er een bewijs van ) , daarom deze topic.

Doen of niet doen?
    Groetjes uit de westhoek,
    Karel.

Wat kost ie?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Werken...
    X