Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow of oculair?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow of oculair?

Ik ben aan het twijfelen. Ik wil met mijn nieuwe Dob (die ik binnenkort ga kopen) natuurlijk ook een paar planeten gaan waarnemen, maar kan ik nou bijvoorbeeld beter een 20mm oculair kopen met een goede barlow of alleen een wat duurder en kwalitatief beter 10mm oculair? Een barlowlens laat niet 100% van het licht door (wat toch erg vervelend is), maar het eye relief wordt wel behouden.

Zeg 't maar! Bedankt alvast.

Ligt er aan wat voor barlow je in gedachten had, een dure Televue of andere exotische soort zie je geen verschil. daaronder zal je toch wat afbreuk hebben, je hebt toch meer glas. Dan is misschien een oculair een betere keus.

Commentaar

Denk ook aan het gewicht he? Dat je dobson niet spontaan gaat zakken als je een barlow en oculair stapelt!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik zat te denken aan een Orion Shorty Plus, maar eentje van Televue is veel te duur, of ik moet een TV barlow tweedehands zien te vinden. Een 20mm Plössl in combinatie met een Shorty Plus barlow is even duur als een 10mm oculair van William Optics ofzo. Ik denk dat ik gewoon een wat duurder 10mm oculair ga aanschaffen, dat lijkt me het beste

Nog andere opmerkingen/suggesties?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Denk ook aan het gewicht he? Dat je dobson niet spontaan gaat zakken als je een barlow en oculair stapelt!
          Dat is makkelijk op te lossen door gewoon een pak melk aan de andere zijde van je dob te plakken. Is ie zo weer in balans

Voor planetaire observaties gebruik ik meestal een 8mm Baader Hyperion. Die geeft mooie heldere beelden en heeft een zeer groot gezichtsveld, wat het een stuk makkelijker maakt om objecten te volgen. Als de atmosfeer het toelaat barlow ik die dan weer

Af en toe gebruik ik ook wel eens een Celestron 12mm plossl met een TV barlow. Het beeld lijkt dan misschien nog net iets scherper maar het gezichtsveld is dan weer erg klein.

Ik heb geen ervaring met die Shorty Plus maar ik geloof dat het wel een goede is. Een goede barlow kan veel schelen. Ik ben ooit begonnen met een merkloze 20 euro barlow. Het verschil met de TeleVue barlow is echt ENORM. Geen beeldvertekening en veel meer contrast.

Maar ja, een goed oculair is wel wat praktischer dan geklooi met een plossl en een barlow.
          "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Freek
            Ik zat te denken aan een Orion Shorty Plus, maar eentje van Televue is veel te duur, of ik moet een TV barlow tweedehands zien te vinden. Een 20mm Plössl in combinatie met een Shorty Plus barlow is even duur als een 10mm oculair van William Optics ofzo. Ik denk dat ik gewoon een wat duurder 10mm oculair ga aanschaffen, dat lijkt me het beste

Nog andere opmerkingen/suggesties?
            Hoi,

Ik heb momenteel de orion shorty plus. Daarnaast heb ik ook een televue powermate 4 x gehad. Geloof me of niet. Er zit bijna geen verschil in.

Gewoon kopen die orion. Veel handiger dan een oculair met laag brandpunt. er is niets zo fijn als met hoge vergrotingen kijken en toch over en redelijk eye relief te bezitten.

gr Arend
            http://www.inhetdonker.nl
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
              Hoi,

Ik heb momenteel de orion shorty plus. Daarnaast heb ik ook een televue powermate 4 x gehad. Geloof me of niet. Er zit bijna geen verschil in.

Gewoon kopen die orion. Veel handiger dan een oculair met laag brandpunt. er is niets zo fijn als met hoge vergrotingen kijken en toch over en redelijk eye relief te bezitten.

gr Arend
              Kijk, dat is nog eens fijn. Dan ga ik eens kijken waar ik 'm het best kan bestellen, want bij Aquarius Optics hebben ze niets op voorraad.. Bedankt!

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                Hoi,

gr Arend
                Kijk, dat is nog eens fijn. Dan ga ik eens kijken waar ik 'm het best kan bestellen, want bij Aquarius Optics hebben ze niets op voorraad.. Bedankt!
                Hmmm,

TS. de orion is trouwens exact het zelfde al de celeston ultima. !!
                Ik heb ze naast elkaar getest. En geen verschil.

gr Arend
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

[quote=Arend van der Salm]
                  Origineel geplaatst door Arend van der Salm":y9ofndiv]Hoi,

gr Arend
                  [url="http://www.inhetdonker.nl
                  http://www.inhetdonker.nl[/url]
                  Hmmm,

TS. de orion is trouwens exact het zelfde al de celeston ultima. !!
                  Ik heb ze naast elkaar getest. En geen verschil.

gr Arend[/quote:y9ofndiv]

Heb je mijn laatste foto gezien van clavius ?
                  die is dus met de orionshorty gemaakt.
                  Zien is geloven zeg ik altijd maar.

gr Arend

Commentaar

Whoppa die staat om mn "zooi om te kopen" lijstje

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                      Whoppa die staat om mn "zooi om te kopen" lijstje
                      soms is goedkoop toch goed

Commentaar

Ik zat te denken aan een Orion Shorty Plus, maar eentje van Televue is veel te duur, of ik moet een TV barlow tweedehands zien te vinden.
                        Ahem - een Televue is niet veel duurder dan een Shorty plus (€129 bij Van Grootven tegen €98 voor een Orion Shorty Plus).

Tenzij je een Powermate wilt, natuurlijk, maar dat wil je maar in zeer specifieke gevallen.

De Orion Shorty Plus is trouwens niet mis - in vele telescopen is-ie handiger omdat die veel minder diep steekt dan een TV (en je de oculairhouder minder moet indraaien dan met andere barlows die minder diep steken dan een TV).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Het is heel lang geleden dat de Orion Shorty-Plus bij ons uitverkocht was. Dus we hebben wel iets op voorraad. :P
                          Heldere nachten! Guy
                          Kom je ook naar Astronomie Beurs Nederland? Op zaterdag 1 oktober 2011 in Druten.

Commentaar

Origineel geplaatst door Aquarius
                            Het is heel lang geleden dat de Orion Shorty-Plus bij ons uitverkocht was. Dus we hebben wel iets op voorraad. :P
                            Dat is mooi Maar ik heb ook de mogelijkheid om er eentje tweedehands aan te schaffen voor wat minder geld.

Commentaar

Ik weet je de f waarde niet van je scope maar 10mm lijkt mij wat te weinig om echt een leuk beeld te krijgen.
                              Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Werken...
                              X