Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Toon je sterrenwacht

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Toon je sterrenwacht

Hallo, het lijkt me wel leuk om een "Toon je sterrenwacht" onderdeel te hebben.
    Is dat ook een optie om op het forum te zetten (zoals toon je hobbygrot enz)?

Groetjes Simon
    Last bewerkt door Ruben; 14-09-11, 02:52. Reden: Spelling gecorrigeerd.
    ECHTE MANNEN KOMEN THUIS MET HONGER, NIET MET BLOEMEN...

Hier is de mijne, een 2.5x3mtr Alexandersobservatories roll-off met 8" pier. Deze foto is met de Newton op de HEQ5pro, nu staat ze op een NEQ6.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Observatory in snow nov 2010.jpg views: 2 grootte: 183,7 KB id: 1045570

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4178 small.jpg views: 1 grootte: 253,5 KB id: 1045571
    Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 12:07.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Zodra ik er een heb zal ik hem uiteraard gaan plaatsen.
      nu ben ik nog druk aan het bouwen link het gaat me alleen niet snel genoeg..
      nou mensen posten die hap! :lol:
      ben heel benieuwd naar de verschillende sterrenwachten.

groeten Simon
      Last bewerkt door MoreLinux; 14-09-11, 23:01.

Commentaar

3mx3m roll-of-roof, tegelijk met mijn schuur als 1 geheel laten bouwen. 10" LX200, william optics ZS80 (gemonteerd op lx200 via losmandy dovetail plaat en buisringen), geheel staat op stalen zuil (gekocht bij aquarius optics, bedankt guy!). Zoals je zit is de stijl van de schuur afgestemd op de bouwstijl van mijn huis, het oog wil ook wat. de zuil + fundering heb ik zelf deze zomer gedaan, daarvoor stond de kijker nog op het veldstatief. ik heb ook een Coronado PST, maar die gebruik ik meestal niet vanuit de sterrenwacht, maar gewoon vanuit de tuin of terras.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: obsballon.jpg views: 2 grootte: 193,9 KB id: 1045616

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: pier.jpg views: 2 grootte: 66,8 KB id: 1045617

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: start bouw.jpg views: 1 grootte: 60,2 KB id: 1045618
        Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 12:09.
        Martijn
        RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Commentaar

Zulke mooie en solide sterrenwachten als hiervoor getoond kan ik niet aan tippen al was het maar omdat ik alleen maar een klein stukje plat dak tot mijn beschikking heb en geen tuin. Het is dus eerder een observatieplatform dan een sterrenwacht. Doordat hij op het dak zit, heb ik een relatief groot stuk open hemel rondom. Helaas heb ik ook buren rondom die te pas en te onpas hun buitenverlichting aanzetten/laten. Daarom monteer ik meestal aan de binnenzijde van de balustrade een wind- / licht-/ privacy scherm van 1,4 - 2m hoog (aanpasbaar) dat alles afschermt.

De opstelling staat op een extra zwaar uitgevoerd houten dak met bitumen dakbekleding en daar overheen betonnen terrastegels. Ter plekke van de montering ligt een grote doorgaande betonnen plaat op rubberen dakdragers. Het geheel is helaas niet trillingsvrij maar dat is op een houten dak toch al een illusie. In praktijk betekent het zo weinig mogelijk bewegen tijdens het waarnemen en fotograferen. Ik ben bezig met een camerabediening op afstand om dit probleem voor het fotograferen te elimineren.
          Nadat er een keer een oculair kapotgevallen was, heb ik het dak afgedekt met kunstgras. Sinds die tijd hebben zich geen catastrofale ongelukken meer voorgedaan. Nadelen zijn er ook: het kunstgras houdt langer vocht vast en opeens wordt het dak ook aantrekkelijk gevonden door vogels die daar vaak hun behoefte op achterlaten.

Kern van het platform wordt gevormd door een elektrische hefzuil met daaromheen gebouwd een soort tafelconstructie waarop een omgekeerde regenton wordt gezet als het geheel buiten gebruik is. Dit is alweer versie 2.1. De rare opbouw aan de bovenzijde van de ton (de voormalige onderzijde) is een rudiment uit het verleden (versie 1.3) en is eigenlijk niet meer nodig sinds er sprake is van een hefzuil. In gesloten toestand wordt het geheel indien nodig licht bij verwarmd om condensvorming te voorkomen.

Het platform is zowel via een ladder vanaf een lager gesitueerd balkon te bereiken als via een uitstapvenster vanaf de vliering. Op de vliering liggen de grotere kijkers opgeslagen, klaar voor gebruik. De kleinere zijn meestal wel ergens in de woonkamer te vinden bij een grab & go montering.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: VLT Very Large Ton.jpg views: 3 grootte: 151,6 KB id: 1045640

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Hefzuil omlaag.jpg views: 2 grootte: 154,6 KB id: 1045641

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Hefzuil omhoog.jpg views: 2 grootte: 157,6 KB id: 1045642
          Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 12:11. Reden: Op verzoek meer details toegevoegd
          16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

@Big bang

Dat is mooie en klein formaat oplossing. Iets vergelijkbaars heb ik ook in mijn hoofd, maar dan wel met mijn hoofdkijker/camera blijvend gemonteerd. Een vraag die bij mij nog speelt is de stabiliteit. Uit je foto's maak ik op dat de dakbedekking bij jou ook bitumen is, met daarop een soort terrastegels om de bitumenlaag te beschermen. Maar hoe stabiel staat je zuil dan, want die tegels lijken me mee te veren, of zijn dit harde tegels? Bij mijn ministerrenwacht wil ik in ieder geval de zuil ook stabiliseren door deze aan een zijmuur te verankeren. Voor de bodemplaat zit ik te denken aan zo'n constructie als jij ook gebruikt om zo de druk en gewicht over een groter oppervlak te verdelen als met een kleine vierkante bodemplaat.
            Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Commentaar

Komt ie!

Mijn sterrenwacht is opgebouwd uit 4 palen waarin sleuven zijn gefreesd. Daarin zijn mes/groef hardhouten planken geschoven. Een paar balkjes en een dak op wieltjes, klaar!

Bijna dan.....
              op zich ging t heel goed en ik had er voor gekozen om de kieren niet af te dichten om te ventileren, maar het materiaal vond t niet heel leuk. Zeker de pc's niet.

Vorig jaar heb ik alles geisoleerd en de sterrenwacht dubbelwandig gemaakt door de buitenkant te potdekselen met rabat delen. Alles blijft droog en schoon nu. Helemaal top!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: astropage3.jpg views: 1 grootte: 269,5 KB id: 1045647

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: astropage1.jpg views: 1 grootte: 229,9 KB id: 1045648

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: astropage2.jpg views: 1 grootte: 204,3 KB id: 1045649
              Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 12:23.
              Motto: Boterzacht bewerken!

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: stardust-observatory-in-constructie.gif views: 1 grootte: 241,9 KB id: 1045650

Ondanks het feit dat mijn sterrenwacht nog niet is voltooid , hier toch even een plaatje van mijn toekomstige sterrenwacht.
                Hij bestaat uit 2 ruimtes , De Centrale Bedienings Ruimte en de ruimte voor de opstelling.
                Hij is volledig gemaakt uit Red Cedar delen.
                De CBR is tevens van isolatieplaten voorzien en hierover zijn nog vezelplaten bevestigd.
                Tussen de twee ruimtes komt nog een schuifdeur.
                De wanden van de ruimte waar de opstelling komt zijn momenteel nog enkelwandig , maar waarschijnlijk bevestig ik hier nog isolatieplaten tegen .
                Het roll off dak is van multiplex en wordt nog voorzien van dakleer met rode shingles.
                Ik hoop dat mijn sterrenwacht medio volgend jaar operationeel is.
                Zodra dit een feit is , plaats ik wel enkele foto,s van het uit eindelijke resultaat.
                Last bewerkt door ronn franken; 18-09-11, 08:15. Reden: tekst aangepast
                "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
                Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

hier ook al een voor proefje van mijn sterrenwacht / schuur.

Ik was al van plan om een schuur te gaan bouwen. Maar om dat ik het zat was elke keer alles buiten te moeten zetten, en dan een uur later alles weer te moeten afbreken, omdat er bewolking binnen trekt, heb ik besloten om de schuur te gaan verlengen en 2 meter extra als sterren wacht te gaan gebruiken. Het heeft wat moeite gekost maar het is gelukt.
                  Op de dek vloer en tussenwandje en electra na is alles klaar; hier en daar een schoonheidsfoutje dat ik nog moet bij werken.
                  hier een 3 tal foto's

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8934.jpg views: 1 grootte: 46,0 KB id: 1045653

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8935.jpg views: 1 grootte: 43,6 KB id: 1045654

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_8938.jpg views: 1 grootte: 26,1 KB id: 1045655
                  Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 11:54.

Commentaar

@Astrovirus
                    Ik heb iets meer details toegevoegd aan de oorspronkelijke beschrijving. De opstelling staat dus op een betonnen plaat op een houten dak en is helaas niet trillingsvrij. Helaas heb ik geen mogelijkheden om door verankering aan een muur de montering stabieler te maken.
                    Om het onderschrift van een gewaardeerd forumlid te citeren: "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan" :smile:
                    16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

@mde

Martijn zo te zien is jouw sterrenwacht ook gemaakt van red cedar panelen ?
                      Hoe staat het bij jou met het vocht ? Aangezien ik op 1 van de foto,s van het interrieur vochtplekken zie.
                      "We are all stardust " LXD 75 op NEQ6PRO AT 66 ed op astrotech montering
                      Lightbridge 12" ,Canon 1000d mod, Bresser 10x 50 bino , SPC900NC

Commentaar

Origineel geplaatst door ronn franken Bekijk bericht
                        @mde

Hoe staat het bij jou met het vocht ? Aangezien ik op 1 van de foto,s van het interrieur vochtplekken zie.
                        Ja het is gemaakt van red cedar, qua vocht valt het me erg mee, er zitten inderdaad wat vochtplekken aan de binnenkant op de wanden, maar de tegels en scope zijn altijd droog, geen condens, niks. Wellicht ga ik de wanden nog eens isoleren, maar eigenlijk vind ik het wel prima zo.
                        Martijn
                        RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Commentaar

Nog even sparen.........

"Anticipation is half the fun "

De bedoeling is om deze winter met de voorbereidingen te beginnen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: ballon tuin.jpg views: 1 grootte: 258,3 KB id: 1045688
                          Last bewerkt door Skyheerlen; 20-09-11, 12:16.
                          Meade LX200 10", Intes MK 67, Meade N6, TAL 100RS, TAL-2m150, 11cm Kutter, Lunt 35/B600,AZ-EQ6 GT,ASI 120 MM, G.O. 20 x 110

Commentaar

Wow, Klaver! Dat is wel een heel mooi stekje voor een sterrenwacht. Hoe groot gaat het worden en wat komt erin?

Origineel geplaatst door Klaver Bekijk bericht
                            "Anticipation is half the fun "
                            Let us join...
                            "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

@observer: de afmetingen zullen 2,75 x 3 m worden, met een afgeschermd hoekje voor de computer.Het gaat een roll-off roof worden. Wat erin komt: in ieder geval de kijkers die ik nu heb, maar dan op een zuil. Zit nog een beetje te dubben hoe hoog de zuil moet gaan worden i.v.m de kijkhoogte. Ik wil eigenlijk geen compromissen, maar daar ontkom je denk ik niet aan. Ik gebruik nu meestal de refractor voor het "gewone" werk en de Intes met name voor de maan en planeten.
                              Ik bof inderdaad met dit plekje; pikdonker ! De enige straatlantaarn (die op het hoekje) heb ik richting mijn huis afgeplakt. Op de lichtvervuilingskaart is dit nog een van de zwarte gebieden, en dan met name richting het zuiden. Naar het ONO heb ik af en toe skyglow van Papenburg in Duitsland. De buren houden ook rekening met me betreffende de tuinverlichting (gewoon een keer uitnodigen om te komen kijken, dat houdt ze enthousiast en betrokken).
                              Dus in de nabije toekomst geen gesjouw met spullen meer, ik zit direkt bij huis in een comfortabele sterrenwacht. Wordt vervolgd.....
                              Meade LX200 10", Intes MK 67, Meade N6, TAL 100RS, TAL-2m150, 11cm Kutter, Lunt 35/B600,AZ-EQ6 GT,ASI 120 MM, G.O. 20 x 110

Commentaar

Werken...
                              X