Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilters

Hallo medeforumers,

Ik ben een echte beginner en heb een Messier n-130 aangeschaft. Nu was ik aan het kijken naar een zonnefilter.
    Bij de koepel kan je astrosolar (folie) kopen en welke je (na het zelf maken) over je objectief kan schuiven. Daarnaast is er ook een continuümfilter te koop voor in je oculair. Dit moet dan gecombineerd worden.
    Tevens zijn er zonnefilters welke je direct over het objectief kan schuiven.
    Hoe zit dit nou precies?
    Is er ook een filter voor in je oculair welke direct alle schadelijke straling e.d. afvangt?
    Soory als dit domme vargen zijn, maar ik begrijp het niet meer.

Hoi dubbelster;

Ten eerste er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden, een oculair filter niet aan beginnen ze zijn er inderdaad, echter ze bevinden zich in of nabij het brandpunt van de telescoop en zullen dus erg heet kunnen worden en dus kapot kunnen springen, met alle gevolgen van dien direct zonlicht in je oog met behulp van een telescoop resulteerd in blijvende blindheid.
    Ik zelf heb zeer goed ervaring met Baader zonnefolie, het voordeel van een objectief filter is dat de telescoop koel blijft en alle hinderlijke en gevaarlijke straling buiten blijft, er zijn ook glazen objectief filters maar die zijn behoorlijk duur en Baader zonnefolie juist erg goedkoop voor jouw telescoop ongeveer 10 euro.
    Het continuumfilter geeft niet echt toegevoegde waarde aan het beeld, het geeft een groen gekleurde zon en het beeld word er niet echt mooier van daar in tegen gebruik ik het Contrast booster filter van Baader dat geeft een mooi zacht beeld en laat de zon een beetje meer in zijn natuurlijke kleur.
    Als je folie gaat gebruiken kan je met karton en dubbelzijdig plakband zelf een mooie houder maken.
    Zie foto gemaakt met Baader zonnfolie in het primaire brandpunt van een 9cm Skywatcher kijker F10 en een ToUcam 840.

Commentaar

Sidney,

Bedankt voor je snelle reactie en het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik maar aan de slag ga en zelf een houder in elkaar knutselen.
      Van de koepel begreep ik dat een diameter van 10cm maximaal is.
      Moet deze dan excentrisch geplaatst worden?

Commentaar

@ dubbelster

Het hoeft niet exentrisch en bij Ganymedes in Amstelveen zijn meer maten te verkrijgen.
        Je zou misschien wel eens na moeten denken of je de volledige opening gebruikt ik heb mijn kijker afgediafragmeert tot 7cm.

http://www.ganymedes.nl

Commentaar

Origineel geplaatst door dubbelster
          Sidney,

Bedankt voor je snelle reactie en het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik maar aan de slag ga en zelf een houder in elkaar knutselen.
          Van de koepel begreep ik dat een diameter van 10cm maximaal is.
          Moet deze dan excentrisch geplaatst worden?
          Ze hebben grotere maten, stuur ze maar eens aan mailtje
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik heb van een ervaren zonnewaarnemer vernomen dat hij in wit licht op de zon niet meer kan zien door zijn 15cm apo refractor dan door zijn 10cm refractor. Ook op CN is men er het over eens dat 10cm voldoende is. Met 10cm kan je dus alles zien op de zon in wit licht. Waarom zou je dan groter gaan? Het kost meer en je hebt vlugger last van mindere seeing.
            Een Hershell wedge is naar het schijnt de beste filter, alleen veel duurder en enkel voor refractors. Ik ga me ook zo een aanschaffen maar wacht tot de kleine wat groter is want ik zou niet willen hebben dat ze in de lichtbundel kijkt.
            Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Origineel geplaatst door Jefke
              Ik heb van een ervaren zonnewaarnemer vernomen dat hij in wit licht op de zon niet meer kan zien door zijn 15cm apo refractor dan door zijn 10cm refractor. Ook op CN is men er het over eens dat 10cm voldoende is. Met 10cm kan je dus alles zien op de zon in wit licht. Waarom zou je dan groter gaan? Het kost meer en je hebt vlugger last van mindere seeing.
              Een Hershell wedge is naar het schijnt de beste filter, alleen veel duurder en enkel voor refractors. Ik ga me ook zo een aanschaffen maar wacht tot de kleine wat groter is want ik zou niet willen hebben dat ze in de lichtbundel kijkt.
              Ligt er maar net aan welk topic je hebt gelezen.
              Ik heb ook topics gelezen waar ze zeggen aperture rules.

Peroonlijk heb ik ook dat idee, maar ik heb geen zin om er weer een discussie over te starten.
              Je moet doen wat jou dunkt dat goed is. En wat jou portomonnee/knutselkunsten toelaten
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

hoi dubbelster,

Vergeet er ook dan niet een voor je zoekkijker te maken.
                Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
                  hoi dubbelster,

Vergeet er ook dan niet een voor je zoekkijker te maken.
                  Die is niet nodig, je zet gewoon de telescoop neer en kijkt naar de schaduw op de grond, wanneer die het kleinst is en met het meeste details van uitstekende schroefjes endergelijke, dan ben je heel erg in de buurt.
                  Dicht bij genoeg om de zon te vinden met een lage vergroting.
                  Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Wel een dopje op je zoeker doen. Mijn oor werd ooit opeens erg warm...
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                      Wel een dopje op je zoeker doen. Mijn oor werd ooit opeens erg warm...
                      HAHA zeker waar!

Commentaar

Ik gebruik ook mijn zoeker om de zon te zoeken. Ik hou mijn hand erachter en maak de schaduw zo klein mogelijk. Dan verschijnt ook het felle licht van de zon op je hand. Als je het licht van de zon mooi in het midden van de schaduw plaatst staat de zon mooi in het midden van het beeld. Ongeacht de gebruikte vergroting.
                        Wel niet vergeten om het dopje eerst over het objectief van de zoeker te plaatsen. 8)
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                        X