Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilters

Hallo medeforumers,

Ik ben een echte beginner en heb een Messier n-130 aangeschaft. Nu was ik aan het kijken naar een zonnefilter.
    Bij de koepel kan je astrosolar (folie) kopen en welke je (na het zelf maken) over je objectief kan schuiven. Daarnaast is er ook een continuümfilter te koop voor in je oculair. Dit moet dan gecombineerd worden.
    Tevens zijn er zonnefilters welke je direct over het objectief kan schuiven.
    Hoe zit dit nou precies?
    Is er ook een filter voor in je oculair welke direct alle schadelijke straling e.d. afvangt?
    Soory als dit domme vargen zijn, maar ik begrijp het niet meer.

Hoi dubbelster;

Ten eerste er bestaan geen domme vragen alleen domme antwoorden, een oculair filter niet aan beginnen ze zijn er inderdaad, echter ze bevinden zich in of nabij het brandpunt van de telescoop en zullen dus erg heet kunnen worden en dus kapot kunnen springen, met alle gevolgen van dien direct zonlicht in je oog met behulp van een telescoop resulteerd in blijvende blindheid.
    Ik zelf heb zeer goed ervaring met Baader zonnefolie, het voordeel van een objectief filter is dat de telescoop koel blijft en alle hinderlijke en gevaarlijke straling buiten blijft, er zijn ook glazen objectief filters maar die zijn behoorlijk duur en Baader zonnefolie juist erg goedkoop voor jouw telescoop ongeveer 10 euro.
    Het continuumfilter geeft niet echt toegevoegde waarde aan het beeld, het geeft een groen gekleurde zon en het beeld word er niet echt mooier van daar in tegen gebruik ik het Contrast booster filter van Baader dat geeft een mooi zacht beeld en laat de zon een beetje meer in zijn natuurlijke kleur.
    Als je folie gaat gebruiken kan je met karton en dubbelzijdig plakband zelf een mooie houder maken.