tja Nop...
ik ga t zo weer proberen..
Vanuit de achtertuin in Utrecht..
Ik gebruikt starry night als guide...
ik weet waar ik moet zoeken.. maar hij is er niet.
@ Patje Van af het extreem lichtverontreinigde Oostzaan is de ringnevel goed te zien met mijn 9cm refractor......maar wel met een deepsky filter en nog beter met een UHC filter.
Het kan. Ook vanuit de stad. Stel je in op een klein, miezerig puntvormig objectje. Zo gauw je de stad uit gaat wordt het al snel beter. Waren je ogen goed aan het donker gewend? Probeer een half uur te wennen aan het donker.
Je telescoop kleine tikjes geven helpt ook wel eens.
In de 8cm lidl refractor is ie ook duidelijk te zien. Ook vanuit lichtvervuild gebied.
30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL
Ik denk dat een vergroting van ca 40x de beste is om hem te kunnen vinden: je hebt dan nog een redelijk groot beeldveld, maar de nevel is al wel te onderscheiden van de sterren.
En als je hem dan hebt gevonden, kun je hem in een 11cm kijker vrij makkelijk vergroten tot 150x. Wel goed turen hoor.
De meeste planetaire nevels hebben het voordeel dat ze sterkere vergrotingen goed kunnen verdragen.
succes
Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)
Commentaar