Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zijn de beste oculairs?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zijn de beste oculairs?

Laatst hoorde ik iemand vertellen dat hij in zijn hele leven wel 20 telescopen heeft gehad, maar nog nooit zijn oculairs heeft weggedaan...
    hoe vind je dat?
    en wat voor oculairs hou je dan ook je hele leven?
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Dat zijn Pentax en Televue( naglar panoptic) oculairs voor widefield en tmb voor het planeet werk. maar die koop je ook maar 1 x in je leven, zo duur zijn ze.

Commentaar

Elk jaar/om het jaar 1 duur oculair. Vorig jaar heb ik een Vixen LVW gekocht en dit jaar een Pentax.
      Ik heb nog 2 oculairs op het verlanglijstje en dan ben ik klaar. Voordeel van dat dure spul is dat ze in elke kijker goed presteren. Zowel in een 'snelle dobson' als in een Schmidt kijker of refractor.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Wat een hobby hé ?

Is dat niet een leuk idee voor lenen.nl whahha een nieuwe scope? een paar nieuwe oculairs
        Leen nu 10.000€ whhaha

ik zat te kijken naar een oculair, maar kost bijna net zo duur als de kijker die ik wil halen.

Commentaar

"En mijn vrouw krijgt een weekendje Parijs"
          O ja, monteringen en oculairs zijn vaak duurder dan de kijkers zelf!
          Mijn oculairsetje is 3x zo duur als mijn C8.
          Maar met goede oculairs kun je overal aan de slag! Een kijker ruil je nog wel eens in, een goed oculair meestal niet.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo,

ik werk zeer graag met Antares oculairen ( 83 graden ) prijs 120 euro.
            http://www.telescope-service.com/Antare ... rt.html#sw

en die van baader ( Hyperion ) 63 graden
            en http://www.telescope-service.com/baader ... l#hyperion

het zijn goede oculairen die betaalbaar zijn , als je rekeninghoud met een televue met een breedveld van 80 graden je gemakkelijk 500,00 € betaald, betaal je voor een antares rond 120 euro.

mvg
            vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
            http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Commentaar

Ja, die Baader's had ik al eens naar zitten loeren.. € 125,- vind ik niet
              zo heel veel geld, als ze zo goed zijn als beweerd word..

Toch ook maar eens bij die Pentax oculairs kijken..

Groetjes,

Bandit
              Achromatologisch

Commentaar

Ik heb zelf 3 radians , 1 pentax en 2 TMB monocentrics .
                En je kan er op rekenen dat die nooit ofter nooit zullen verkocht worden .
                Bij die eerste vier gaat het niet alleen om het beeld , maar ook om comfort waarmee die kijken .
                Wat die monocentric betreft , het is alsof je juist de ruiten hebt gekuist in vergelijking met plossl al hebben de mono's maar een klein beeldveld .

Commentaar

O ja, je raakt snel verpest! Als je eenmaal een comfi 2" gewend bent dan is het kijken door een normale plössl echt yuk hoor. Dus je kunt er ook voor kiezen om principieel niet door grote dure oculairs te kijken. Scheelt een hoop pijn in je portemonnee!
                  (zeg skywatcher, wat voor een pentax heeft u?)

Commentaar

Wat zijn de pro´s en con´s dan van een 2" occ vergeleken bij een 1,25"?

Commentaar

Cons: zwaar. Vaak duurder.
                      Pros: Groot beeldveld, ruime inkijkhoek. Dus net zoiets als standaard TV en breedbeeld.

Commentaar

Duidelijk!
                        toch maar een 30mm 2 inch halen dan

Commentaar

Het verschil tussen duur en goedkoper is ook te zien in snelle kijkers..

Heb al meerdere 30mm oculairs in me F5 kijker getest.van 150 tot 550 euro maar er steekt er maar 1 boven uit 30 mm Pentax helemaal geen vertekening waar de andere wel last van hebben.

Commentaar

Let wel op dat je kijker soms grenzen stelt aan je oculairs! Je focusser moet 2" zijn, en als je een spiegel/diagonaal gebruikt ook.
                            Een 42mm oculair in een 1.25" vatting had geen zin voor mijn C8, terwijl een 42mm in een 2" vatting wel zin had. Zijn vast wel formuletjes voor (Brinx?)

Commentaar

Sinds kort ben ik erg tevreden met een orthoscopisch oculair twv 40 euro. Deze geeft ragscherpe beelden, zeer goed contrast en hoge transmissie. Het beeldveld is iets kleiner dan dat van een plossl, maar er worden dan ook kleine objecten mee bekeken. Het goede contrast/transmissie komt door het kleine aantal lensjes/coatings. Meer lensjes betekent vaak minder transmissie, minder contrast, meer verstrooing, meer interne reflecties minder scherpte en meer betalen. ;-) In de echte dure oculairen zijn deze eigenschappen wel minder, maar daar is de prijs ook naar.
                              Dit oculair was een Apogee Abbe Ortho. Opzich een vrij onbekend merk, maar hij mag blijven.

Commentaar

Werken...
                              X