Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Maan en Maanfilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Maan en Maanfilter

Ok,

Ik zat vanavond even naar jupiter te kijken en toen gleed mijn telescoop toch nog even af naar onze mooie buur. Nu dacht ik dat het maanfilter er was zodat je meer definitie zou zien met de kraters enzo, maar nu keek ik dus zonder filter en WAUW, ik zag veel meer en het was allemaal veel duidelijker. hub ff het maanfilter erop en ik merkte dus echt een groot verschil.

mijn vraag dus: Waarom maanfilters als je het zonder maanfilter veel mooier en duidelijker kan zien. iemand hier ideeŽn over?

een maanfilter gebruik je voornamelijk om te voorkomen dat het licht van de maan oogverblindend wordt. dit valt mee met een zeer jonge (of oude) maan, maar rond volle maan kan het licht echt te fel zijn.

nu zag ik dat jij een 60 mm refractor hebt, en ik kan me voorstellen dat je dan met een maanfilter met "slechts" 13 % lichtdoorlating ontzettend veel detail verliest.
    ikzelf heb een 203 mm SCT en wanneer ik zonder filter naar de maan kijk die voor meer dan de helft belicht is, hou ik dat niet langer vol dan een paar seconden, en dan gaat het echt pijn doen, en beginnen mijn ogen te tranen. dus heb ik een variabel maanfilter (orion; 1 tot 40 % lichtdoorlating) en daarmee kan ik een deel van het licht filteren.

inderdaad, je levert wat contrast en detail in, maar zonder is het (voor mij althans) niet mogelijk om waar te nemen. maar als je hem niet nodig hebt (in mijn geval, bij zeer jonge/oude maan), dan kan je hem inderdaad het beste niet gebruiken en genieten van een prachtige heldere maan!
    Celestron C8 - WO Megrez 90 APO - WO ZS 66 SD APO
    Vixen Great Polaris
    Canon 350D - NexImage

Commentaar

Ik heb ook een maan filter...vraag me niet wat en hoe, maar wat ik wel weet is dat het de maan een groen-gele schijn geeft met beduidend minder details dan zonder.

De maan zonder maan filter is dus idd veel beter en mooier, maar zoals Schipluiden zegd.....word het oppassen als het echt volle maan is vanwege het felle heldere licht.

Toen ik de telescoop pas had, heb ik dus las-ogen gekregen van het felle maanlicht......is best wat pijnlijk en vervelend.
      Nu als ik ga kijken naar de maan en voel aan mijn ogen dat het licht te fel is, dan hou ik er mee op.

Commentaar

Ik heb de zelfde variabele filter van Orion ,onmisbaar met mn 30 cm dob!
        ik kan niet meer zonder dit hulpstuk
        vooral met lowpower objectieven brand ik zowat mn ogen uit als ik mn filter vergeet te gebruiken
        Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
        Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Werken...
        X