Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

EQ6 met autoguider of G11

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

EQ6 met autoguider of G11

Hallo iedereen,

ik zit met een vervelend iets, ik bezit nu een EQ6 montering met GOTO en ik wil aan astrofotografie doen met een atik 16HR, ik weet dat deze monteringen niet de geknipte zijn, maar je kan het probleem oplossen met autoguider of zouden jullie me toch aanraden om over te stappen naar een G11 montering die ik kan aanschaffen voor 3750 euro alles incl. ook de goto en poolzoeker.

alle reacties zijn welkom.
    vooral deepsky, deepsky en nog eens deepsky
    http://www.astrobin.com/users/JoakimLepere/

Ik zou het eerst me je eq6 gaan proberen. Als dat je niet bevalt kan je altijd nog wel een g11 aanschaffen.

Maar er worden toch nog best goede foto's gemaakt met een eq6! Klik

Commentaar

Jeetje, ik wilde dit najaar/deze winter gaan experimenteren met de heq5 (gemodificeerd) + meade lpi als autoguider.
      Dat is ongeveer dezelfde setup. Ik weet niet of de EQ6-pro ook PEC heeft.
      Maar ik zou zeggen: wacht de bevindingen eens af voordat je een dure aankoop doet. Met software en wat experimenteren moet je een eind kunnen komen.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo,

De EQ6 goto heeft een PEC,
        ze hebben me ook verteld dat je bij een G11 montering ook gaat moeten guiden bij lange belichtingen, je kan missch wat langer belichten maar toch.

wat heb je dan nodig voor de gaan autoguiden: ik heb al reeds een volgkijker en een tocam webcam en mijn montering is uitgerust voor autoguiding.

gtz

Commentaar

Is echt lang belichten nodig?
          Als je bijvoorbeeld 5 minuten kunt belichten zonder volgfout kun je met stacken tegenwoordig ontzettend veel doen. Als ik zo'n 3 minuten kan belichten, dan ben ik al enorm blij. Ik probeer dus met een budget opstelling te zijner tijd toch wat goede foto's te maken. Het hoeft mijns insziens geen vermogen te kosten.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Een g11 vind ik het persoonlijk (op het moment ) toch niet waard. De eq6 en heq5 krijgen goede reviews en er worden goede foto's mee gemaakt. Een g11 zul je ook moeten gaan guiden voor lange belichtingen...net zoals een eq6. Ik zie dus het nut van een g11 nog niet in (tenzij je 2x zoveel geld uit wil gaan geven....)

Ik ga zelf ook de eq6 pro aanschaffen dus ik houd je op de hoogte.

Commentaar

Hallo,

wat ik wil doen is LRGB opnames doen en eventueel H-alpha, vb sluiernevel H-alpha 10min, R 5min G 5 min, B 5min.

grtz

Commentaar

Dan gaan we gedrieŽn flink wat experimenteren en als het hele handeltje toch Chinese rommel blijkt te zijn, dan nemen we aandelen Losmandy, maar ik heb zo'n onderbuikgevoel dat Synta ons nog wel ten dienst kan zijn.

Commentaar

Ik heb ook zo'n gevoel dat het geen slechte koop zal zijn . Maar ervaring zal het leren.

Commentaar

Hallo,

Een EQ6 is totaal geen slechte montering, als hij goed is afgesteld werkt de GOTO perfect,
                    alleen heb ik wat schik bij de fotograferen dat ik strepen zal krijgen door het volgen.

grtz

Commentaar

Als je je mount goed afstelt op de pool kan je (afhankelijk van de telescoop) maximaal 2 minuten belichten (heb ook wel eens 3 minuten gezien). Smijt er een autoguider op en je zit gebakken.

Maar het ligt er maar net aan wat je ervoor over hebt. Ik heb het geld niet voor een g11 dus een eq6 is voor mij de beste keuze. Het is wel zo dat de g11 een stap boven de eq6 is qua bouwkwaliteit, mechaniek en p.e. (hoewel de pe van de recente eq6 ook goed is)

Commentaar

Hallo,

ik heb het geld er voor, maar langshier 3750 euro, nog een CCD camera van 2000 euro, nog wat guidingtoestanden en je zit aan 6000 euro en je hebt dan nog geen fotoke genomen.
                        het moet ne hobby blijven vind ik.

maar wat heb je nu nodig voor guiding?

grt

Commentaar

Origineel geplaatst door Orioner
                          Hallo,

ik heb het geld er voor, maar langshier 3750 euro, nog een CCD camera van 2000 euro, nog wat guidingtoestanden en je zit aan 6000 euro en je hebt dan nog geen fotoke genomen.
                          het moet ne hobby blijven vind ik.

maar wat heb je nu nodig voor guiding?

grt
                          x Een kabel, hangt van je montering af. Ik heb een seriele kabel die via een omvormertje naar de usb poort gaat
                          x Guiding software (guidedog of k3ccdtools)
                          x Volgtelescoop (of zo'n onhandig volgprisma, ik weet niet hoe dat heet)
                          x Verstelbare beugels
                          x Webcam om mee te guiden
                          x Laptop

x Voeding

Commentaar

Misschien een hele stomme vraag maar wat is een autoguider nou precies? En is dat wat anders dan het normaal guiden waar de laatste 2 posts over gingen?

Commentaar

Ik kan de G11 van harte aanbevelen, maak er zelf ook gebruik van. (alleen dan wel de "goedkope" non GOTO versie). Vergis je trouwens niet in het gewicht van dit type montering zowel een G-11 als een EQ-6 zijn niet bepaald makkelijk verplaatsbaar.

Om even in te haken op de vorige vraag - een autoguider is niets meer dan een camera die videobeelden maakt van een ster door een 2e telescoop of off-axis guider. (Off-axis guider wordt met name bij SCT telescopen gebruikt vanwege de ruime backfocus en de lange brandpuntafstanden).
                              Deze 2e telescoop is uitgericht op een ster die in de buurt staat van het door de foto-telescoop (noem hem zo maar even) te fotograferen object.

De beelden van de camera (meestal webcam) worden naar een laptop gestuurd die deze beelden middels guiding software (bijv. GuideDog) evalueert.

Simpel gezegd wordt de ster door de software op exact dezelfde positie gehouden door stuurpulsen aan de montering door te geven zodra er een afwijking geconstateerd wordt, op basis van de videobeelden die door de webcam worden aangeleverd.

Autoguiding is overigens noodzakelijk bij lange belichtingstijden, hierbij maakt het niet uit of je nou een EQ6, G-11 of een Paramount-ME hebt van 12 mille.

Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X