Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

30mm en 42mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

30mm en 42mm

Even een klein vraagje.

Ik heb zelf een 2" 30mm 80 graden AFOV met een TFOV in mijn refractor van: 2.93 graden
    In mijn C8 is ie: 1.2 graden TFOV

Nu wil ik eigenlijk nog een occulair erbij die minder vergroot, makkelijker oriŽnteren in de hemel.

Op ebay kwam ik een 42mm occulair tegen met een AFOV van 52 graden.
    Die geeft in mijn refractor een TFOV 2.66 graden
    En in mijn C8 een TFOV van 1.09 graden.

Klopt mijn conclusie dat ik dat occulair beter kan laten wezen?
    Omdat mijn TFOV in de 30mm groter is dan in de 42mm.
    Of zou de 42mm toch mooiere widefield beelden geven?

Hoe zit het met de optische fouten van een 52 graden 42mm occulair?
    Heeft die ook last van randonscherpte? Of juist niet omdat ie niet van die exotische AFOV's heeft?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Om je te orienteren zal dat 42mm oculair inderdaad niet helpen: je huidige oculair heeft een nog groter TFOV! De 42mm zal bijna hetzelfde beeld in een kleiner AFOV proppen - misschien handig voor lichtzwakke neveltjes in combinatie met filters of zo? Dat weet ik eerlijk gezegd niet zeker.

Qua randonscherpte lijkt me veel afhangen van de kwaliteit van het oculair: ik denk niet dat je zonder dat te weten veel kunt zeggen over randonscherpte. Voor zover ik weet is die namelijk niet inherent groter bij grotere AFOV's - dat ligt aan de kwaliteit van de specifieke optica die gebruikt is denk ik.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
    X