Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat doet een dovetail!?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat doet een dovetail!?

Ik kan er alleen advertenties e.d. van vinden, uitleg is me een beetje zoek. Ik gok dat ze als stabilisering werken voor de kijker, is dat ook zo of zit ik er finaal naast?
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Re: Wat doet een dovetail!?

Origineel geplaatst door Steem
    Ik kan er alleen advertenties e.d. van vinden, uitleg is me een beetje zoek. Ik gok dat ze als stabilisering werken voor de kijker, is dat ook zo of zit ik er finaal naast?
    Een dovetail is een type verbinding tussen een telescoop en een montering. En soort wigvormige uitsparing in de kop van de montering zorgt ervoor dat je door middel van 1 moer de telescoop kan bevestigen of verwijderen.

Hier is een voorbeeld van een zoeker die via een dovetail op een kijker wordt bevestigd. Het idee zoeker - kijker is hetzelfde als kijker - montering. Dit plaatje maakt het wel duidelijk denk ik:
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Very much thank you! I are to be very obliged!
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Alhoewel de dovetail plate om een telescoop te verbinden wel een enorm stuk groter is dan dat

Daarnaast heb je dan ook weer verschillende dovetail systemen

Je hebt bijvoorbeeld de losmandy systemen, vixen systemen en "synta" systemen.
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
          e hebt bijvoorbeeld de losmandy systemen, vixen systemen en "synta" systemen.
          Volgens mij is het Synta systeem gejat van Vixen. Het past dus onderling wel.

Commentaar

Vixen en synta is uit te wisselen ja.

Commentaar

Waarom kon mijn "synta" dovetail niet op mijn Vixen New Polaris :S
              Die Vixen die ik heb gehad had een systeem dat ik nog niet eerder had gezien :S
              Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

There are two different common dovetail plate formats:
                The Vixen format is probably the most common dovetail plate format. These plates fit - among others - these mounts:
                - Vixen GP-E, GP, GP-D2, Sphinx, Porta, Custom, ...
                - Synta EQ-4, EQ-5, H-EQ5, EQ-6, ...
                - TS Astro-3 (only PS and PS Foto), TS Astro-5
                - Celestron ADM, CAM
                - all mounts with the Baader quick release clamp

The larger Losmandy format (3") is common in many larger mounts, e.g.:
                - all current Losmandy mounts
                - Celestron CGE
                - OTE
                - all mounts with Intes Micro or William Optics Losmandy format saddle plate
                Van de ts site. Het zou dus gewoon moeten passen.

[offtopic] 600e bericht [/offtopic]

Commentaar

Mijn ex-vixen montering staat er niet tussen
                  Het was een systeem dat je vast moest schroeven.
                  Maar uiteindelijk was ie toch te klein voor mijn uiteindelijke doel, dus heb m gauw weer verkocht.

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
                    Waarom kon mijn "synta" dovetail niet op mijn Vixen New Polaris :S
                    Die Vixen die ik heb gehad had een systeem dat ik nog niet eerder had gezien :S
                    De New Polaris werkt(e) met het ouder systeem .
                    De buisringen worden dus rechtstreeks op de montering gevezen .
                    Dit systeem wordt nog steeds gebruikt bij de EQ1 en 2 , de AZ3 .

Commentaar

Oooooohhww zat het zo
                      Snapte het al niet zo.
                      Bedankt voor de uitleg

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                        Dit heb ik ook met mijn Synta EQ-3 (al een oudje hoor) De buisringen moet ik inderdaad rechtstreeks met bouten aan de montering bevestigen.
                        Best lastig, want tijdens het vervoer moeten de grote ringen dus aan de montering blijven zitten...

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                          Origineel geplaatst door skywatcher
                          Dit heb ik ook met mijn Synta EQ-3 (al een oudje hoor) De buisringen moet ik inderdaad rechtstreeks met bouten aan de montering bevestigen.
                          Best lastig, want tijdens het vervoer moeten de grote ringen dus aan de montering blijven zitten...
                          Is het niet makkelijker om ter plekke de ringen er op te schroeven?

Commentaar

Nee, want je moet om de ringen te bevestigen een bout en aan de tegenoverliggende zijde een moer erop draaien. Je kan de niet de ringen om de scoop laten zitten omdat je dan natuurlijk niet bij die moer kan komen. En ik wil niet met -10*C met twee steeksleuteltjes staan hannesen in het donker...

Commentaar

Re: Wat doet een dovetail!?

Origineel geplaatst door Steem
                              De Nederlandse benaming is 'zwaluwstaart'. Het is een bepaald type verbinding afkomstig uit de (werktuig)bouwkunde.

Met vriendelijke groet,

Maurice
                              Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Werken...
                              X