Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnefilter : full aperture of off axis ?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnefilter : full aperture of off axis ?

Hallo,
    ben van plan een thousand oak zonnefilter te kopen.
    Heb een Newton spiegeltelescoop 203/1000, kies ik dan best deze :
    http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1452
    of ga ik beter voor een off-axis filter ?
    Of maakt dat bij mijn telescoop weinig uit ?

dank bij voorbaat
    erwin

Er is verschil Mvz heeft beide getest dacht ik.
    In theorie Haal je meer meer binnen met een 20 cm filter ik zelf heb een 5 a 8 cm filter.
    "Rise above the crowds And wade through toxic clouds Breach the outer sphere The edge of all our fears Spread, our codes to the stars" Founder of MC Observatory

Commentaar

Als je Baader folie gebruikt, kun je net zo goed full-size gaan. Dat spul kost toch bijna niets.
      Overigens heb je ook Omega optics folie, die een mooi oranje beeld geeft. Baader folie geeft wit beeld.
      Een full apertue glazen filter wordt wel erg duur, terwijl de kwaliteit nauwelijks tot niet beter is als de folie.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hangt het er niet vanaf wat je doel is met het filter? Visueel of fotografie.
        Volgens mij heb je voor fotografie het off-axis filter nodig.
        - Sidus Ludoviciana -

Commentaar

Origineel geplaatst door Corne21 Bekijk bericht
          Er is verschil Mvz heeft beide getest dacht ik.
          In theorie Haal je meer meer binnen met een 20 cm filter ik zelf heb een 5 a 8 cm filter.
          In theorie wel, maar in de praktijk is een resolutie van 75mm opening al meer dan genoeg is om alle in wit licht zichtbare details goed te zien. Ik zou kiezen voor een off-axis montage.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Met een opening onder de 10 cm wordt het zien van de granulatie in wit licht erg lastig. Diegenen die beweren dat ze die gezien hebben met een kleinere kijker dan 10 cm moet ik helaas teleurstellen: zij hebben de supergranulatie gezien, dat is een samenklontering van meerdere granulen. Dus: kies voor full-size.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ben het met Roel eens. 75mm is meer dan genoeg voor waarneming van (super) granulatie. Ook met 60mm kan het al, maar ik kan mij herinneren dat ik met mijn 60mm scopie destijds het niet altijd zag. Laatst keek ik door een Baaderfolie met een 80mm kijker. Verbazingwekkend beter dan een glasfilter van 15 jaar oud.
              Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Granulatie is een korrelige structuur die je onder goede omstandigheden kan zien op het zonneoppervlak. En eigenlijk hoeven die omstandigheden niet zo goed te zijn met onze huidige kijkers.
                De granulen zelf worden alleen zichtbaar als de seeing beter is dan 1", wat net op de grens is van wat de atmosfeer toelaat. Zelfs voor professionele sterrenwachten is dit (visueel) moeilijk. Er is dus een verschil tussen granulatie waarnemen en granulen individueel waarnemen.

Edit: Ik weet niet of de Omega folie hetzelfde is als de folie van Thousand Oaks (geeft ook een oranje zon) maar de laatste is alleen bruikbaar bij lage vergroting.
                (Graag een linkje naar de Omega zonnefolie)
                Last bewerkt door Jefke; 10-05-12, 20:29.
                Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Daarom Baader zonnefolie nemen: optisch beter dan menig spiegel, veilig en erg goedkoop.

Commentaar

Ff oud topic oprakelen. Baader zonnefolie ook voor een 73mm doublet de beste koop qua kwaliteit/veiligheid? Zal niet zo heel vaak naar de zon kijken, maar zo af en toe lijkt me best wel leuk.

En voor de nieuwsgierigheid (omdat ik met suf zoek); bestaat er uberhaupt een filter dat op deze 73mm maat is gemaakt en zo voor de lens kan (zeg maar net als een Thousand Oaks filter)?

Commentaar

Inderdaad gewoon Baader AstroSolar aanschaffen. Is niet in exact die maat te verkrijgen. Wel in A4 formaat. Een houdertje is snel en simpel te maken. ND5.0 voor visueel, ND3.8 voor fotografische doeleinden.
                      150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Je moet eens controleren of het kleinste ASTF OD5.0 80mm filter toepasbaar is op jou telescoop: https://www.baader-planetarium.com/e...ping_range.pdf

Je hebt verschillende gatencirkels en diktes in de houdertjes waarmee je kan spelen om hem aan te passen aan jou telescoop.
                        Misschien gaat die net, zal van de buitendiameter van de tube/zonnekap afhangen, als die minstens 100mm is zou het moeten lukken.

Eventueel kan de ASSF reeks ook nog. Die is er voor 'spotting scopes', maar daarbij gaan ze naar kleinere diameters.
                        Hun Solar Filter Finder Tool kan ook handig zijn om het te dubbelchecken, als jou telescoop in het lijstje staat: http://astrosolar.com/baader-solar-f...ex.php?lang=en

Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10

Commentaar

Wat hier niet aan de orde komt is de invloed van de seeing. Puur theoretische is een grotere diameter van je ota altijd het beste. Maar vooral bij het waarnemen van de zon is de seeing een erg belangrijke factor. Een grote diameter zal bij gelijke seeing daar meer last van ondervinden dan een ota met kleinere diameter. Dat de seeing heel belangrijk is bij zonwaarnemingen is eigen aan waar je mee bezig bent. Daarom zal maar af en toe de voordelen van een grotere opening zich ook manifesteren met een scherper beeld. Mijn ervaring is dat ik nog geen enkele keer met een grotere diameter dan de 10 cm refractor waar ik meestal mee werk een scherper beeld kon vastleggen. Heb geŽxperimenteerd met 15 en 25 cm newton. Waarschijnlijk is mijn waarneemsituatie ( midden in de bebouwde kom) er de oorzaak van dat seeing in de directe omgeving erg ongunstig is door het effect van verwarmde daken e.d. in de directie kijkrichting. Dat grotere diameters een beter beeld kunnen geven wordt soms aangetoond met op dit forum getoonde voorbeelden maar het blijft erg afhankelijk van de waarneemcondities.

Zie voor meer details http://www.astrojac.nl/astrojac/node/47

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: setup-dak-2.jpg views: 70 grootte: 75,1 KB id: 1418078
                          je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Thx voor antwoorden.

Commentaar

Werken...
                            X