Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Deep Sky oculair

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Deep Sky oculair

Hey mensen,

Ik geraak er maar niet aan uit , hier zijn ongeveer de specs

- het oculair moet minium 30 mm f of meer bedragen

- de fieldstop moet kleiner dan 24mm zijn

- prijs mag niet boven de 150 uitsteken ( buiten als het niet veel scheelt)

-het mag een leuk wide field geven

Hopelijk weten jullie raad

Deep
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Wat zijn de specs van je telescoop? Wat verwacht je van dit oculair?
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

• De 2" WA oculairen van telescope-service. Prima oculairen, met de grote f/ van je maksutov zullen ze heel behoorlijk presteren. Zijn ook aan een spotprijs eigenlijk, je kan niet echt een miskoop doen. 42 en 50 mm zou ik me niet aan wagen, zal wel wat coma en ander gespuis meebrengen.
        http://telescope-service.com/eyepieces/ ... html#tsrk2
      • De william optics SWAN oculairen: zien er echt klasse uit en beloven veel goeds alhoewel er een paar mindere dingen aan zijn. Hieronder een review van David Knisely (een filtergek btw)
        http://www.cloudynights.com/documents/swan.pdf
        Zijn wat prijziger dan de TS widefields, binnen je budget.

Mm anders over een andere boeg gooien? Met een focal reducer, bv. een f/6.3 kun je meteen je beeldveld vergroten zonder dat je dure oculairen moet kopen +het kan nog van pas komen als je gaat fotograferen.
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Misschien de Vixen LV30? Ik heb hem voor 179 gekocht bij TS (staat ook voor die prijs ergens op de site). Is echt een heel goed oculair bij F/5, kost dus niet erg veel meer als 150 en het beeldveld is 60°.

Commentaar

Origineel geplaatst door fmeireso
          Wat zijn de specs van je telescoop? Wat verwacht je van dit oculair?
          Mijn Scoop is de 150/1800 maksutov van skywatcher , 24mm baffletube , en ik verwacht dat ik nu met het oculair dat ik me wil aanschaffen wat meer tegelijk kan zien , lage vergroting dus, meer voor deep-sky (grote) dus

Commentaar

F/12 is zeer mild voor oculairen, je kan dan bij wijze van spreken de goedkoopste dingen kiezen, ze zullen goed presteren. Natuurlijk als je later een andere snellere scoop kiest zal je misschien moeten investeren nu. Welke oculairen heb je trouwens al? Die dat standaard bij de scoop zaten of nog andere?

In ieder geval. Als je niet boven de 150 euro wilt gaan (of toch niet veel) kan je eigenlijk kiezen uit volgende dingetjes:

WO Swan 33mm => 93€ bij APM
            Vixen LV30 => 179 bij TS (zoek maar eventjes op de site)
            BW-Optik UWA 30mm => 99 bij APM
            TS WA serie (gaat van 26 tot 50mm) => tussen 69 en 98 euro bij TS

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
              F/12 is zeer mild voor oculairen, je kan dan bij wijze van spreken de goedkoopste dingen kiezen, ze zullen goed presteren. Natuurlijk als je later een andere snellere scoop kiest zal je misschien moeten investeren nu. Welke oculairen heb je trouwens al? Die dat standaard bij de scoop zaten of nog andere?

In ieder geval. Als je niet boven de 150 euro wilt gaan (of toch niet veel) kan je eigenlijk kiezen uit volgende dingetjes:

WO Swan 33mm => 93€ bij APM
              Vixen LV30 => 179 bij TS (zoek maar eventjes op de site)
              BW-Optik UWA 30mm => 99 bij APM
              TS WA serie (gaat van 26 tot 50mm) => tussen 69 en 98 euro bij TS
              is dat allemaal "2? ik moet ook van skywatcher van het forum rekening houden met de fieldstop , die moet kleiner zijn als mijn baffletube (24mm) anders krijg ik vingettering.

Commentaar

Allemaal 2", als je kleiner wilt gaan zal je een Plössl van 30~40mm moeten nemen of een Vixen Lanthanum van 40mm. Verder kan ik momenteel niks anders bedenken dat in het 1.25" segment valt en dat low power maar degelijk is.

Commentaar

wat dacht je van deze oculairs?

Skywatcher:

Super-Plössl 32
                  FOV 52° - Eye Relief 22 mm

Super-Plössl 40
                  FOV 52° - Eye Relief 31 mm

Meade:

Series 4000 - Super Plössl 32 mm
                  Diameter 31.75 mm (1.25").
                  FOV = 52°

Series 4000 - Super Plössl 40 mm
                  Diameter 31.75 mm (1.25").
                  FOV = 44°

Tele Vue:

Tele Vue Plössl 32
                  FOV 50° - Eye Relief 32 mm
                  The 32mm Plossl, with its larger 50 degree apparent field, will deliver the same true field as the 40mm but with higher magnification. The 32mm is parfocal with the shorter focal length Plössls.

Tele Vue Plössl 40

In the 1-1/4" series we included a long eye-relief 40mm focal length in the series with a 43 degree apparent field. Like the 55mm, its focal plane is at the barrel edge for maximum field in the 1-1/4" format.

deze zijn allemaal 1,25"

Commentaar

Televue is de topper bij de Plössls (en andere types) dus in feite kan je niet fout gaan. Ik heb wel iets gelezen over de Ultima's van Celstron (Baader Eudiascopic is hetzelfde) en deze zijn ook enorm goed. Haarscherp en hoge transmissie. En je blijft mooi onder je 150 normaal.

Commentaar

Die superplossl van skywatcher, de 40mm, kan geen FOV hebben van 52 graden.
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Als je tegen een beetje rand onscherpte kan, kan ik je de William Optics SWAN 40mm aanraden. Voor +- 150 Euro heb je echt een super oculair.
                        Ik ben er iig heel erg blij mee, en achteraf vind ik het echt een superkoopje!

Natuurlijk had ik liever een 40mm pentax XL gehad (heb zelf een 14mm, mijn favoriet), maar dan betaal je ook 3,5 keer zo veel. En ik kan niet zeggen dat het beeld dan ook 3,5 keer zo goed is.

Op cloudynights ook wel een review over te vinden meen ik.

Wijziging: He verdorie, je bent dus op zoek naar een 1.25" oculair? Hoop dat iemand anders nog wat aan deze post heeft

Commentaar

Klopt zijn ook fijne oculairen.
                          Zijn dezelfde als Orion Ultrascopic.
                          Heb zelf een 7,5mm daarvan. Ook heel erg tevreden mee!

Origineel geplaatst door Kip
                          Televue is de topper bij de Plössls (en andere types) dus in feite kan je niet fout gaan. Ik heb wel iets gelezen over de Ultima's van Celstron (Baader Eudiascopic is hetzelfde) en deze zijn ook enorm goed. Haarscherp en hoge transmissie. En je blijft mooi onder je 150 normaal.

Commentaar

Werken...
                          X