Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

werkt mijn Meade 494 hand controller wel goed?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

werkt mijn Meade 494 hand controller wel goed?

Hallo,

Nadat ik de 494 inschakel en de "kijk niet in de zon waarschuwing" heb weggedrukt, vraagt hij om de datum, tijd en zomertijd ja/nee.
    De datum staat altijd op die van de vorige keer, de tijd altijd op 8:0:0 pm.
    Het lijkt wel of de tijd niet doorloopt, anders zou hij wel op de tijd van de vorige keer dat ik de telescoop heb gebruikt staan.
    Is dit normaal, met andere woorden hebben andere gebruikers dit ook?

Noud

Hoi Noud,

Welkom op het forum!

Wat jij hebt met de autostar is normaal, je moet zelf de tijd en datum
    ingeven. Als je daytime savings kiest onthoudt hij de laatste keer dat je de autostar gebruikt hebt.

Dus nergens om je druk over te maken, dit hoort zo!
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry

Als je daytime savings kiest onthoudt hij de laatste keer dat je de autostar gebruikt hebt.

Dus nergens om je druk over te maken, dit hoort zo!
      Volgens mijn berekeningen heeft "daytime savings" met het instellen van de zomertijd te maken...
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Daytime savings is vertaald "zomertijd".
        Heeft inderdaad niets met het onthouden der instellingen te maken.
        De autostar blijft wel de laatste datum onthouden maar niet de tijd.
        Ik laat het maar zo. Zal wel normaal zijn.

Mijn telescoop is een DS-2060 AT (60/700 refractor met 24.5 mm oculairen) en een enkele vork montering.

De autostar is ook nog hardstikke onnauwkeurig. Vindt geen enkele ijkster in het oculairbeeld (40mm oculair = 17x vergroting), vaak zelfs niet in de richtkijker.
        En dat terwijl ik:
        1. het statief nauwkeurig waterpas zet
        2. de OTA nauwkeurig waterpas zet en tegelijk de pijl op 0 graden
        3. De OTA met een kompas naar het noorden laat wijzen
        4. Lengte- en breedtegraad van de observatielocatie zeer nauwkeurig heb berekend en ingevuld (dus niet Amsterdam of Rotterdam als dichtstbijzijnde stad, die 75 resp. 100 km uit de buurt liggen).
        5. datum en tijd exact ingeef
        6. zomertijd heb gekozen en onze tijd GMT +1 heb ingevuld (in het manual staat GMT -1)
        7. de motoren opnieuw getraind heb. Weliswaar op een landobject, dat wil ik nog eens herhalen op advies van de weasner website met de poolster. Die is door bebouwing helaas niet zichtbaar, dus dan moet ik de hele telescoop verhuizen.
        8. een goede voeding gebruik (gel-accu 12 V in een zgn powerstation, dus plenty stroom en gedurende lange tijd stabiele spanning).

Na het ijken - met veel bijregelen - vindt de autostar een grote ster soms wel en soms niet in het oculairbeeld.

Samenvattend ben ik niet tevreden over de nauwkeurigheid van de autostar.

Wat zijn jullie ervaringen?

groeten,

Noud

Commentaar

Had ik met mijn meade ds 2114 ook.
          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hoi Noud,

Op welke manier lijn je de telescoop uit?
            Ik heb het de eerste paar keer geprobeerd met de 'one star' en 'two star'
            allignment, maar liep toen tegen hetzelfde probleem aan als jij nu aangeeft.

De laatste paar dagen lijn ik de telescoop uit door hem op nul graden
            verticaal te zetten, en naar het noorden laat wijzen. Mijn ETX zoekt dan
            een heldere ster op, meestal Arcturus en daarna nog een ander, meestal
            Vega, maar deze sterren kan je zelf kiezen met de Autostar computer,
            voor het geval dat er bijvoorbeeld iets in de weg staat op dat moment.
            Tijdens het uitlijnen op de 2 sterren moet je dan de telescoop bijdraaien
            met de pijltjestoetsen op de Autostar computer, en vooral de telescoop
            en het statief NIET bewegen!

Sinds ik de telescoop zo uitlijn werkt de Autostar uitstekend bij mij!

Succes met proberen!

Groetjes,

Bandit

--edit--

Oh, en je moet ook even goed letten dat je de juiste montering kiest in
            de Autostar computer! Uitlijnen met de Alt/Az methode terwijl de telescoop
            op een EQ montering staat is ook vragen om problemen..
            En andersom natuurlijk...

--edit--
            Achromatologisch

Commentaar

B@rry, is het nog goed gekomen of heb je hem weggedaan?

Commentaar

Hallo Bandit,

Wat jij beschrijft is precies wat ik doe.
                Ik kies de easy ijking, dan zoekt hij Arcturus en Vega of een andere. Zit er een boom in de weg, dan vraag ik om de volgende ster.
                Een ijkster zit nooit in het oculairbeeld en vaak niet eens in het richtkijkerbeeld. Dan regel ik de telescoop inderddad bij met de pijltjestoetsen op de 494 totdat de ijkster midden in beeld is. Dan de volgende ijkster dezelfde procedure en de ijking is klaar.
                Maar doe ik daarna een goto naar een ster of nevel, dan zit die vrijwel nooit in beeld (oculair en richtkijker).
                Ik heb ook 2-ster ijking gedaan en zelf de ijksterren gekozen maar dat maakt geen verschil. Ijk kies sterren die ver uit elkaar liggen, dat geeft het nauwkeurigste resultaat volgens Meade.
                Ik doe alle voorbereidingen zeer nauwkeurig zoals boven beschreven.

Of het opnieuw trainen van de motoren helpt nog (op de poolster) of de telescoop is gewoon onnauwkeurig. Dat laatste zou niet best zijn van Meade.

Ik ben ook benieuwd naar de reacties van ETX70 gebruikers. Die worden gezien de lage prijzen in grote aantallen verkocht en werken met vrijwel dezelfde hardware (motoren, 494, autostar), alleen de OTA is anders.

groeten,

Noud

Commentaar

Hoi Noud,

Ikzelf heb de ETX-70. Deze staat dus op een Azimutale montering.
                  Staat jouw telescoop op een andere montering?

Check effe je Autostar computer op de juiste montering..
                  Anders weet ik het ook zo even niet.. (ik heb hem nog maar een paar dagen)

Groetjes,

Bandit
                  Achromatologisch

Commentaar

Het is een Alt/Az montering en daar staat de autostar ook op.
                    Hij staat ook op het juiste type telescoop.

De software versie is 12Gb, dat zegt de 494 bij het opstarten.
                    Het is duitstalige software.

Welke versie hebben jullie?

Commentaar

Ik heb er veel plezier aan gehad, maar heb hem verkocht,
                      Tis was een prima kijker!

Commentaar

hoi

ik heb zelf een meade etx105 uhtc met de handcontroller

als ik de telescoop goed instel (waterpas en naar het noorden)
                        dan vind hij 9 van de 10 keer de ster vega binnen het zichtveld van een 30mm oculair

daarna vind hij zonder problemen de verschillende objecten
                        ik doe wel na elke verplaatsing even het object keurig in het midden zetten omdat het object meestal niet helemaal in het midden staat...
                        zo weet de computer dat hij perfect afgesteld is

als je problemen hebt met objecten vinden moet je even de "train drive"
                        doen
                        bij mij is dat 1 keer voor gekomen......

Commentaar

Ik heb sinds kort een meade etx 105 met autostar.
                          Dat van die datum en tijd heb ik ook. bij mij staat hij altijd op 20:00:02 wat ik de vorige keer ook heb ingesteld.
                          Wat bij mij een verkeerd is gegaan dat ik de de scope verkeerd om het statief had staan waardoor de home position niet gericht op het noorden was maar op het zuide. Toen kwamen er ook geen goede sterren in mijn kijker of zoeker. zou dat het bij jou kunnen zijn?
                          En zet je dan ook de de gradencircel recht boven het computerpaneel?
                          Ik hoop dat het je lukt allemaaL!! succes!!
                          Meade LXD75 8" Schmidt Newton
                          The Imaging Source DBK21AU618

Commentaar

Doe de train drive eens en de calibratie van de motoren. Dit wil mischien nog wel eens helpen. Had ik in het begin nog wel eens last van. En zorg dat je je statief goed naar het noorden uitlijnt. Als het dan nog niet goed gaat zou ik eens de klantensevice bellen.

Commentaar

Werken...
                            X