Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnenfilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnenfilter

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb op het forum , maar een zonnenfilter voor je kijker is ideaal te maken van de thermische dekens die men gebruikt bij het ambulance vervoer.
    Dit zijn dekens met een goud laagje.
    Je moet er dan uiteraard wel twee lagen op elkaar gebruiken.

ats: Liever jij dan ik. Ik zou het in ieder geval niet proberen met mijn telescopen/ogen. Er zijn voldoende materialen beschikbaar die weinig geld kosten en die getest zijn op de veiligheid.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Probeer het eens uit zou ik zeggen!

Commentaar

Bezin eer je begint!

Tik in google thermal blanket for solar filters in en je vind dit:
        A popular inexpensive alternative is aluminized mylar manufactured specifically for solar observation. ("Space blankets" and aluminized mylar used in gardening are not suitable for this purpose!)

Als je space blankets intikt kom je uit bij de dekens die jij bedoelt.
        Ze zijn dus NIET veilig!!!

Er zijn al wel voldoende mensen blind geworden op zulke domme manieren .
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ik blijf altijd net zo lang in de zon staren zodat ik vanzelf vlekken ga zien. Ik heb dit nu al twee keer gedaan en het werkt perfect! Alleen is het sinds die tijd continu nacht....

De enige veilige filters zijn de speciale zonnefilters zoals Astrosolar, en lasglas vanaf nr. 13.
          AL HET ANDERE is onveilig!!
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Huh, ik dacht je gewoon zonder filter kon kijken?
            "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
            - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb op het forum , maar een zonnenfilter voor je kijker is ideaal te maken van de thermische dekens die men gebruikt bij het ambulance vervoer.
              Ik vraag me af waar je dit gelezen hebt op dit forum.
              er staat niet voor niets een waarschuwing naast de focusser op je telescoop!!!!

Graag even eerst vragen welke materialen je kan gebruiken als zonnefilter op dit forum, alvorens je met onveilige materialen op de proppen komt!!!
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik zou het ook niet proberen veel te link. Als ik jou was had ik gewoon van dat folie gekocht of een mooi filter van glas al kost dat wel veel meer.

En het is zonnefilter niet zonnen :P

Commentaar

Inderdaad veel te gevaarlijk om zelf te experimenteren. Want als iets goed LIJKT te werken, wil dit zeker niet zeggen dat dit ook zo IS. Het kan bijv best zijn dat dat zo'n filter visueel licht mooi tegenhoudt, maar ander licht zoals UV niet. Dan help je je ogen naar de bliksem zonder dat je het zelf door hebt.

Gewoon baader zonnefilter kopen dus. En lasglas kun je wel voor je ogen houden, maar zover ik weet niet voor een telescoop!
                  30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                    Inderdaad veel te gevaarlijk om zelf te experimenteren. Want als iets goed LIJKT te werken, wil dit zeker niet zeggen dat dit ook zo IS. Het kan bijv best zijn dat dat zo'n filter visueel licht mooi tegenhoudt, maar ander licht zoals UV niet. Dan help je je ogen naar de bliksem zonder dat je het zelf door hebt.

Gewoon baader zonnefilter kopen dus. En lasglas kun je wel voor je ogen houden, maar zover ik weet niet voor een telescoop!
                    Lasglas moet je idd niet voor een telescoop zetten!!
                    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Jeffrey Bout
                      In theorie zou je lasglas als objectieffilter kunnen gebruiken, het houdt immers alle gevaarlijke straling tegen voordat het de telescoop binnenkomt. Alleen is dit in de praktijk onbruikbaar omdat het glas optisch van slecht kwaliteit is, net als waarnemen door vensterglas geeft het een slecht beeld. Baader folie en de veel duurdere glasfilters zijn de enige bruikbare objectieffilters.

Nog even voor de zekerheid: NOOIT OCULAIRFILTERS GEBRUIKEN voor zonnewaarnemingen!
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                      X