Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wat is de functie van een nebulafilter ??

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wat is de functie van een nebulafilter ??

Ik heb even en vraagje. wat is de functie van een nebulafilter ??
    http://www.telescope-service.com/filter ... astronomik
    Greetz. Beenie

Hoi Beenie.

Bepaalde nevels zoals planetaire nevels of emissienevels stralen hun licht in hele specifieke golflengten (kleuren) uit. In dit geval met name een bepaalde kleur rood en blauw-groen.

Dit soort filters zijn zo gemaakt dat ze alleen die kleuren licht doorlaten en alle andere tegenhouden. Daarmee voorkom je onder andere lichtvervuiling, omdat de lantaarnpalen en stadsverlichting heel andere kleuren licht uitstralen.

Door de telescoop zie een nevel er veel contrastrijker uit, vaak ook veel mooier. De achtergrond word mooi zwart, maar de nevel blijft even helder. De orionnevel begint echt op een langerbelichte foto te lijken.

Je moet wel een redelijk grote telescoop hebben voor dit soort filters (groter dan 20 cm diameter).

Ik hoop dat dit duidelijk is?

Commentaar

Let wel dat deze filters niet werken op sterenstelsels, maar alleen op gasnevels en planetaire nevels. Sterrenstelsels worden juist zwakker als je ze bekijkt door een filter.
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ok thanks. ik heb gelukkig 203mm dobson, dus dat komt goed uit. alleen ze zijn erg duur he . 100euro voor een filter. maar jah thanks voor de informatie. ik ga er nog goed over nadenken om 1 aan te schaffen

Commentaar

Misschien kun je een leuk dealtje maken met Mart-1? Hij heeft een LP-1 Breedbanfilter te koop:
          http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3093
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Die Orion Ultrablock is 89 euro en schijnt goed te zijn.
            Deze wil ik binnenkort zelf ook aanschaffen, dus als we er 2 kopen krijgen we misschien wel korting

Link: http://www.telescope-service.com/OrionU ... ebelfilter
            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
              Misschien kun je een leuk dealtje maken met Mart-1? Hij heeft een LP-1 Breedbanfilter te koop:
              http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=3093
              Had ik ook al gevraagd, maar die verkoopt hij niet los
              Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Hoi Beenie,

Let er goed op wat je koopt. Een narrowband is iets heel anders dan een breedband. Een breedband levert maar een kleine verbetering op, hij onderdrukt met name de lichtvervuling ene beetje.

Een narrowband is veel specifieker. Je hebt er ook verschillende, zoals een OIII-filter, een Hbeta filter of een narrowband (Halpha + OIII). Als je niet zeker weet welke je wilt kopen kun je altijd voor de zekerheid even vragen wat het filter dat je wilt kopen doet.

Ik kan je denk ik wel een eind op weg helpen, zolang je het type en het merk even vermeld.

100 euro is een hoop geld om aan iets te besteden dat je niet wilt gebruiken...

Groeten,

Commentaar

Ik ga er nog goed over nadenken, want 100 euri is niet niets. Moet trouwends nog sparen dus. heb genoeg tijd...

Beenie..

Commentaar

Origineel geplaatst door Japie
                    Die Orion Ultrablock is 89 euro en schijnt goed te zijn.
                    Deze wil ik binnenkort zelf ook aanschaffen, dus als we er 2 kopen krijgen we misschien wel korting

Link: http://www.telescope-service.com/OrionU ... ebelfilter

Lijk Me een goed idee

Commentaar

Een OIII filter geeft zeer goede resultaten in onze lichtvervuilde streken, echt sommige nevels die geheel onzichtbaar zijn zonder filter verschijnen plots in het beeldveld met filter. Vb De sluiernevel, aan de rand van Eeklo zelfs zichtbaar in een 15 cm newton telescoop. Verbluffend.Anderzijds beperkt inzetbaar,maar toch beschouw ik dit filter het meest waardevol voor zijn geld, Een Baader OIII heb je voor een 80 .
                      Een UHC is ook wel de moeite
                      Van de deepskyfilters (breedband dus) ben ik helemaal niet onder de indruk en vind het persoonlijk wat weggegooid geld.
                      Obsession 18 inch F/4.5
                      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Maar je hebt toch ook een OIII en UHC filter in een?? anders moet ik rond de 200 euri gaan dokken ;(

Commentaar

Een narowband laat zowel de OIII als de Halpha door. DIe is dus niet zo specifiek als een OIII filter of een Halpha filter apart. Ikzelf heb een narrowband van Thousand oaks, maar ik ga denk ik ook nog wel eens een OIII filter aanschaffen.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Ik denk toch dat ik De orion Ultrablock gaat halen. is dat een goeie keuze?? En heeft al iemand ervaring met deze filter??

Groet Beenie

Commentaar

Is dat een narrowband of een breedband?

Een breedband heeft niet zoveel effect, behalve dat het de lichtvervuiling wat terugdringt een smalband is veel beter. Kun je me een link toesturen? Ik ken de ultrablock niet zo goed.

Commentaar

Werken...
                              X