Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Slechte occulairen ?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Slechte occulairen ?

He

Collimatie is gelukt, bedankt nog voor de tips. Alleen nu is er volgens mij nog iets meer aan de hand.

Als ik dubbelsterren aan het observeren ben zie ik gewoon stipjes niets mis mee. Maar als ik hem op Jupiter zet, en verder ga uitvergroten met b.v. 12,5 mm occulair van Plossel dan lijkt het net of ik dubbel zie. Ik zie de het bolletje van de planeet...en vanuit dat bolletje lijkt het net of hij uitgetroken wordt naar links boven.

is de collimatie toch niet helemaal goed gelukt, of licht het aan mijn occulairen en barlows.
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Zou het mischien te maken hebben met de toch nog aardige reflectie aan de binnenkant van de buis, deze is namelijk niet mat zwart.

Commentaar

Origineel geplaatst door ArieV
      Zou het mischien te maken hebben met de toch nog aardige reflectie aan de binnenkant van de buis, deze is namelijk niet mat zwart.
      Reflectie is goed mogelijk. van de buis of oculair, of de rand van de vangspiegel kan ook wel is reflectie geven.

Bekleden met velours of verven met schoolbord verf,kan heel wat helpen ook voor het contrast.

Commentaar

Het zwart maken van de buis vanbinnen zal veel helpen , maar dit heeft denk ik niet veel te maken met een dubbelbeeld .
        Scherpstelling en slechte seeing hebben er meer mee te maken volgens mij .

Commentaar

Ik heb eventjes gezocht op de site naar een goede vergelijking kwa reflectie.

Dit is ongeveer het probleem wat ik ook heb....

Dit is dus best wel heftig...ik zal morgen eens kijken of hier vilt of iets dergelijks te halen valt op het eiland.

Commentaar

Zijn dit niet "ghost images"? Die kan je zien bij heldere objecten zoals planeten. Het licht weerkaats dan van je oogbol op het oculair en weer door je pupil, waardoor je het dubbel ziet. Het zou ook door slechte coatings kunnen komen, dus reflecties tussen de lensjes van het oculair.

succes

Commentaar

Werken...
            X