Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Telrad finder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Telrad finder

Ik zit de laatste tijd een beetje te azen op een mooie telrad finder

Maar het is mij niet echt duidelijk hoe die nou bevestigd wordt op de telescoop. Her en der zie ik dat mensen dubbelzijdig tape gebruiken hiervoor, maar is dat normaal??

Tevens vroeg ik mij af hoe je er doorheen moet kijken, doe je dat er recht door, net als een RDF, of kun je er in een bepaalde hoek door heen kijken?

En de laatste vraag, hoe align je de finder met de telescoop?
    Met een RDF zitten er 2 draaiknopjes aan waaraan je draaien, maar op de telrad zie ik niet echt iets zitten

hier is een fototje voor de mensen die het niet kennen.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

http://www.company7.com/telrad/index.html

Commentaar

Oke dank je
      Dat geeft antwoord op mijn eerste vraag.

Maar nu de andere 2 nog
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Uit die link maak ik op dat je door een telrad net zo kijkt als door een RDF - gewoon recht door, waarbij het lijkt alsof de 'reticle' op een oneindig grote afstand staat, wederom net als bij de RDF. Het verstellen van het ding gebeurt met die drie schroefknopjes aan de achterkant: het lijkt me analoog aan het collimeren van bijvoorbeeld de hoofdspiegel in een Newton.
        The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Uit die link maak ik op dat je door een telrad net zo kijkt als door een RDF - gewoon recht door, waarbij het lijkt alsof de 'reticle' op een oneindig grote afstand staat, wederom net als bij de RDF. Het verstellen van het ding gebeurt met die drie schroefknopjes aan de achterkant: het lijkt me analoog aan het collimeren van bijvoorbeeld de hoofdspiegel in een Newton.
          Wat brinx zei .
          Het gebruik is bij mijn weten hetzelfde als bij de RDF .

Commentaar

Werken...
          X