Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vraag naar zelfbouw accesoires voor een prikkie?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vraag naar zelfbouw accesoires voor een prikkie?

Even een polletje.

Ik knutsel zelf erg graag en heb van een aantal verrekijker lenzen al oculairen gemaakt.

Van oude fotografische 2x teleextenders maak ik 1,5 , 2 of 3x barlows (en gebruik deze ook met plezier)

Het is geen topkwaliteit maar ze werken prima!

De oculairen zijn ongeveer van kellner kwaliteit. Brandpunt van +/-17 tot 25mm.

De 17mm heeft enigssinds last van CA vanaf 0,6 door zijn beeldveld van +/- 60 graden. De 25mm heeft bijna geen CA maar ook maar een beeldveld van +/- 45 graden.

De barlows zijn beter dan de gemiddelde 2-lenzige barlows van de prijsklasse 30 a 50 euro. Ze zien er wel uit als zelfbouw maar ze werken prima.

De oculairen zijn te koop, zie het "te koop" gedeelte.

Zie hier:

De 3x Barlow:

Dat is pas een lens opening... het is een 3 of zelfs soms een 4 elementen extender. Net geen Apo

de 1,5x Barlow, in te schroeven in je oculiar dmv een leeg filter-houdertje.

en de oculairen +/- 2x 25mm en 1x 17mm

0
    Ja, als ik ze eerst vrijblijvend mag testen
    0%
    0
    Ja, als ze niet duurder zijn dan .... euro (vul in als reply)
    0%
    0
    Nee, ik koop liever nieuwe maar slechter presterende oculairen voor die prijs
    0%
    0
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Gaaf man! Ik zou er best weleens een willen testen, bijvoorbeeld op een meeting. Zou je trouwens wat foto's willen posten, ik ben erg benieuwd

Commentaar

Patrick, dat ziet er mooi uit! Maar zoals Freek al zegt, misschien een goed idee om er eens wat uit te proberen tijdens een waarneemavond/weekend. Goed initiatief!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
        Ze zien er wel uit als zelfbouw
        Dat vind ik niet.

Commentaar

Haha! We hebben onze eigen Paul Rini in huis. Klasse dat je dat doet Patrick.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Even voor de duidelijkheid, ik bouw ze niet vanaf scratch maar ik gebruik de lenzen van de verrekijkers zelf, zonder de lenzen te verwijderen.

Lens voor lens opbouwen is misschien iets voor in de toekomst
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Werken...
            X