Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow 4x

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow 4x

Ik zag een TAL Barlow 4x voor 1.25" te koop, russische makelij, zou goede kwaliteit zijn. Is dat het proberen waard? Ik heb nu een 2x van slechte kwaliteit. Ik wil hem combineren met een Plossl 6,5 mm (de enige die ik heb en het verschil met de plastic standaard oculairen is duidelijk zichtbaar).

Groet,

Bas.

TAL heeft een goede naam, dus de barlow zal ook een goeie zijn.

Ik zie wel dat de opening erg klein is, ik weet niet of dat altijd zo is bij barlows die meer als 2x vergroten..
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Een 4X barlow in combinatie met een 6.5mm Plossl? Dat betekent in feite een toename in vergroting van vier maal. Dus gelijk aan een 1,6mm oculair!!!
      Hoeveel vergroting geeft dat in jouw kijker? Het lijkt mij een beetje teveel van het goede...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

die zou ik inderdaad niet met die 6,5mm plossle gaan gebruiken.
        Waarschinlijk heb je dan nog minder beeld dan met je huidige barlow.

Wat zijn de specs van jouw scoop? (focal lengte)
        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Nog even over die 4x Barlow:

De specs van mijn scope zijn Bresser Pluto 115mm/500mm

en ik wil die 4x Barlow wel graag omdat ik vind dat ik Jupiter nog te klein in beeld krijg, zelfs met 6,5 mm Plossl icm een 2x Barlow.

Die 4x Barlow zou op de 6,5 mm een vergroting geven van 230 maal. Dat lijkt me wel wat :-)

Commentaar

Als ik het goed heb geeft een 4x barlow + 6.5mm een vergroting van 308 keer.

Dat heeft absoluut geen nut bij jou telescoop. En vooral niet omdat Jupiter zo laag staat. Ik zou met jou telescoop niet meer dan 200 keer vergroten, dat is al op het randje.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Je kunt beter een setje goeie oculairen aanschaffen dan een barlow. Patrick heeft nog een setje Plossls te koop voor weinig. Daar heb je echt veel meer aan.
              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                Als ik het goed heb geeft een 4x barlow + 6.5mm een vergroting van 308 keer.

Dat heeft absoluut geen nut bij jou telescoop. En vooral niet omdat Jupiter zo laag staat. Ik zou met jou telescoop niet meer dan 200 keer vergroten, dat is al op het randje.
                Klopt inderdaad. Een vergroting van 308 keer is kansloos bij deze kijker.
                Je zal moeten accepteren dat Jupiter niet veel groter kan worden in jouw scoop.

Ook ik denk dat 200-220 de max is...

Maar proberen mag altijd..
                Dan heb je in iedergeval een goede barlow voor een volgende scoop.
                Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik heb zo mijn bedenkingen over een 4X barlow die zo kort gebouwd is...Ik heb een TAL 2x, deze is gewoon niet zo scherp als mijn TV2 of zelfs synta barlow. Deze is zeer kort.Wel heeft deze een goed contrast en is best goed te gebruiken op DSO maar voor planeten is er echt wel wat beters op de markt....

Hij is trouwens nog steeds te koop...Nauwelijks gebruikt. Ik had em willen gebruiken om te stacken met m'n TV2....bad idea...
                  Obsession 18 inch F/4.5
                  Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Je kan beter voor die 115 een hele goede 25 mm en 11 of 9 mm kopen in c m een planetenfilter dan een barlow 4x , geloof mij, ikzelf heb een 114 / 1000 newton en met de standaard barlow 2x zijn alleen jupiter, saturnus en de maan top.
                    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Werken...
                    X