Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Bekijken van sterrenstelsels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bekijken van sterrenstelsels

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Afgelopen zaterdag bij Copernicus heb ik voor de 3e keer naar m94 gekeken. (door Harro weet ik dat het M94 was)

Ik ben die zelfde ochtend nog op zoek gegaan naar foto's van dit stelsel.

En dat ziet er zo uit:

Terwijl in mijn eigen scoop dit eruit zag als een wazige vlek met een lichte punt in het midden.

Ik heb op diverse sites gekeken of er misschien iets beschreven staat over hoe je die stelsels het beste visueel kan waarnemen.
    Welk filter kan je bijvoorbeeld gebruiken voor meer contrast.
    Volgens de site van Lumicon hebben ze daar geen filter voor.
    Niet voor visueel in iedergeval.

Iemand daar ervaring mee?

Bedankt alvast.

PS: Ik weet dat ik geen Hubble plaatjes in mijn oculair zal krijgen

[/img]
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Op sterrenstelsels werkt geen enkele filter aangezien stelsels in alle golflengtes stralen. Met een filter zou je dus ook goed licht blokken. Het beste voor sterrenstels is een goed oculair dat vrij goed vergroot maar dat weinig licht verliest. Orthoscopische oculairen, Plössl en monocentrische komen daarvoor in aanmerking aangezien deze scherp (haarscherp) zijn en tot 98% van het licht doorlaten (99% voor de mono's).

Een echt donkere hemel zou natuurlijk ook helpen :P

Commentaar

Een filter dat specifiek de frequenties blokkeert die in kunstverlichting zitten zou sowieso handig zijn denk ik - maar ik weet niet zeker of moderne staat/kunstverlichting wel beperkt is tot slechts enkele frequenties... of dat het tegenwoordig 'breedband' verlichting is.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Een echt donkere hemel zou natuurlijk ook helpen
        Ik wil verhuizen

Ok, over 4 maanden ga ik eenpaar dagen naar Ameland, misschien dat ik dan een herkansing krijg. Waarschijnlijk niet voor M94, maar voor andere.

************ (oeps) nu moet ik mijn lijstje met Ocu's weer aanpassen.
        Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
          Een filter dat specifiek de frequenties blokkeert die in kunstverlichting zitten zou sowieso handig zijn denk ik - maar ik weet niet zeker of moderne staat/kunstverlichting wel beperkt is tot slechts enkele frequenties... of dat het tegenwoordig 'breedband' verlichting is.
          Het is niet alleen dat. Filters blokken idd die golflengtes van de straatlampen maar ook altijd ietsje meer. Er gaat dus zowiezo goed licht verloren.

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
            Origineel geplaatst door Brinx
            Het is niet alleen dat. Filters blokken idd die golflengtes van de straatlampen maar ook altijd ietsje meer. Er gaat dus zowiezo goed licht verloren.
            Ik ben het bijna helemaal eens met Kip .
            Ze blokken niet ietsjes meer maar heel wat meer .
            Kijk maar eens naar de transmissie curve van een Lumicon deepsky filter .

En eentje van de Lumicon ultra high contrast filter

Wat ik me wel afvraag is of de Baader contrast booster iets kan doen .
            Ook hier weer een transmissie curve van de baader contrast booster

Die heb ik toch al , dus zal ik dat wel eens uitproberen .

Commentaar

Re: Bekijken van sterrenstelsels

Origineel geplaatst door Japie
              Terwijl in mijn eigen scoop dit eruit zag als een wazige vlek met een lichte punt in het midden.
              Hallo Japie,

Ik heb sinds kort een Astronomik LPR lichtvervuilingsfilter. Zoals gezegd, sterrenstelsels schijnen over het hele spectrum, dus zal je ook met zo'n filter wat licht van deze objecten verliezen. Laatst heb ik getest op M51 met een 15cm newton:
              Zonder LPR filter is er meer detail te zien. Met afgewend kijken zijn met veel moeite de donkere gebieden tussen de armen te zien.
              Met LPR filter is dit niet meer te zien, alleen is het contrast tussen het object en de achtergrond beter. Voor sommige zwakke objecten zou dit doorslaggevend kunnen zijn of je ze uberhaupt ziet of niet.

Maar zelf zou ik de oplossing niet direkt zoeken in filters.

Op deze site staan veel goeie tips voor visueel waarnemen:

http://www.sterrenkunde.nl/deepsky/

Probeer ook eens een doek over je hoofd te doen om geen licht van achter in het oculair te laten vallen. Zoek uit hoe je het best afgewend ('perifeer') kan kijken. En doe veel ervaring op met zeer zwakke objecten. Na een uur worden je ogen nog steeds lichtgevoeliger omdat er gezichtspurper wordt aangemaakt. Drink en rook niet voor het waarnemen. En op zwakke stelsels kan je behoorlijk te keer gaan met de vergrotingen. ;-)
              De resultaten kunnen dan snel toenemen. Hmmm.. een donkere stek als Ameland werkt natuurlijk ook positief!

succes!

groeten michiel

Commentaar

Werken...
              X