Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vixen SP-DX montering: geschikt voor...?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Steem
    antwoordde :
    Rijnier... let even op. De laatste reactie is van 10 maanden terug..

Laat een reactie achter ::

• Yigal
    antwoordde :
    Nogmaals: topic bumpen is foei.

• Rijnier
    antwoordde :
    Hoi Brinx

Dit is een hele goeie aankoop!!
    De Vixen SP-DX toen als nieuw waren gruwelijk duur!
    De Vixen SP-DX het zware broertje van de Vixen SP.
    Bij de juiste opstelling en afstelling kun je volgen tot
    je zelf minder dan een ons weegt!!
    Ik zelf gebruik de Vixen SP.
    ik ben zeer te spreken over de kwaliteit van de montering.
    Daarbij heb een Vixen Skysensor 2000 pc aan hangen met
    MT 4 motoren ( helaas alleen te koop in Duitsland ).
    Ik neem aan dat je een krukje hebt, dan hoef je het statief
    niet zo hoog te zetten.
    Het opstellen gaat zeer eenvoudig.
    Ik neem aan dat je ervaring hebt, anders leg ik je dat graag uit!

Heel erg veel succes en heel veel heldere nachten!!

Rijnier

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door SkyGuy
    @ maurice :
    Je zegt dat de gp-e montering een gestripte gp montering is. Maar bedoel je dan een gestripte gp-dx oid, of een gestripte normale gp? En is deze geschikt voor astrofotografie met een ed80 + guidescope?
    Een gestripte GP. De GP-DX is een stuk zwaarder dan de GP.

De GP-E zoals Teleskop-Service die verkoopt geoptimaliseerd voor astrofotografie kun je prima gebruiken in combinatie met een 80 mm Ed refractor. Een maat van mij heeft jarenlang astrofoto's gemaakt door een 102 mm f/6,5 Vixen ED refractor op GP montering met een Tele Vue ranger als volgkijker.

Groeten,

Maurice

• SkyGuy
    antwoordde :
    Brinx, gefeliciteerd met de aankoop . Dat is zeker geen miskoop en al helemaal niet voor die prijs.

@ maurice :
    Je zegt dat de gp-e montering een gestripte gp montering is. Maar bedoel je dan een gestripte gp-dx oid, of een gestripte normale gp? En is deze geschikt voor astrofotografie met een ed80 + guidescope?

• Maurice Toet
    antwoordde :
    De Vixen New Polaris, ik heb m zelf gehad, is absoluut geen vergelijkbare montering met de CG5. De NP kun je beter vergelijken met de EQ3 denk ik.
    Je hebt groot gelijk. De NP is vergelijkbaar met de EQ-3 a.k.a. CG-4. Bresser heeft deze montering verkocht onder de naam EQ-3, terwijl Celestron spreekt over een CG-4. Nogal verwarrend!

De EQ-4 a.k.a. CG-5 lijkt qua uiterlijk heel veel op de GP. Een stap beter dan de NP, maar nog niet zo goed als de GP. Hoewel er sinds de introductie van de EQ-4 wel de nodige modificaties zijn gemaakt door Synta.

Met vriendelijke groet,

Maurice

• Ossi
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Maurice Toet
    Gefeliciteerd Brinx,

De SP-DX is een uitstekende montering waar je veel plezier aan zult beleven. Toch eventjes wat kreten in deze thread rechtzetten.

De GP is de opvolger van de SP en zo is de GP-DX de opvolger van SP-DX. Qua prestaties doen de SP varianten niet of nauwelijks onder van de GP varianten (zowel de reguliere als de DX uitvoering). Vixen heeft ooit ook nog een Saturn en Sensor montering in het assortiment gehad. Beide zwaarder dan de SP-DX. De Saturn en de Sensor gingen eruit en werden op den duur vervangen door de Atlux montering. De Atlux montering is in de loop van de tijd iets gemodificeerd en heet tegenwoordig New Atlux. Om het verhaal compleet te maken, de GP-DX wordt tegenwoordig door Vixen verkocht onder de naam GP-D2 en heeft een wit/blauw jasje gekregen zoals de Sphinx montering. De GP wordt volgens mij alleen nog maar verkocht als de GP-E, met de E van economic. Het is een gestripte GP zonder poolzoeker en verdeelcirkels en op een houten statief i.p.v. aluminium.

De SP en SP-DX werden van huis uit verkocht op houten statief, terwijl de GP en GP-DX verkocht worden op aluminium statief. Daarnaast beschikken de GP monteringen over een snelwissel zwaluwstaart systeem i.t.t. de SP monteringen. Dat zijn zo denk ik de belangrijkste verschillen tussen de GP(-DX) en SP-(DX).

Verder bestaat er ook nog een NP montering van Vixen: de New Polaris. Dit is min of meer de lichtere voorloper van de SP en is qua prestaties vergelijkbaar met de EQ-5(EQ-4) a.k.a. CG-5 van Synta. De SP en GP presteren beduidend beter dan de Chinese klonen. De NP wordt vooral in Duitsland nog veel verkocht en ik ken ze alleen in de zwarte/donkerebruine kleur. Alles van Vixen dat via Ganymedes wordt verkocht, heeft de bekende groene kleur. In Duitsland worden de monteringen ook in een zwarte/donkerbruine verklocht. Restant uit de Vixen-Celestron samenwerking?

Het nieuwste van Vixen onder de zon is de GAIAX montering. Da's weer een stap zwaarder dan de New Atlux en kan volgens de specificaties een telescoop dragen met een gewicht van 44 kg.

Qua prestaties vergeleken met andere fabrikanten, komt de SP-DX c.q. GP-DX het dichts in de buurt van de Losmandy GM-8. Ik heb beide monteringen gehad (d.w.z., ik had eerst een GP-DX en heb nu een GM-8) en ze doen niet veel onder voor elkaar. De GM-8 kan iets meer gewicht dragen, omdat hij wat zwaarder uitgevoerd is dan de GP-DX. Qua periodieke fout presteren beide monteringen even goed en misschien zelfs wel een streepje voor voor de GP-DX. Voor lange belichtingstijden wil je het liefst zo'n klein mogelijke periodieke fout. De GM-8 is daarentegen weer uitgerust met PEC: periodieke fout correctie. Als je PEC wilt gebruiken op een GP-DX ben je verplicht een SkySensor 2000 aan te schaffen ($$$) of over te gaan op een heel ander besturingssysteem (bv. FS-2).

De (New) Atlux is een zr secure montering. D.w.z. met een heel lage periodieke fout. Lager dan een Losmandy G-11 montering. De G-11 kan echter iets meer gewicht dragen.

De G-11 is ooit voor Celestron ontworpen voor de C-11 (en zo is de GM-8 ontworpen voor de C-8). Dat was voor de tijd van de C-9.25. Ik zou zeggen dat een GM-8 of SP-, danwel GP-DX prima functioneert als visueel platform voor een C-9.25, maar voor astrofotografie zal ik neigen naar zwaarder. En dan spreek ik over deep-sky astrofotografie met lange belichtingstijden. D.w.z. belichtingstijden in de orde van grootte van de omwenteling van de worm (8 minuten voor de GM-8, 4 minuten voor de G-11 en 10 minuten voor de GP-DX).

Tot slot het statief. Houten statieven vormen over het algemeen een stabielere basis dan aluminium statieven. Het nadeel van hout is alleen dat het erg zwaar en log is vergeleken met aluminium. De GM-8 montering wordt met een uitstekend aluminium statief geleverd, maar ik heb hem sinds kort toch vervangen door een eiken statief van Bader-Planetarium. Staat werkelijk als een huis. Deze statieven zijn ooit door het fameuze Zeiss ontworpen voor hun apochromatische refractors. Ze worden vandaag de dag ook veelvuldig gebruikt als statief onder theodolieten in de landmeetkunde.

Om een lang verhaal kort te maken, geniet van je SP-DX en begin vooral makkelijk: piggyback astrofotografie. Daar zijn al heel fraaie resultaten mee te behalen!

Met vriendelijke groet,

Maurice

Mag ik dan ook nog wat rechtzetten
    De Vixen New Polaris, ik heb m zelf gehad, is absoluut geen vergelijkbare montering met de CG5. De NP kun je beter vergelijken met de EQ3 denk ik.
    Het is een vrij lichte montering, die een stuk kleiner is als mijn SVP montering (die vergelijkbaar is met de CG-5.

• Maurice Toet
    antwoordde :
    Gefeliciteerd Brinx,

De SP-DX is een uitstekende montering waar je veel plezier aan zult beleven. Toch eventjes wat kreten in deze thread rechtzetten.

De GP is de opvolger van de SP en zo is de GP-DX de opvolger van SP-DX. Qua prestaties doen de SP varianten niet of nauwelijks onder van de GP varianten (zowel de reguliere als de DX uitvoering). Vixen heeft ooit ook nog een Saturn en Sensor montering in het assortiment gehad. Beide zwaarder dan de SP-DX. De Saturn en de Sensor gingen eruit en werden op den duur vervangen door de Atlux montering. De Atlux montering is in de loop van de tijd iets gemodificeerd en heet tegenwoordig New Atlux. Om het verhaal compleet te maken, de GP-DX wordt tegenwoordig door Vixen verkocht onder de naam GP-D2 en heeft een wit/blauw jasje gekregen zoals de Sphinx montering. De GP wordt volgens mij alleen nog maar verkocht als de GP-E, met de E van economic. Het is een gestripte GP zonder poolzoeker en verdeelcirkels en op een houten statief i.p.v. aluminium.

De SP en SP-DX werden van huis uit verkocht op houten statief, terwijl de GP en GP-DX verkocht worden op aluminium statief. Daarnaast beschikken de GP monteringen over een snelwissel zwaluwstaart systeem i.t.t. de SP monteringen. Dat zijn zo denk ik de belangrijkste verschillen tussen de GP(-DX) en SP-(DX).

Verder bestaat er ook nog een NP montering van Vixen: de New Polaris. Dit is min of meer de lichtere voorloper van de SP en is qua prestaties vergelijkbaar met de EQ-3 a.k.a. CG-4 van Synta. De SP en GP presteren beduidend beter dan de Chinese klonen. De NP wordt vooral in Duitsland nog veel verkocht en ik ken ze alleen in de zwarte/donkerebruine kleur. Alles van Vixen dat via Ganymedes wordt verkocht, heeft de bekende groene kleur. In Duitsland worden de monteringen ook in een zwarte/donkerbruine verklocht. Restant uit de Vixen-Celestron samenwerking?

Het nieuwste van Vixen onder de zon is de GAIAX montering. Da's weer een stap zwaarder dan de New Atlux en kan volgens de specificaties een telescoop dragen met een gewicht van 44 kg.

Qua prestaties vergeleken met andere fabrikanten, komt de SP-DX c.q. GP-DX het dichts in de buurt van de Losmandy GM-8. Ik heb beide monteringen gehad (d.w.z., ik had eerst een GP-DX en heb nu een GM-8) en ze doen niet veel onder voor elkaar. De GM-8 kan iets meer gewicht dragen, omdat hij wat zwaarder uitgevoerd is dan de GP-DX. Qua periodieke fout presteren beide monteringen even goed en misschien zelfs wel een streepje voor voor de GP-DX. Voor lange belichtingstijden wil je het liefst zo'n klein mogelijke periodieke fout. De GM-8 is daarentegen weer uitgerust met PEC: periodieke fout correctie. Als je PEC wilt gebruiken op een GP-DX ben je verplicht een SkySensor 2000 aan te schaffen ($$$) of over te gaan op een heel ander besturingssysteem (bv. FS-2).

De (New) Atlux is een zr secure montering. D.w.z. met een heel lage periodieke fout. Lager dan een Losmandy G-11 montering. De G-11 kan echter iets meer gewicht dragen.

De G-11 is ooit voor Celestron ontworpen voor de C-11 (en zo is de GM-8 ontworpen voor de C-8). Dat was voor de tijd van de C-9.25. Ik zou zeggen dat een GM-8 of SP-, danwel GP-DX prima functioneert als visueel platform voor een C-9.25, maar voor astrofotografie zal ik neigen naar zwaarder. En dan spreek ik over deep-sky astrofotografie met lange belichtingstijden. D.w.z. belichtingstijden in de orde van grootte van de omwenteling van de worm (8 minuten voor de GM-8, 4 minuten voor de G-11 en 10 minuten voor de GP-DX).

Tot slot het statief. Houten statieven vormen over het algemeen een stabielere basis dan aluminium statieven. Het nadeel van hout is alleen dat het erg zwaar en log is vergeleken met aluminium. De GM-8 montering wordt met een uitstekend aluminium statief geleverd, maar ik heb hem sinds kort toch vervangen door een eiken statief van Bader-Planetarium. Staat werkelijk als een huis. Deze statieven zijn ooit door het fameuze Zeiss ontworpen voor hun apochromatische refractors. Ze worden vandaag de dag ook veelvuldig gebruikt als statief onder theodolieten in de landmeetkunde.

Om een lang verhaal kort te maken, geniet van je SP-DX en begin vooral makkelijk: piggyback astrofotografie. Daar zijn al heel fraaie resultaten mee te behalen!

Met vriendelijke groet,

Maurice

• Brinx
    antwoordde :
    Wat leuk om al die felicitaties te lezen, haha - dit is wel een gezellig forum!

Origineel geplaatst door Ossi
    Wat heeft je precies 700 euro gekost? Die montering? Of ook de ED80 en de Panoptic?
    Die 700 euro is voor het statief, de montering + motoren en de controller + toebehoren. De ED80 en de Panoptic heb ik elders gekocht (nou ja, die panoptic bij dezelfde persoon als de montering).

• Arnaud
    antwoordde :
    Hoi Brinx,

Ik dnek ook niet dat je afgezet bent, het lijkt me een koopje. En het einde der grijze nachten is in zicht! Morgen hebben we weer onze eerste minuten duisternis....

Ik ben benieuwd naar je prestaties!

Groeten,

Arnaud

• Ossi
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Brinx
    Bedankt voor jullie reacties, en Arnaud bedankt voor de nuttige informatie over je eigen ervaringen!

Ik heb de montering intussen gekocht, en in het achterhoofd houdend dat ik vooral de ED80 ga gebruiken voor fotografie denk ik niet dat ik er spijt van ga krijgen. Het houten statief is enorm stabiel (een tik tegen de OTA geeft een minieme trilling en een uitdempingstijd van korter dan een halve seconde), de montering loopt 'buttery smooth', heeft motortjes op beide assen, een goede poolzoeker, ingebouwd waterpasje en een handige controller met (oplaadbare) battery pack, netstroomadapter en snellader. Ik heb gisteravond de ED80 er even op gezet en een testje gedaan omtrent de volgnauwkeurigheid. Ik zette M13 midden in beeld (wel met een lage vergroting, ik gebruikte een Panoptic 35mm: 17x ongeveer) liet de volgmotor lopen en ik ging binnen intussen nog wat TV kijken. Een half uurtje later liep ik naar buiten om te kijken, en M13 stond voor zover ik kon beoordelen nog exact op dezelfde plaats in beeld. Nu was dit ook wel een erg lage vergroting, en voor een nauwkeuriger beoordeling van de volgkwaliteiten van deze combinatie zal ik wat hogere vergrotingen moeten gebruiken (of nog langer wachten!). Maar mijn indruk tot zover is erg positief.

De hele mikmak heeft me 700 euro gekost, en ik heb niet het idee dat ik afgezet ben.

Nu nog een T-ring en T-ring adapter voor de camera kopen...
    Ziet er goed Brinx!!
    Ik hoop dat je er veel plezier van zal hebben.
    Wat heeft je precies 700 euro gekost? Die montering? Of ook de ED80 en de Panoptic?

• skywatcher
    antwoordde :
    Anyway , congratz met de nieuwe aanwinst Brinx .
    Die montering ziet er nog zeer goed uit zeg .

Gast antwoordde
    Origineel geplaatst door Brinx
    Argh Ko, ik had je oude prijs nog in mijn hoofd - en die vond ik net wat te hoog...
    Onderhandelen stond vrij he ... in eerste instantie begreep ik dat je geen geld had voor een "nieuwe" montering.

• Brinx
    antwoordde :
    Argh Ko, ik had je oude prijs nog in mijn hoofd - en die vond ik net wat te hoog...

Gast antwoordde
    gefeliciteerd met je aankoop ... btw voor dat bedrag had je ook mijn montering kunnen kopen.

Werken...
X