Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Goede accessoires voor 10" lightbridge

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goede accessoires voor 10" lightbridge

hallo allemaal!

Nu ik een telescoop heb en wat extra geld kan verdienen omdat ik vakantie heb, wil ik wat accesoires aanschaffen, zoals extra oculairen en wat filters enzo. Maar ik heb niet echt een idee wat een mooie set zou zijn..

Mijn telescoop is een 10" lightbridge, 1200 mm brandpuntsafstand F5. Ik heb al een 26 mm wide angle meade oculair en een 10 mm robtics oculair.

Ik wil graag deep sky bekijken, maar ook zo nu en dan planeten en de maan. Ook wil ik een zonnefilter maken.

Ow ja, hoeveel ik ook werk, voor een nagler of een H alpha filter heb ik geen geld...

iemand ideeen?
    I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Een setje leuke filters misschien? Eentje tegen lichtvervuiling en een OIII filter voor mooi contrast bij nevels? Zomaar een suggestie, ik weet niet of je graag deep sky wilt waarnemen.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

beetje aangepast
      I (L) MY LB!

Commentaar

Inderdaad, een filter is erg handig, een UHC filter kan zelfs in lichtvervuild Amsterdam nog een mooie nevel tevoorschijn toveren.
        Misschien een TMB oculair van 6mm, voor de planeten. Is een fijne aanwinst, en natuurlijk een zonnefilter, en Harro´s gaasfilter bijvoorbeeld.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Inderdaad, een filter is erg handig, een UHC filter kan zelfs in lichtvervuild Amsterdam nog een mooie nevel tevoorschijn toveren.
          Misschien een TMB oculair van 6mm, voor de planeten. Is een fijne aanwinst, en natuurlijk een zonnefilter, en Harro´s gaasfilter bijvoorbeeld.
          echt? maar dan moet ik ze wel eerst vinden zonder al te veel sterren , maar is wel super.
          I (L) MY LB!

Commentaar

Echt. Ik heb een Orion UltraBlock (narrowband) en een Orion SkyGlow (broadband), en die doen allebei een hoop om al die oranje troep uit onze prachtige stadslucht weg te toveren. Als je wil mag je ze wel lenen om uit te proberen voor je wat aanschaft.

,xtG
            .tsooJ
            Ich bin ein Kollaser.
            http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

@Sanne:

Je hebt toch zaterdag ook door mijn Baader Hyperion ocu gekeken?
              Dit is van oorsprong een 68 graden 5 mm oculair en is dus goed voor planeten.
              De grap is dat je het onderste barlow gedeelte eruit kan schroeven waardoor je een 2" (denk ik) 21 of 22 mm zeer breed veld krijgt wat dan weer goed is voor deepsky.

Ik wil zelf ook nog wat filters kopen. Ik zat te denken aan een UHC en heb net via marktplaats 2 kleuren filters gekocht voor 10 euro.

Mocht je er uit zijn, laat het dan even weten.
              Wellicht krijgen we korting als we 2 filters afnemen.
              Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Ik heb net een testje gedaan met de 2" Ultrablock van orion, die is een stuk goedkoper dan de Lumicon UHC en de Thousand Oaks. Tests wijzen uit dat het verschil niet zo groot is (lumicon wint), maar het scheelt al bijna 100 euro.
                Ik ben zeer enthousiast, de 2" in de Pentax op de halternevel is fenomenaal. Test m anders de volgende keer eens.
                Ik vond de baader 2" OIII erg slecht om 2 redenen: Het haalt teveel weg en het past niet in mijn 2" Vixen LVW, schandalig.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hallo Sanne,
                  voor een sterke vergroting kun je een oculairentest lezen op:
                  http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2867

In dat geval is een heel betaalbaar alternatief de Skywatcher 5mm
                  Ik citeer: Vrij grote lens. prettige inkijk. Beeldhoek ca 55 graden.
                  Dit oculair was een verrassing. De centrale scherpte en contrast waren erg goed: vergelijkbaar met de Abbe, maar we hebben het nu wel over een sterkere vergroting. In combinatie met het kijkcomfort is dit oculair te prefereren boven de Abbe, maar helaas wel veel randonscherpte en een wazige buitenrand. Volgens mij kostte dit oculair minder dan 50 euro.

Omdat het centrale beeld van dit oculair zo goed is, is deze prima voor planeten. Echter, de randonscherpte is wel nadelig als je naar een uitgebreid object als de maan kijkt.

Het ultieme topaccesoire is een volgplatform. Zijn erg duur op de reguliere markt. Is ook zelf te maken maar niet heel makkelijk.
                  Ik heb ooit een extra motortje en een celestronaandrijfkastje (op 9 volt batterijtje!) gekocht voor het geval iemand zo'n plateau wil maken.
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

OIII is echt een fotografisch filter; die laat vrijwel alleen de OIII spectraallijn door. dan wordt je beeld wel erg zwak. De SkyGlow en UltraBlock laten veel meer door (OIII, H-beta, en het hele roodgebied vanaf H-alpha (alleen de SkyGlow)). Voor die smallere filters als OIII moet je flink wat lichtopbrengst hebben om überhaupt nog wat te zien. Alhoewel sanne een 10" heeft, dus die zal flink wat vangen.

,xtG
                    .tsooJ
                    Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
                      Ik vond de baader 2" OIII erg slecht om 2 redenen: Het haalt teveel weg en het past niet in mijn 2" Vixen LVW, schandalig.
                      Ik vind die OIII net één van mijn beste aankopen tot nu toe. Vast perfect in mijn LV30 en andere oculairen en adapters. Natuurlijk moet je niet verwachten dat je er boven de 200x nog veel mee kan zien maar op vergrotingen van 50 tot pakweg 150 in mijn 12" F/5 dobson heb ik toch al fenomenale waarnemingen gedaan van M27 (gisteren nog, da ding werd gewoon een rugbybal met een nog helderder midden), M57 (volledig te zien, zelfs het gas binnenin de ring) met direct zicht, M76, M97 (mooie ogen), M42 en nog enkele planetaire nevels die niet tot de NGC/IC ljisten behoren.

Het blokt idd veel licht maar op nevels vind ik dat het de beste is. Ik ga evenwel toch nog een UHC 2" aanschaffen in de hoop zo ook enkele H-beta nevels te kunnen strikken (hoewel ik denk dat ik daarvoor zal moeten wachten voor de Baader H-beta filter).

Oh, en niet enkel de Skyglow laat H-alfa door Alien, ook de Lumicon UHC heeft een lek in dat gebied. Natuurlijk vrij overbodig voor ons maar voor de mensen die af en toe eens een foto maken kan dit misschien toch handig zijn.

Nu Sanne, Met een F/5 systeem zal je (wil je genieten van vrij grote beeldvelden) al snel wat geld moeten neertellen. Je kan bv wel gaan voor de +65° oculairen voor onder de honderd euro maar dan zal je snel de optische fouten opmerken (astigmatisme vooral). Momenteel lijk je al vrij goed gesetteld met een 26mm en een 10mm. Misschien nog iets in de buurt van 18mm? Met een Baader Hyperion van 17mm kom je dicht in de buurt en dit oculair werkt vrij tot zeer goed op F/5 systemen en kost (in Duitsland) maar 110€.

Dan eentje voor die leuke momenten wanneer de planeten ed aan de beurt komen. Daar moet je eigenlijk een beetje kiezen tussen ER (afstand oog-lens) en scherpte. Je kan een bv goed ortoscopisch oculair kopen. Dan heb je een klein beeldveld en een wat krappe ER maar enorm veel licht dat je oog kan bereiken + veel scherpte. Als je dan bv gaat voor een Vixen LV (of iets gelijkaardigs) heb je 20mm ER (zeer comfortabel) maar verlies je een beetje licht vanwege de extra lenzen (en ook een klein beetje scherpte). Je kan ook een barlow kopen en dan heb je met je Burgess 10mm ineens een 5mm oculair (zowat de grens voor je systeem onder zeer goede omstandigheden). Misschien kan je dan best opteren voor de TMB/Burgess van 6mm (of 7mm). Deze zijn zeer goed en kosten gelukkig geen stukken van mensen.

An dan kan je misschien gaan denken aan een collimatiehulpstuk (tenzij je dat al hebt). Een Chessire is daarbij ideaal en nog ongelooflijk goedkoop tov lasercollimators (wil je een goede => eentje die niet teveel afwijkt na verloop van tijd, dan ben je minstens 150€ kwijt)

Dus het lijstje dat ik uiteindelijk zou bekomen is:

Baader Hyperion 17mm (de sprong tussen 10 en 26mm is vrij groot) = 110€
                      TMB/Burgess 6 of 7mm = 119€
                      Orion Ultrablock 1.25" of 2" = 90 of 110€
                      Zonnefilter (best glas, niet?) = 175€
                      Chessire (eventueel) = 50€

Totaal zou dan rond de 550 euro hangen. en dan ben je nog vrij goedkoop ervan af gekomen .

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                        Omdat het centrale beeld van dit oculair zo goed is, is deze prima voor planeten. Echter, de randonscherpte is wel nadelig als je naar een uitgebreid object als de maan kijkt.
                        Ik heb dit oculair ook en mag zeker niet klagen. Vrij scherp maar wat last van pincushion en afwerkingsfoutjes (zwarten van de lensranden en binnenkant van de huls). Achja, wat wil je, het kost in feite ook niks .

Commentaar

jeetje wat veel reacties! Het is in ieder geval duidelijk dat zo'n filter een goede optie is voor mij. Ik zou graag jullie filters een keer willen testen nop en alien!

Over de oculairs: die hyperion van japie vond ik heel mooi. En op TS kan je een set van 3 kopen voor 360,-. Daar moet ik nog wel even voor sparen maar zou dit een goede optie zijn? Of zou TMB dan beter zijn? Aangezien ze ongeveer even duur zijn.. Omdat ik ook de maan wil bekijken zou randscherpte ook wel leuk zijn. Ik vind een groot oculair wel fijner om door te kijken, maar ik denk dat een kleinere gewoon wennen is.

@ harro: Ik ga zelf een volgplatform maken. Na jouw posts te hebben gelezen over dit onderwerp denk ik dat het me moet lukken. Alleen bij het elektronische gedeeltje heb ik, denk ik, wel wat advies en hulp nodig..
                          Ook ga ik een gaasfilter maken en een lampje bouwen in mijn collimatiehulp.

Ook ga ik zelf een zonnefilter maken van baaderfolie.

En als ik nou echt goed ben in knutselen ga ik maar een winkeltje beginnen denk ik, om de oculairs te bekostigen
                          I (L) MY LB!

Commentaar

Origineel geplaatst door Sanne
                            jeetje wat veel reacties! Het is in ieder geval duidelijk dat zo'n filter een goede optie is voor mij. Ik zou graag jullie filters een keer willen testen nop en alien!
                            Staat. Ik ga proberen bij de volgende gezamenlijke waarnemingsafspraak ook eens op te komen dagen, maar jullie plannen die dingen altijd zo dat het voor mij slecht uitkomt. Maar aangezien jij ook in Amsterdam woont kan je ze wat mij betreft ook wel een keer gewoon meenemen en in beheer nemen. Ik ga binnenkort drie weken op vakantie en dan gaat de telescoop toch niet mee.

,xtG
                            .tsooJ
                            Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

zou geweldig zijn..
                              I (L) MY LB!

Commentaar

Werken...
                              X