Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Kent iemand de Harry Siebert Optics Ultra oculairs?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Kent iemand de Harry Siebert Optics Ultra oculairs?

Op deze site krijgen deze goede recenties en schijnt voor in mijn dob ook zeer goed te zijn.
    http://www.excelsis.com/1.0/entry.php?s ... ntryid=384

Ik denk erover om er 1 of 2 te bestellen.

http://www.siebertoptics.com/
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Ik ken de occulairs niet, maar ik lees op CN ook wel eens dat idd wel goede occulairs zijn.
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Beste Jaap,
      ik heb 6 maanden geleden twee emails gestuurd aan Harry Siebert omdat ik zeer geinteresseerd was in de Observatory Class 34mm.

Ik heb geen antwoord gekregen van de goede man, en liep spoedig daarna tegen een ander oculair aan dus heb mijn bestelling verder niet doorgezet.

De specificaties zijn zeer goed. Ziet er veelbelovend uit.
      Ik hoop dat jij wel contact krijgt met Mr.Siebert.

Harro
      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Mail gestuurd maar dit beloofd ook niet veel goeds.

Your email has been received. We will respond to you asap. If you do not hear from us within a few days please email again or call us. Thanks.

Harry Siebert/Siebert Optics

Commentaar

En jawel..

Mail terug gehad:

Hi Jaap,

Here are two different formats you might consider:

$199 for a 2" 36mm Observatory or a 28mm 1.25" Ultra for $139. Both have excellent light transmission characteristics. Shipping to the Netherlands is approximately $30 for Express mail shippping w/insurance and tracking.

If you have any further questions or wish to place an order please do not hesitate to contact me. Have a great day/night.

Harry Siebert
          1-919-553-3980 between 10am-11pm EST M-Sat
          http://www.SiebertOptics.com

Dit is overigens de mail die ik gestuurd had:

Hello mr. Siebert,

I'm planning to order an eyepiece but don't now yet which one.

My primary goal is to observe galaxies and therefore I need an eyepiece that let a lot of light passing trough.

I have a Meade 12" LightBridge F5 scoop.

Can you tell me which eyepiece I best can order from you?

And can you tell me what the shipping costs are for the Netherlands?

Hopefully I hear soon from you.

Commentaar

Maar is 36 en 28 mm niet te weing vergroting?
            Dat is in mijn scoop 42,5 en 54,5 keer.
            En voor Galaxies wil je toch juist een hogere vergroting?

Kan iemand me daarmee helpen?

Commentaar

Voor sterrenstelsels heb je juist niet zo'n hoge vergroting nodig: die objecten zijn namelijk best uitgestrekt. M31 is bijvoorbeeld in zijn totaliteit 2 of 3 keer zo breed als de volle maan! Niet dat je 'm in zijn geheel kan zien met een huis-tuin-en-keuken telescoop (je ziet alleen het helderdere centrale gedeelte), maar dat geeft een indruk van hoe groot de grotere stelsels eruit zien. Bij het waarnemen van sterrenstelsel komt het vooral op contrast aan, geloof ik. Bij een sterkere vergroting krijg je een lagere oppervlaktehelderheid (je 'smeert' het licht uit over een grotere hoek in je oculair), en dus ook een lager contrast. En filters helpen niet echt veel (heb ik me laten vertellen), want sterrenstelsels stralen licht uit in allerlei golflengten in plaats van enkele specifieke golflengten zoals nevels vaak doen, waardoor je met een filter behalve lichtvervuiling ook veel licht blokkeert van het sterrenstelsel zelf.

Dit is echter hoe ik het begrepen heb - ik weet niet helemaal zeker of dit correct is. Zou iemand met de nodige ervaring dit kunnen bevestigen?
              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Er zijn maar een paar sterrenstelsels die echt 'groot' zijn zoals M31, M33 en M101 en nog een paar van die Messiers. Maar er zijn veel meer kleine stelsels. Dus daar kan je wat meer op vergroten. En dat moet je zeker proberen. Door meer te vergroten wordt de achtergrond donkerder. Het is de truc om de achtergrond donker genoeg te krijgen dusdanig dat het stelsel beter afsteekt. Details worden dan makkelijker te zien. Bij teveel vergroten smeer je inderdaad het object teveel uit.
                Zelf gebruik ik voor kleine stelsels vaak een vergroting van 100x wat een uittredepupil oplevert van 1.5mm (voor mijn telescoop). Het hangt een beetje van het object af wat de ideale uittredepupil is, dus veel uitproberen.

succes,

Commentaar

beste jaap,
                  mijn ervaring is dat lage vergrotingen een wat grijzer en minder contrastrijk beeld geven.
                  Voor wat kleinere galaxies adviseer ik in jouw lichtsterke F5-telescoop een 15mm oculair .

op copernicus hebben ze een geweldig contrastrijk 13mm oculair: de vixen lvw 13. probeer die eens uit.

Overigens: bij bestellingen in de Usa heb je te maken met extra kosten: douanekosten en andere vage extraatjes. Over het geheel gaat dan nog eens 19% Btw. Daarmee komt de kostprijs van het HS 36mm oculair uit op ca 240-250euro.
                  Dan ben je vast voorbereid.

groet
                  harro
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dan had ik het toch een beetje goed voor wat betreft de vergrotingen..
                    Dank all voor de bevestiging.

-:Off-topic mode:-

@Harro:

Een fijne vakantie gehad?

-:on-topic mode:-

Ik heb inderdaad eens uitgerekend wat ik kwijt zou zijn voor een HS oculair van 139 dollar. Inclusief inklaringskosten en btw zou ik uitkomen op een 160,-.
                    Hiervoor kan ik bij TS of waar dan ook toch wel iets beters krijgen denk ik.

Die Lvw is wel mooi hoor, maar wel heel duur.
                    Aangezien ik ook een uhc filter wil aanschaffen ga ik nu geen lvw kopen.
                    Ik zal in iedergeval Nop eens lief aankijken 8)

Commentaar

Werken...
                    X