Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zonnefilter

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zonnefilter

Vandaag het ik eindelijk mijn nieuwe zonnefilter binnen. Het is een 15 cm glazen filter van Orion. Alles mooi verpakt en met een goede handleiding en een doekje om het stof er af te vegen. Er zitten 2 kleine pinholes in maar volgens de handleiding is dit niet gevaarlijk en niet slecht voor de de kwaliteit van het beeld. Gewoon met een zwarte viltstift erover gaan staat er.
    Het beeld van de zon erdoor is lichtjes oranje en redelijk donker in vergelijking met de baader zonnefolie. Vroeger, met de baader zonnefolie, kon ik aan de hand van de reflecties zien waar de zon was, nu niet meer. Het beeld is zeker evengoed als dat van zonnefolie. Ik heb ook wat filters getest en het enige wat een beetje wennen is zijn de kleuren, vroeger had ik met de baader contrast booster een groene zon, nu meer een vuil geel-groen. Of het de meerprijs waard is hangt alleen af van waar je interesses liggen en je budget. Het is wel een feit dat zo'n filter duurzamer is dan zonnefolie en veel veiliger dan sommige knutselwerkjes.
    Wel lijk ik nog een klein probleempje te hebben met de Mak, als de zon mooi scherp is, zie ik aan de rechterkant van de zon een boog licht die meeloopt me de zonnerand. Iemand een idee hoe dit komt? Is de Mak niet goed gecollimeerd of is het een reflectie in de telescoop? Het komt in ieder geval niet door de filter, prisma of oculair want als ik die kantel of draai blijft de boog op dezelfde plaats.
    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Misschien een reflectie IN de tubus? Ik heb een gelijk filter (orion) en die bevalt fantastisch. Die pinholes vind ik wel raar voor een nieuw filter. Zou eigenlijk niet mogen.
    Collimatieprobleem is het denk ik niet.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Heb je ook foto's gemaakt van de pinholes??
      Ik heb er wel eens wat dingen over gelezen, maar nog nooit gezien.
      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Jefke , wat je eens moet doen is de kijker den heldere hemel richt en via de visual back de binnenkant baffletube inspecteren .
        Die reflecties kunnen daarvan komen omdat die niet geheel mat is .
        Ik heb dat opgelost door er een stukje opgerold schuurpapier in te duwen , reflecties zijn weg en ondanks dat dat schuurpapier er al jaren inzit heb ik nog nooit problemen gehad met losse korrels .

Commentaar

@ Nop, zo zou het inderdaad moeten zijn. Het staat wel in de handleiding dat het normaal is dat er pinholes kunnen inzitten en dat het niet schadelijk is. Ik heb zoiets ook eens gehad met zonnfolie, nieuw en en zaten een hele hoop pinholes is.
          @ Ossi: als je het prisma eruit neemt en zo door de telescoop kijkt zie je een sterretje op de filter, dat is waar het licht van de zon beter doorkomt. Hoe helderder de ster, hoe groter het gaatje.
          Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

@ Skywatcher, ik heb het zonet eens bekeken en het blijkt inderdaad daar van te komen.
            Tnx

Commentaar

Werken...
            X