Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Miskoop gedaan? IR blocking filter voor Toucam? Of IR Pass

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Miskoop gedaan? IR blocking filter voor Toucam? Of IR Pass

Mensen, ik snap er niks meer van. Net lees ik een artikel dat het IR gebied veel details verhult bij het webcammen.
    Nu heb ik een IR Blocking filter voor de cam. Had ik een IR Pass filter moeten kopen.
    Bedankt alvast.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Ik heb een IR/UV blocking filter bij de ToUcam gekocht, omdat ik begrepen had dat vooral infrarood licht inderdaad gedetecteerd wordt door de 'rode' elementjes. Daardoor heeft zo'n camera de neiging om alles iets te rood weer te geven. Omdat mij de 'werkelijke' kleur (zoals te zien met het blote oog) het fijnst leek, vond ik het logisch om IR te blokkeren. Natuurlijk vang je meer licht zonder dat filter, maar dan moet je rekening houden met het feit dat de kleurweergave die je krijgt niet is zoals je het zelf zou zien.
    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Je hebt ze eigenlijk allebij nodig. Voor de kleuropname heb je wel een uv/ir blockingfilter nodig. maar je kan ook een ir beeldje maken en die bij je rgb beeld doen, zoals Arnoud dat doet en vele met hem. dan krijg je lrgb wat meer detail geeft.

Commentaar

Oef, gelukkig. Dank.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hoi Norbert, ik merk dat het niet helemaal duidelijk is wat het IR-licht doet en wanneer je het wel en niet kunt gebruiken, dus vandaar deze ietwat lange uitleg. Mocht het niet duidelijk zijn (ik hoop dat een helder verhaal heb geschreven, dan wil ik het alsnog wel toelichten).

Als je met een kleurenToUcam wilt werken is het gebruik van een IR-UV-blockeer filter noodzakelijk.
          Dit filter is nodig omdat de kleurenfilters van de ToUcam niet helemaal ongevoelig zijn voor IR-licht. Zoals je waarschijnlijk wel weet zitten de kleurenfilters van de ToUCam al ingebouwd in de chip. De filtertjes, met name de blauwfilters, laten niet alleen blauw licht door maar ook IR-licht (een kwaal die wel meer goedkope blauwfilters hebben). Dus als je zonder IR-UV-blocker imaged, ontvang je in het blauwkanaal zowel blauw licht als IR-licht.
          Vanwege de dispersie van de atmosfeer, die licht met kortere golflengten ster afbuigt bij de horizon, ontstaan er in het blauwkanaal dan 'dubbele'beelden, een IR-beeld en een blauwbeeld door elkaar heen, wat in het hele plaatje nogal storend werkt. Daarnaast schopt het natuurlijk ook de kleurbalans door elkaar, want nu ontvangt het blauwkanaal ineens IR-signalen. Het roodkanaal zal waarschijnlijk ook wel IR-licht doorlaten, maar dat is minder erg omdat rood en infrarood onderling niet zoveel dispersie zullen vertonen en omdat een roodbeeldje best veel lijkt op een IR-beeldje.

Dus ik kan je geruststellen, je hebt geen miskoop begaan, in het normale gebruik is een IR-UV-blockeerfilter eerder noodzaak dan mankement!

Je zou inderdaad een IR-pass filter kunnen kopen, maar hou er rekening mee dat dit filter eigenlijk niet geschikt is voor de kleuren-ToUcam. Allereerst zijn de filters niet optimaal gevoelig voor het IR-licht (ze zullen maximaal rood, groen of blauw licht doorlaten en maar een beetje IR-licht), dus je bent sowieso al signaal kwijt doordat het licht door de filters veel aan intesiteit verliest. Gekoppeld aan het feit dat de chip sterk aan gevoeligheid verliest zodra je in het IR-gebied komt, moet je dus veel langer belichten met de kleuren-ToUCam. Ik denk persoonlijk (ik heb vroeger ook de ToUcam gebruikt) dat deze camera niet echt veel bruikbare beelden zal opleveren, tenzij je een helder object als Mars of Venus wil imagen. Voor het imagen in het IR heb je eigenlijk een zwartwit-camera nodig, zoals de ATK 1HS (heb ik ook gebruikt) of een monochrome Lumenera (die ik nu gebruik).

De reden waarom ik en zoveel anderen een IR-pass filter gebuiken is dat het IR-licht veel minder last heeft van seeingsverschijnselen dan de kleuren kanalen. In het algemeen is de regel dat hoe korter de golflengte van het licht, hoe meer het signaal verstoord zal worden door de atmosfeer. Rood licht (met een lange golflengte) heeft minder last van de atmosferische storingen dan blauw licht (met een kortere golflengte. Dat is de reden waarom de lucht blauw is, het blauwe licht wordt veel meer verstrooid dan het rode licht van de zon.
          Dat geld ook voor de seeing. In het blauwkanaal is de seeing veel slechter dan in het roodkanaal. In het IR-kanaal met golflengtes die nog korter zijn dan de rode, is de seeing nog veel beter. Als je veel details wilt vastleggen kun je dus het beste in het IR-kanaal gaan imagen dan in het roodkanaal. Pas als de seeing optimaal is worden ook de groen en blauwkanalen beter of zelfs goed (dit heb ik wel eens meegemaakt met Jupiter, maar niet vaak).

Kijk maar eens naar de verschillen tussen IR en blauw, beide opnamen zijn onder dezelfde omstandigheden gemaakt, slechts een paar minuten van elkaar gescheiden! De seeing was toen redelijk tot goed.

1 plaatje zegt meer dan duizend woorden, je ziet hier heel goed dat het blauwkanaal veel slechter is.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is, nogmaals ik wil dingen best wat nader toelichten!

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Bedankt voor je heldere uitleg Arnaud! Nooit geweten dat je met IR kanaal nog zoveel informatie kunt krijgen. Je zou dus 100x beter af zijn met een monochrome camera op 640x480 dan een kleurentoucam op dezelfde resolutie?

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
              Bedankt voor je heldere uitleg Arnaud! Nooit geweten dat je met IR kanaal nog zoveel informatie kunt krijgen. Je zou dus 100x beter af zijn met een monochrome camera op 640x480 dan een kleurentoucam op dezelfde resolutie?
              Een kleuren-ToUcam hoefd niet noodzakelijkerwijs slechter te zijn dan een zwartwit-camera. Onder uitstekende omstandigheden kun je zelfs vergelijkbare resultaten produceren. Kijk maar eens naar deze vergelijking van Saturnus. Links is een opname van begin 2005 met de ToUcam, toen ik net begon met imagen, maar toen de seeing uitstekend was (achteraf gezien). Rechts, een jaar later, heb ik dit resultaat pas weer overtroffen met de ATK 1HS, met de grootste moeite. De seeing was weliswaar niet zo goed, maar met een zwart-wit camera met hogere gevoeligheid, hogere framerates, meer resolutie, kun je wat beter voor die seeing compenseren. Maar er gaat niets boven een goede, stabiele nacht.

Met een monochrome webcam heb je:

- hogere resolutie (3x zo hoog)
              - helderder beeld (je kunt die goedkopere RGB filters in de ToUCam vervangen door hoge kwaliteit interferentie filters)
              - de mogelijkheid de IR en UV kanalen te samplen (UV voor het opnemen van details op Venus, NIR voor hoge resolutie, met name Mars en Jupiter)

Al met al heb je veel meer vrijheid om te doen wat je wilt, maar je hebt dus ook de knowhow nodig om hiermee om te gaan. Het is een volgende stap in het webcam-imagen.

Mocht je dat willen proberen dan help ik je graag verder hoor!

Commentaar

Inderdaad een erg verhelderende uitleg, Arnaud. Die foto's zijn trouwens ook redelijk briljant.
                The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Thanx,

Trouwens, nog een gebied waar de monochrome webcams en IR-pass filters absoluut de dienst uitmaken is de maan. Omdat de maan monochroom is maakt het niet uit of je in het IR imaged of niet, je maakt toch een zwart-wit afbeelding! Dus de kleurbalans maakt niet meer uit. En dan kun je er met een kleuren ToUcam echt niet meer tegenop, de monochrome camera wint het op alle fronten.

Vorig jaar, tijdens de 'week van uitstekende seeing' (21-23 september, ik weet het nog uit mijn hoofd) heb ik deze opnamen gemaakt, ATK 1HS, IR-pass filter.

Dit zijn mijn beste maanopnamen tot nu toe, deze herfst ga ik weer een nieuwe poging doen.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Origineel geplaatst door Arnaud
                    Dit zijn mijn beste maanopnamen tot nu toe, deze herfst ga ik weer een nieuwe poging doen.
                    Ze zijn inderdaad prachtig, briljante foto's zeg!

Commentaar

Hey Arnaud, zouden wij niet eens een masterclass van je kunnen krijgen? Ik nodig mezelf graag eens uit voor een sessie! Haha, wat een prachtfotos!

Commentaar

Hoi Norbert,

Dankje! Wat had je in gedachten? Een klasje Webcammen voor gevorderden?

Commentaar

Mooi zo Arnaud!
                          Ik begin wel bij het mediaan beginnersniveau, basiscursus k3ccdtools, registax en toucam heb ik al gehad bij ko (nightsky), maar ik kan nog een hoop leren. Leuke functie? Camconsultant?

Commentaar

Is goed hoor!

Misschien iets voor een aparte rubriek....

Maarreh serieus, ik help iedereen graag hoor. En met goede seeing kun je natuurlijk altijd een keer komen buurten in Stellendam, dan kan ik je ook nog wat praktijktips geven.

Via het forum werkt het misschien nog het best, dus als je vragen hebt of gewoon iets wil weten kun je het natuurlijk gewoon posten! Dan hebben anderen er misschien ook wat aan!

Trouwens, het artikel over de eclipsfotobewerking waar je een paar maanden geleden naar vroeg is in de maak. Ik heb het ingediend en de uiteindelijke versie gezien in de proef-Astrobulletin van de herfst. Dus binnenkort kun je het lezen.

Groeten,

Arnaud

Commentaar

Werken...
                            X