Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Jullie ervaring met filters voor lichtvervuiling?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Jullie ervaring met filters voor lichtvervuiling?

Ik wil graag een filter aanschaffen voor lichtvervuiling.
    Nu lees ik op het internet verschillende reactie's over verschillende filters.
    Gezien de resultaten die Arend vd Salm behaalt met het deepskyfilter van lumicon, zie hier http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2394 , lijkt me dit wel wat. Nu weet ik niet of deze foto's echt in Vlaardingen genomen zijn, zo ja is dit toch wel erg goed.
    En anders het UHC filter van Baader.

Of hebben jullie andere iden?
    Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

uhc

HALLO jaap

Ik gebruik zelf soms een Nevelfilter van onbekend merk. het geeft bij sommige objecten een contrastverhoging. echter het beeld wordt ook donkerderr.
    Om die reden gebruik ik dat filter niet altijd. Mijn voorkeur gaat onbewust toch uit naar het pure beeld.

Voor visueel gebruik moet je geen smalbandfilter nemen: het beeld wordt veel te donker.
    Een UHC is een goede keuze. Er zijn meerdere merken. Baader is voordelig, maar ik hoor uit meerdere bronnen dat de veel duurdere Lumicon aanzienlijk beter is.

Weet je wat: kom eerdaags eens langs bij mij thuis. Ik woon in een fantastische lichtvervuilde omgeving. Neem je kijker mee en dan kun je mijn filter testen. Ik zal Nop vragen of ik zijn Lumicon ook mag lenen voor die avond.

groet
    Harro
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

@Harro:

Dat van die Baader had ik inderdaad ook al begrepen.
      Echter, er zijn ook weer een hoop mensen bij die er bij zweren en niets anders willen.

Ik maak graag gebruik van je aanbod.
      Houden we daarover contact?
      Dit weekend zal het wel niet worden.
      Misschien kunnen we een keer afspreken bij Nop op de sterrenwacht als Nop dat goed vindt natuurlijk.

Commentaar

Re: Jullie ervaring met filters voor lichtvervuiling?

Origineel geplaatst door Japie
        Gezien de resultaten die Arend vd Salm behaalt met het deepskyfilter van lumicon, zie hier http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2394 , lijkt me dit wel wat. Nu weet ik niet of deze foto's echt in Vlaardingen genomen zijn, zo ja is dit toch wel erg goed.

Hallo,
        Ik kan je vertellen dat deze foto's echt in Vlaardingen zijn genomen.
        Ik stond er ook verbaasd van maar dit filter is ook echt voor ccd gemaakt.

Groetjes
        Arend van der Salm
        http://www.inhetdonker.nl
        Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Re: Jullie ervaring met filters voor lichtvervuiling?

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
          Origineel geplaatst door Japie

Hallo,
          Ik kan je vertellen dat deze foto's echt in Vlaardingen zijn genomen.
          Ik stond er ook verbaasd van maar dit filter is ook echt voor ccd gemaakt.

Groetjes
          Arend van der Salm
          http://www.inhetdonker.nl
          En hoe is dit filter visueel?
          Gebruik je hem daar ook voor of alleen voor fotografie.
          Mooi werk trouwens.

Commentaar

filter

Hallo,

Ik heb er alleen nog maar mee waargenomen. Maar ik denk dat hij visueel ook wel inzetbaar is.

Kijk hier maar eens: http://www.lumicon.com/filterspec.htm

Volgens hun is hij ook visueel inzetbaar.

Bedankt voor het copliment trouwens.

Succes.
            groetjes Arend
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Japie, verwacht visueel geen wonderen, en al helemaal geen plaatjes zoals Arend die maakt. Dat is CCD fotografie, en dat kan never nooit niet tippen aan hetgene wat je met je oog ziet. Die filters helpen een beetje (uhc het meest). Maar echt grote verschillen zie je helaas in donkere gebieden.
              30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

@nop:

Hier was ik al bang voor.
                Denk dat ik maar voor een goed oculair en een goede barlow ga.
                Misschien dat ik die Lumicon een keer van jou mag testen op een starparty.
                Ik wil in iedergeval een keer met Harro afspreken om zijn filter te proberen.

Edit:

Hier een link die ik al had gevonden: http://www.backyard-astro.com/equipment ... micon.html

Misschien wel nuttig voor iedereen die vragen over de werking heeft.

Commentaar

Ik heb de Orion Shyglow, Ultrablock en Baader OIII filter en ik moet zeggen dat de UHC me de beste beelden opleverd bij hogere vergrotingen. De UB steekt bijna constant in mijn 13mm Hyp als ik nevels aandoe.

De OIII steekt dan weer bijna altijd in mijn LV30. Best wel handig voor de grote nevels en om kleinere neveltjes te herkennen in een sterrenbeeld.

De Skyglow steekt nu bijna altijd in mijn koffer . Laat naar mijn eigen goesting nog iets te veel licht door. Het heeft vind ik enkel invloed op de reflectienevels omdat het meer straatlicht weet tegen te houden dan het goede sterrenlicht. Bij de UB en de OIII gaat er ineens teveel sterlicht verloren. Hetzelfde vond ik ook van toepassing op M31.

Commentaar

Ik denk dat ik er nog geen aan ga schaffen, in mijn 105mm makje neemt dat alles toch iets te veel licht weg naar mijn mening.

@Kip : Wat vind je trouwens van die hyperion occuairs? Een beetje goed?

Commentaar

Een OIII is idd vrij specifiek, geeft een grote contrastboost maar alleen op nevels , bovendien alleen te gebruiken met oculairen met langere brandpuntafstand. Dit is dus zeker geen algemeen filter maar geeft op die nevels wl een spectaculaire vooruitgang. De lagoonnevel vb leent zich daar biezonder goed voor, echt spectaculair met OIII.....
                      Obsession 18 inch F/4.5
                      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Yep, en de rosettenevel! Op 42m oculair (lvw OIII) en ED80 . Afgelopen winter visueel gezien. Prachtig.
                        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                          Wat vind je trouwens van die hyperion occuairs? Een beetje goed?
                          Kan er me momenteel geen beter vinden voor deze prijs. Het beeldveld vertoont nog wel een beetje coma en in de uiterste regionen wat astigmatisme maar dit is in een F/5 dobson. Zijn verder haarscherp in het midden van je beeldveld en wegen nog niet te veel. Ik heb de 13mm en 8mm en ben er zeer tevreden over.

Commentaar

Tja coma heb je altijd in een F/5, heeft niks met het oculair te maken hoor, maar is een gevolg van de snelle spiegel. Mijn pan 24 toont alleen dit, geen astigmatisme, keigoed oculair, maar zeer duur.
                            Obsession 18 inch F/4.5
                            Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Commentaar

Daarom gaan we voor een Paracorr of een Baader MPCC

Commentaar

Werken...
                              X