Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiegels reinigen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spiegels reinigen

Ik heb laatst de spiegels van mijn telescoop gereinigd en besloot om daar een topic van te maken. Hieronder heb je alle informatie die je nodig hebt. Succes!!

LEES DIT VOORDAT JE BEGINT!!!!!!!!

Ten eerste is het reinigen van je spiegels in meeste gevallen niet nodig. Je hebt heel wat viezigheid nodig om het beeld te kunnen beïnvloeden.
    Zien ze er toch beroerd uit, en je weet zeker dat het invloed op het beeld heeft. Dan moet je ze reinigen.

Benodigdheden

- Gedestilleerd water
    - Keukenpapier
    - Diep bord (of hoe het ook heet)

Gedestilleerd water heb ik bij mijn school gehaald. Ik weet niet waar je het anders zou kunnen halen.
    Voordat je gaat beginnen moet je al je materiaal klaar hebben. Wees goed voorbereid en was je handen voordat gaat beginnen met het reinigen.

Stap 1
    Je kunt de hoofdspiegel uit de OTA halen door 3 schroefje aan de achterkan los te maken. Let er wel op dat je telescoop in een horizontale positie staat, zoniet dan valt je spiegel gewoon eruit.

Stap 2
    Haal de spiegel uit zijn behuizing door 6 schroefjes los te maken. Let op dat je het oppervlak van de spiegel niet aanraakt.

Stap 3
    Nu moeten we het reinigen. Dat doe je door de spiegel voor ongeveer paar minuten onder lauw water te houden. Wederom mag je het oppervlak niet aanraken

Nadat je daar klaar mee bent moet het met gedestilleerd water gespoeld worden. Dat moet gedaan worden omdat het geen vlekken en sporen achterlaat als het gedroogd is.

Stap 4
    Leg de spiegel op de keukenpapier en doe daar het bord op. Zo voorkom je dat er stof op komt te zitten tijdens het drogen. Laat je spiegels staan totdat ze helemaal droog zijn.

Stap 5
    En nu de vangspiegel. Die haal je eruit door het middelste schroefje in houder helemaal los te maken. Tijdens het losmaken moet je de spiegel vasthouden, anders valt hij eruit. De telescoop moet nu ook in de horizontale positie staan. Herhaal stap 3 en laat hem drogen

Stap 6
    Nadat ze helemaal gedroogd zijn stop je ze weer in de OTA net als ze eruit gehaald zijn. Nu moet het allemaal gecollimeerd worden. Dit is een hele goede tutorial van hoe je een Newton telescoop collimeert.

http://www.andysshotglass.com/Collimating.html

Meer dan dit is niet nodig. Gedistilleerd water en gewoon water zijn meer dan genoeg voor de meeste mensen. Je hoeft niet met watjes, alcohol of iets dergelijks te gebruiken..

- Skywatchter 150 mm F5 Newton
    - EQ3, aandrijving + poolzoker
    - Bresser 10x50
    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Bedankt voor het maken van deze topic!
    Tegen de tijd dat ik die van mij eens zuiver moet maken ga ik deze topic eens opzoeken.

Commentaar

AtodaZ,

Je mag die buis wel eens flocken van binnen! ;-)
      Net een spiegel..

gr,

Commentaar

Ahh, een feest van herkenning! Ik heb exact zo'n elfje en heb de spiegels op precies dezelfde manier gereinigd.

Goed artikel AtodaZ! Precies wat je zegt: hoe meer je met de spiegel doet hoe slechter het is. Een beetje spoelen met water is in 9 van de 10 keer ruim voldoende om je spiegels schoon te krijgen.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Misschien een ideetje om dit soort dingen als artikel op de site (frontpage) te plaatsen? En dan denk ik aan dit (het reinigen van de spiegen) het pimpen van Roels Lidlscoop etc.
          Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
          http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Dank u

@ Asselus
            Ja mijn flitser stond aan :P

Ik vind het geen probleem als het artikel op de frontpage gezet wordt. Ik denk dat veel mensen aan deze artikelen wat zouden hebben.
            - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
              Dank u

@ Asselus
              Ja mijn flitser stond aan :P
              Dat bedoeld hij niet helemaal ... het is de binnenkant van je buis die zo veel reflectie heeft, dit zou je goed kunnen verhelpen door zwartvilt (velours) in te plakken dit scheelt veel contrast en zeker een halve magnitude.

Commentaar

En als je te maken hebt met iets moeilijkere vlekken kan je een klein beetje reinigingsmiddel toevoegen (slechts enkele druppeltjes) en héél voorzichtig vegen met een steriel katoenen doekje terwijl de spiegel nog in het water ligt.

Commentaar

@Nightsky
                  ik denk dat het gewoon de reflectie van zijn flits van zijn camera was hoor omdat het iets verder in
                  de buis wel zwart is.
                  Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                    @Nightsky
                    ik denk dat het gewoon de reflectie van zijn flits van zijn camera was hoor omdat het iets verder in
                    de buis wel zwart is.
                    Inderdaad, volgens mij neutraliseert zo'n buis geen licht :P Dus het is gewoon de reflectie van de (felle) flitser.

Commentaar

Ik heb ook ooit eens een foto genomen van een binnenkant van een telescoop die bekleed was met flocking paper en daar heb je geen reflectie op.
                      Het is niet omdat het zwart is dat het geen licht zou reflecteren.
                      Trouwens een beetje isopropanol in het water doet wonderen.
                      Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Jefke heeft gelijk. Zie het verschil tussen een niet beklede binnenkant van een focuseerbuis en een beklede focuseerbuis.
                        http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2197
                        Deze focuseerbuis was voor de aanpassing ook zwart geverfd aan de binnenkant.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Mooi topic Atodaz!!

Flokken kan inderdaad geen kwaad.
                          Je kan de spider gewoon zien zitten in de reflectie en ik vind het er niet uitzien als schaduw, maar ik kan me vergissen.
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Ok, waar kan ik dat zwartvilt ergens halen?
                            - Bresser 10x50

Commentaar

Origineel geplaatst door AtodaZ
                              Ok, waar kan ik dat zwartvilt ergens halen?
                              Ik heb t bij decohome gekocht. zelfklevend plak velours.

http://www.decohome.nl/index.asp

Commentaar

Werken...
                              X