Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow

Ik wil een dezer dagen toch eens een barlow aan gaan schaffen voor mijn etx 105. Ik zit te denken aan een 2x of 3x barlow. Ik ga deze ook voor fotografie gebruiken dus het moet wel een beetje een goede zijn.

Ik zit nu te denken aan een serie 5000 telextender van meade maar als er nog meer goede zijn, laat het me aub weten .

Ik heb na een hoop reviews gekozen voor de celestron ultima barlow. De televue´s zijn beter, maar stukken duurder.
    Ik had een GSO barlow, maar die laat in de hoeken een regenboogje zien.
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb een Orion Shorty Plus, een zeer goede barlow. Alles is haarfijn te zien met al mijn oculairen.

Commentaar

er staat een televue barlow op marktplaats.
        en als je aan serie 5000 prijsklasse zit te denken zijn de televue powermates zeker net zo goed.
        30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Ik heb nog een fotovergelijking gevonden tussen de serie 5000 5xtelextender en de televu 5x powermate. Ik vind ze eigenlijk allebij goed, alleen de telextender is goedkoper. Dus voorlopig gaat mijn eerste keuze naar de telextender 3x (of toch 2x ) van meade

Commentaar

barlow

Hoi,

Zelf heb een televue powermate en en orionshorty plus.
            Geloof het of niet maar de orion shorty plus presteert bijna net zo goed
            Als de televue.
            De prijs is ook nog eens 4 x zo goedkoper.
            De celestron ultima is trouwens precies dezelfde als de orion shorty plus.

Dus mijn advies: heb je niet te zoveel in je knip koop dan een shorty plus.
            Zul je veel plezier aan beleven :lol: .

gr Arend
            http://www.inhetdonker.nl
            Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

wat doet een barlow lens nu eigenlijk?*schaam*
              [url="http://www.beeropia.nl/"]http://www.beeropia.nl/[/url]

Commentaar

barlow

Origineel geplaatst door *kneiter*
                wat doet een barlow lens nu eigenlijk?*schaam*
                Hoi,

Simpel gezegd zorgt een barlowlens voor een hoger vergroting.
                dus heb je bijvoorbeeld een 100 x vergroting een een barlow van 3 x dan wordt de vergroting 300 keer.

Iets minder simpel gezegd: Een Barlow is een negatieve lens. Deze zorgt ervoor dat de de brandpuntsafstand groter wordt. (de lichtkegel wordt langer) Aangezien de vergroting berekend wordt door het brandpunt van het objectief te delen door het brandpunt van het oculair zal de effectieve vergroting toenemen.

m.v.g
                Arend van der Salm
                http://www.inhetdonker.nl
                Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                  Deze zorgt ervoor dat de de brandpuntsafstand groter wordt. (de lichtkegel wordt langer) .
                  [muggenziftmode] van de kijker,klein detail maar niet onbelangrijk[/muggenziftmode]

Commentaar

barlow

Origineel geplaatst door skywatcher
                    Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                    Deze zorgt ervoor dat de de brandpuntsafstand groter wordt. (de lichtkegel wordt langer) .
                    [muggenziftmode] van de kijker,klein detail maar niet onbelangrijk[/muggenziftmode]
                    oke,oke
                    sorry hoor. ben je vrijgezel of zo !

Commentaar

nou nou nou zeg
                      Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

barlow

Origineel geplaatst door Ossi
                        nou nou nou zeg
                        Okee, het was niet zo slecht bedoeld hoor.

Commentaar

ik hoopte dat het duidelijk was dat het van mijn kant slechts muggenziften was
                          dus laten we een deal maken,ik zal er niet zwaar aan tillen als jij dat ook niet doet.
                          goed zo?

Commentaar

barlow

Origineel geplaatst door skywatcher
                            ik hoopte dat het duidelijk was dat het van mijn kant slechts muggenziften was
                            dus laten we een deal maken,ik zal er niet zwaar aan tillen als jij dat ook niet doet.
                            goed zo?
                            Deal

Commentaar

toppie!

Commentaar

Werken...
                              X