Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Is die 30mw niet gewoon een opgevoerde 5mw
    Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Comment

• Nee deze niet, hij is echt.
      Overigens moet je inderdaad opletten dat je nooit een opgevoerde 5mW-er koopt.
      Heb er veel gehad, 10, 20, 30, 50mW, allemaal opgevoede 10 en 5 mW-ers.
      Deze zijn onstabiel, worden warm en gaan kort mee, o,ja batterijen verbruik is dan ook hoger.
      En de prijs op eBay meestal rond de 30 euro/35 euro incl versturen.
      Als ik de mijne nu aanzet zie je meteen het verschil, een dikke zichtbare streep die lekker ver gaat zonder4 meteen uit elkaar te vallen zoals die goedkopere versie`s.
      Perfect op op het strand aan mijn groep de sterren en zo aan te wijzen.

Nee koop dan dan beter deze, wel duurder maar wel een echte:-)
      laser ruleren

Comment

• Mwah ben het er niet helemaal mee eens. Ik heb via Ebay een 50mW besteld en voor 25 euro in huis(was ook nog iets betere feedback). Deze doet ook prima wat hij moet doen(is dezelfde als de hierboven gegeven link). Vanaf 35 mW zie je de straal ook in daglicht als je je oog ernaast houdt. Bij mij dus niet, dus ik schat de werkelijke output op max 25mW. Het is een classe IIIb, die loopt van 5 tot 500 mW. Heb hem al getest, en hij haalt ongeveer 2km. Uiteraard zijn er betere laserpointers, maar ik zie daar het nut niet zo van in om er zoveel geld aan uit te geven.

In het donker is de straal prima te zien en om iets mee aan te wijzen is het ideaal. Had laatst op een verjaardagfeestje een leuk effect, iedereen moest kijken. En ik maar P17/Holmes aanwijzen. Zuipt alleen batterijen, en de helderheid van de straal is ook erg afhankelijk van de batterij die erin zit, maar ik heb gewoon een lader en 4 x 1.2V oplaadbare batterijen, en die neem ik gewoon mee en daar kom ik de avond wel mee door.

Een presentatie geven zul je niet blind worden als je maar een beetje op afstand zit. Als je vanaf 1 meter afstand op een witte muur kijkt, dan zie je dat het inbrandt op je netvlies (dit gaat nog weg). Direct oogcontact is natuurlijk niet aan te raden. En als je ongeveer 10 meter links of rechts van de laser staat, zie je de straal niet meer, dus andere mensen zou het ook niet moeten storen. Was laatst nog in een disco, daar hadden rookmachines, dan is het ook wel leuk. Zie je iedereen kijken

Als je alleen bent zie ik het nut er niet zo van in. Ik heb hem wel es op de telescoop gelegd en dan zie je waar je kijkt(als je het even corrigeert), maar dat doet de zoeker ook.

Overigens wordt deze ook een beetje warm als hij lang aan is.

Comment

• @ cocacola, hoe zie je het verschil dan, ik bedoel niet de straal amaat aan de buitenkant of het een 5mw is of een echte 30?
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Comment

• Originally posted by M15
            @ cocacola, hoe zie je het verschil dan, ik bedoel niet de straal amaat aan de buitenkant of het een 5mw is of een echte 30?
            Ik heb hem stiekem opengemaakt en gekeken welke diode er in zit (Samsung) dan even s/n p/n opzoeken en je weet wat voor laser het is

De klasse van de meeste eBay lasers, dus ook niet van mij is IIIa een US standaard.
            Dat is het zelfde als de 3B klasse in Europa. Je kan makkelijk zien welke regio klasse jou laser heeft. 3 is Europa, III is US.

Ik heb ook een kleine mW meter gekocht die 5% nauwkeurig is, leuk te zien dat lasers ook echt opwarmen, het piek vermogen komt er na 20 seconden pas.
            Daar is niks aan te doen, gewoon de huidige stand van techniek.

Redfish
            Hmm, aan het verbruik te horen wel een opgevoerd model, maar dit is echt moeilijk op afstand te beoordelen.
            Je zou hem open kunnen maken en de diode aan een onderzoek onderwerpen.. maar als hij nu goed werkt en je hebt er happy mee, lkkr dicht laten zitten
            Openmaken is niet zonder risico.

En ja goede batterijen scheelt een boel.
            Edit: de meeste laser pointers zien er vanbuiten het zelfde uit, hier kan je niet zien of een een echte 30mw (of 20,30/100 etc..) pointer betreft.
            Dit maakt het dus lastig.
            Hier verkopen ze dus een pointer waar je zeker van weet dat hij echt 30mW is en niet bizar veel gebruikt.
            Pfff weer zoone lange
            laser ruleren

Comment

• Ja warm zou ik het niet noemen. Je voelt het wel als je hem langer dan een minuut aan hebt met volle batterij en je houdt je vingers om de voorkant. Er staat bij mij IIIb op. Kwam uit HongKong maar de dealer was UK.

Comment

• Hmm, moeilijk te zeggen.. die stickertjes plakken ze lukraak, zag van de week een rol met 250 50mW stickertjes voor 70 euro verkocht werd...ja op eBay :P
                Ik heb hier een 50mW-er liggen staat ook IIIb op, deze klopt kwa vermogen.

Best leuke materie die lasers
                laser ruleren

Comment

• Originally posted by cocacola
                  zag van de week een rol met 250 50mW stickertjes voor 70 euro verkocht werd.
                  Hebben ze ook rollen met Ferrari stickertjes?
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

• voor op je skoda!? VAST WEL

Edit Nop:
                    Wil je er even op wijzen dat het een astronomieforum is en het er om gaat dat je met een pittige laser (zoals hier gepost) objecten kunt aanwijzen aan de hemel. Let op, koop geen opgevoerde laser!
                    laser ruleren

Comment

• Een opgevoede laser zou nog best handig zijn(als deze niet in ogen van mensen schijnt), want ik heb uit ervaring kunnen ondervinden hoe gevaarlijk die dingen zijn.

Was een beetje op de kamer aan het spelen met de laser en scheen op een witte fles lenzenvloeistof op ongeveer 50 cm afstand. Ik keek een paar seconden in de lichtpunt en toen ik mijn hoofd weer afwendde zag ik een langgerekt puntje in het beeldveld. Dit zat precies in het midden, en overal waar ik keek zag ik het precies in het midden. Dus als je ernaast wilde kijken zag je het ook weer. Ook met ogen dicht zag ik duidelijk een punt. Dit was een serieus schokkende ervaring. Ik heb toen ook bijna gebeden dat het nog weg zou trekken. Dit gebeurde na een tiental minuten ook godzijdank. Op zo'n moment realiseer je je dus hoezeer je afhankelijk bent van je gezichtsvermogen en hoeveel liever ik doof zou zijn dan blind.

Ik moet er dus niet aan denken hoe je het gezichtsveld van iemand verprutst als je direct in iemands ogen schijnt. Deze persoon is dan serieus gehandicapt. Met een zwarte punt of lijn in het midden van het gezichtsveld kun je niet normaal autorijden of sporten.

Ik kan dus alleen maar zeggen: speel niet met die dingen, en gebruik ze alleen waarvoor je ze gekocht hebt: om naar de hemel te schijnen. Schijn er nooit mee omlaag, of ergens anders waar je indirect of direct in iemands oog kunt schijnen. En eigenlijk moet je ze ook nooit aan iemand uitlenen, tenzij die ook iets op de hemel gaat aanwijzen.

Deze waarschuwing is misschien ten overvloede, want iedereen weet wel dat ze gevaarlijk zijn, ook ik, maar toch kon ik het niet laten om er mee te spelen. Mijn lesje nu dus wel geleerd!

Comment

• Ik heb een 20 mW via marktplaats gekocht. Krijg hem deze week geleverd.
                        Ben eens benieuwd.
                        Wat een pest die mist, zei de pessimist
                        Het klaart wel op die mist, zei de optimist

Comment

• Hallo,
                          Hoop dat je thuis bent als de bubble enveloppe komt. Ik had ook een 20 mW groentje besteld via internet bij een bedrijf in Uithoorn. Het pakketje uit Hongkong was weliswaar goed geadresseerd, maar niet met mijn naam. Als naam stond er de tussenhandelaar in Uithoorn op. De postbeambte wilde wel weten of het echt voor mij was. Overigens deed de laser het in eerste instantie niet. Pas toen ik mbv. een dun lang schroevendraaiertje en een zaklantaarn in de huls schijnend, het kontaktveertje wat bewerkt had en het maak-kontakt ook wat had aangeduwd begon hij te branden. Overigens duurt het nogal voordat hij fel groen schijnt: dit afhankelijk van de koptemperatuur. Als je hem in je binnenzak draagt zal hij vrijwel direct op sterkte zijn. Als hij koud is krijg je eerst een zwak rood schijnsel wat geleidelijk vermengd wordt met groen. Dan krijg je een tussenfase met vrij helder groen licht maar met een straal die zijlobben heeft. Dan, na een seconde of 20 totaal verschijnt plots de felle dunne straal. Het is maar dat je het weet. Heldere nachten toegewenst.
                          Bynostar 12/100cm met RA motor.
                          Russische Maksutov 10/100cm met D40 camera op zwaar Gitzo statief

Comment

• Ik heb hem vandaag binnengekregen.
                            Bij het uittesten viel me op dat de laser fel brandde voor 1 sec. en daarna afzwakt. De straal is wel nog goed te zien. Ik heb geprobeerd de laser op te warmen waarna bleek dat hij wel constant dezelfde lichtsterkte gaf maar niet die felle straal die ik beschreef.
                            Wat me ook opviel is dat er helemaal niks van beschrijving bij is en er geen waarschuwingssticker op zit zoals bij de foto's van de verkoper te zien is. Ik kan dus ook niet bepalen of het wel echt een 20mW is of een andere sterkte.

Deze is trouwens geleverd via iemand uit Breda en niet uit Uithoorn.

Comment

• Als lasers eerst fel zijn en dan afzwakken dan is dat een teken dat ze opgevoerd zijn. Ze gooien alles dan maar naar buiten in een piek en die piek wordt opgegeven door de verkoper. Dat er daarna maar een fractie van het vermogen overblijft vertellen ze er niet bij. Kijk maar eens op http://www.youtube.com/user/dragonlasersfanman daar staan heel veel fimpjes op en kun je veel informatie uit halen. Is natuurlijk beetje reclame voor dragonlasers maar wat hij zegt is wel degelijk waar.

Bij mij is het juist andersom, in het begin niet 100% en dan komt het op gang. Hij is wel direct te zien en dan pakt hij wat op en wordt nog wat feller en na 20 seconden dus max. Maar dat ligt vooral aan de batterijen. Bij gewone 1.5 volt batterijen doet hij dat niet. Het pieken in het begin doet hij wel vaak als de batterijen ver op zijn. Nou niet om te zeggen dat die van mij nu de beste is(Kijk mij eens ), want ik ben zelf ook niet meer helemaal tevreden met de performance van oplaadbare batterijen icm met mijn laser. Ik zou zeggen dat na 15 minuten intensief gebruik het beste er toch wel af is. Met net opgelade batterijen is het spectaculair maar na een tijdje is daar niet veel meer van over. Ik ga eens proberen batterijen met hogere capaciteit te gebruiken.

Comment

• Ik heb hem later op de avond natuurlijk nog eens geprobeerd. (ik dacht de hele avond alleen maar aan die pen). Eerst weer hetzelfde effect, dus even een forse straal die meteen afzwakte. Later zag ik bijna geen straal maar naar mate ik de laser langer aan liet versterkte hij.

Ik gebruik trouwe3s ook oplaadbare batterijen.

Comment

Working...
                                X