Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

sowieso reglementaire lasers gebruiken dwz output < 5mw.
    Ik gebruik hem altijd op de telescoop en alleen voor het richten,niet in de hand.
    De lichtvervuiling van dat ding valt heus wel mee. Op 15 mafstand is er geen kat die de straal nog ziet met dit type laser

Het is wel zeer handig richten met zo'n ding, zeker als je nog als eens last wil hebben van een pijnlijke nek.
    Bovendien kan je ook een andere telescoop naar het object helpen richten weer vooropgesteld dan die binnen een straal van max 10 m staat liefst zelfs iets dichterbij.

Maar helaas zijn er altijd wel mensen die er eens willen mee schijnen op niet stellaire objecten. Discipline heren sterrenkijkers...en de regels respekteren, dit voorkomt hinder en ongemak
    Obsession 18 inch F/4.5
    Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Comment

Zoals in zuidelijke landen personen die normaal gesproken rustig, aardig en melancholiek zijn bij het stappen in een auto veranderen in kamikaze piloten, zo kunnen laserpointers verantwoordelijke, evenwichtige en weldenkende mensen omtoveren tot kleine kinderen met een gedragstoornis. Ik ben het met iedereen eens die zegt dat laserpointers absoluut geen speelgoed zijn.

Ik heb overigens zelf zo'n ding en heb inmiddels mijn initiële gedragsstoornis al weer aardig onder controle. Buiten de gebruikelijke toepassingen heb ik hem al diverse malen succesvol ingezet bij het uitlijnen van mijn reismontering op de poolster.
      16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Comment

Tot nu toe heb ik, ondanks dat veel mensen zo'n groene laser bezitten, deze zelden in gebruik gezien tijdens waarneemsessies. En als ze dan gebruikt worden gebeurt dit altijd zo kort en veilig mogelijk. Naar boven richten, snel aanwijzen wat bedoeld wordt, en klaar. En dat alleen als het aanwijzen met behulp van de laser echt nodig is. Er wordt nooit en te nimmer doelloos mee in de rondte geschenen of te pas en te onpas naar de hemel gericht.
        What happens in Cygnux X-1
        Stays in Cygnux X-1

Comment

Originally posted by Steem
          Er wordt nooit en te nimmer doelloos mee in de rondte geschenen of te pas en te onpas naar de hemel gericht.

Comment

Dat zijn incidenten!
            What happens in Cygnux X-1
            Stays in Cygnux X-1

Comment

Jahoor, maar in de incidenten schuilt nou eenmaal het gevaar.

Comment

Autorijden is ook niet ongevaarlijk...en tóch doet vrijwel iedereen het!

Als je er met beleid mee omgaat zal er vrijwel niks aan de hand zijn. Ongelukjes zijn nooit uit te sluiten, dat niet. Maar dat is bij zoveel dingen.

Comment

laser

Ha Ha!! Topfoto!
                  Celestron Nextstar 6SE

Comment

is deze iets?

bovenstaande lijkt me ideaal.. is zonder al te veel poespas te gebruiken als zoeker-laser voor bv binoculair.

Comment

Wat een emoties, mythes en onzin op dit onderwerp. Het is heel simpel.
                      Voor aanwijzen moet je een 2-10mW kopen. Krachtiger is verblindend als het goed donker is en minder krachtig is alleen bruikbaar bij goed donkere hemel, maar niet als het nog een beetje schemert.

Voor het richten van een telescoop vind ik het ondingen. Een klein richtkijkertje gebruikt geen batterijen, je ziet het object waarschijnlijk en je stoort geen andere waarnemers.
                      Reflecties zijn alleen gevaarlijk als ze op gladde, vlakke oppervlakken plaatsvinden. Bij alle overige oppervlakken wordt het laserlicht gedivergeerd en/of geabsorbeerd en is er GEEN gevaar voor oogletsel.
                      En verder. Ook een keukenmesje in de handen van een debiel kan voor lelijke wonden zorgen.

Comment

Originally posted by SkyGuy
                        Er wordt nooit en te nimmer doelloos mee in de rondte geschenen of te pas en te onpas naar de hemel gericht.

hoe heb je dat gedaan dan?

Comment

Originally posted by markje
                          Lange belichtingstijd tijdens het Veluweweekend van 2007!

Comment

@ Jo-san: het gaat niet om debiel of opzet, het gaat erom dat een ongeluk in een klein hoekje zit. Ik ben eens naar een starparty geweest en heb daar heel wat kindertjes zien rondlopen, die in een onbewaakt moment best even zo'n ding van pappa zouden willen "lenen".

Op een starparty ga je toch ook geen keukenmesjes staan uitdelen?
                            M.a.w.: je hoeft het gevaar niet op te zoeken. Vóór de laserpointer konden we mensen ook dingen aanwijzen, toch?

Eigenlijk vergelijk ik het met vuurwerk. Mééstal gaat het goed, maar ééns gebeurd, blijft gebeurd...

Comment

Originally posted by markje
                              Originally posted by SkyGuy

Haha! Die kun je in je zak steken, Steem

Ik ben het wel met jo-san eens dat het gebruik als zoeker behoorlijk irritant kan zijn. Die dingen worden steeds populairder en goedkoper. Ik hoop toch niet straks tijdens een starparty 15 van die fijne groene stralen uit alle richtingen omhoog schieten. Notabene door lichtvervuilings-haters!
                              Ook de zwakke versies zijn vervelend als ze door het beeldveld zwiepen wanneer je een onmogelijk NGCtje probeert te spotten.
                              "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

vele (grotere) starparty's zijn ze ook verboden.

Comment

Working...
                                X