Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Zie dit document op de site van de Voedsel en Waren Autoriteit: linkje

Een laserpointer mag geen (tijdelijk) oogletsel opleveren, indien hiermee kort in de ogen wordt geschenen. Daarom is het verhandelen van klasse 3R, 3B en 4 laserpointers aan consumenten niet toegestaan*.

Uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat de reflecterende lichtbundel van laserpointers in deze klassen zelfs bij een afstand van meer dan 10 meter tot letsel kan leiden. Bij het gebruik van een dergelijke laserpointer tijdens een presentatie kan de lichtbundel op een reflecterend voorwerp vallen, waarbij de toehoorders zich binnen de risicovolle afstand bevinden van de reflecterende lichtbundel.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Comment

Nogmaals: en die discolasers dan?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

@Paul, klopt.. Ik zag op de site dat je met de 55Mw ook ballonnen kapot kon schieten en het kan inderdaad mits je met een zwarte marker de ballon een klein zwart vlakje maakt..

Lasers die worden gebruikt mij discotheken worden vaak al gesplits d.m.v. meerdere spiegels, nu is het zo dat bij classe 3b lasers ook de reflectie oogschade kan veroorzaken, maar dergelijke beschadigingen loop je alleen op door recht in de straal te kijken, vandaar dat het hoek ook zodanig is opgesteld dat niet bijna onmogelijk is. Discolasers hebben vaak ook een verlaagde intensiteit door de splitsing van de laserstraal dit voorkomt dat er een centraalpunt ontstaat en dus geen warmteontwikkeling kan ontstaan.

Deze lasers van wickedlasers (en andere aanbieders) zijn dus ook serieus GEEN speelgoed. Klassse 3b lasers kunnen schade aanrichten binnen 0.02 seconden, korter dan de oogreflectie. (Ik kan de site zo 1,2,3 niet vinden, maar hier staan alle types uitgebreid op uitgelegt.)

Dus ook al schijnt iemand 'per ongeluk' richting je oog kan je al oogschade opgelopen hebben voordat je het weet, zelfs de oogreflectie is dus niet snel genoeg om dit te voorkomen.
        "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Comment

Originally posted by Ossi
          Ik heb 2 groene laserpointers gekocht via Ebay bij de volgende verkoper: auction288 (mocht er interesse zijn, er zijn er velen die ze verkopen hoor!)
          De een is een 10mW en de andere een 20mW ter vergelijking bij Orion verkopen ze een 1-3mW en een 3-5mW.

Ik heb ze zonet ff getest buiten. Alhoewel het erg bewolkt is, is het wel leuk om ff te kijken hoe ver die komt (nadeel is dat ze het straaltje kunnen volgens :P)
          Je merkt wel verschil tussen de 10 en 20 mW, de 20mW is een stuk helderder. Ze zijn allebij wel duidelijk, maar ben blij dat ik geen 1-3mW heb gekocht!
          Ben wel benieuwd hoe die presteerd tijdens een compleet heldere nacht.

Ik heb ze gekocht zodat ik anderen een keer wat kan aanwijzen aan de nachthemel. Het is altijd zo'n gekloot om mijn vriendin of me ouders ofzo wat aan te wijzen en ze zien het maar niet.
          Dacht ik laat het jullie even weten.
          Als je er 1 koopt, koop er dan 1 met zo'n hoog mogelijk mW-age.
          Net heel bericht geschreven maar hierboven staan dus alleen de quotes. Kwam neer op de volgende link, veel speelgoed voor ook nog leuk bedrag, en aangezien je het knopje van deze apparaatjes ingedrukt moet houden vergt het niet al te veel zelfdiscipline van een astronoom om alleen naarboven te schijnen. Overdag zonnewaarnemingen of wat dan ook doen is veel gevaarlijker voor je ogen !!!
          komt 'ie:
          http://tinyurl.com/3638dj
          There's no dark side of the moon really....
          In fact it's all dark
          (naar Roger the Hat, roadie Pink Floyd)

Comment

We kunnen wel eindeloos blijven doorgaan dat we deze dingen gebruiken willen op een nette, verantwoorde, manier maar ik vind wel dat het niet goed is dat dit soort apparaten gewoon in de vrije verkoop te krijgen zijn. :smartass Er zijn zoals gezegd zat mensen met minder edele bedoelingen en ook een ongelukje is z gebeurd

Dit is beslist niet bedoeld als preek, want soms zou ik er ook best n willen hebben, hoor Lijkt me reuze handig. Maar het risico lijkt me toch minstens zo groot als bij het kijken naar de zon door zo'n goedkoop oculairfilter...of erger!

Comment

Originally posted by capella
              We kunnen wel eindeloos blijven doorgaan dat we deze dingen gebruiken willen op een nette, verantwoorde, manier .....
              Bedoeling van deze dingen is die inderdaad op een volwassen en educative manier aan te wenden. Wij in elk geval hebben alvast al de ouderwetse zoekers van al onze telescopen gesloopt. We ontdekten enkele jaren geleden dat objecten opzoeken met behulp van een laser inplaats met een traditionele zoeker stukken sneller gaat. En we houden er geen stijve nek aan over zoals bij de klassieke zoeker...

Ikzelf gebruik bij de een van de cursussen steevast een laser op mijn binoculair. Bedoeling is op een snelle manier objecten aan onze cursisten aan te wijzen. Als ze het object niet zelf vinden richt ik zelf mijn bino naar het op te zoeken object, druk even op het knopje en ze hoeven enkel nog met hun eigen binoculair de groene straal te volgen tot ze bij de nevel, of wat dan ook, toegekomen zijn. Zr handig...! Probeer het zelf maar eens.
              Ik doe dit al sinds begin jaren 80, maar sinds de laser enkele jaren geleden zijn intreden deed is dit toch wel een stuk prettiger en sneller geworden.

Om die enkele gaatjes in je bino te boren moet je in elk geval een zr stevige hand en stalen zenuwen hebben....

Comment

Chriske: dat valt ook wel mee. Op de plaatsen waar die ringetjes bevestigd zijn, is er toch geen optiek.
                Dit is geen undersign.

Comment

Toch maar eerst eens zelf proberen in je nagelnieuwe binoculair te boren alvorens te zeggen : dat valt wel mee....

Comment

Ach, ik herinner me een uitspraak van Jan Koet (eigenaar van een 7" Astrophysics APO): "Ik heb slechts twee maal in mijn leven angstzweet gehad. De ene keer was bij mijn huwelijk en de tweede keer was toen ik 3cm van mijn kijkerbuis af moest zagen om scherp te kunnen stellen met een webcam."
                    Dit is geen undersign.

Comment

Originally posted by Ossi

Als je hem gewoon gebruikt waar die voor is bedoeld dan is er toch niets aan de hand?
                      Hij ligt ook buiten bereik van kleine kinderen!
                      En mochten er mensen overvliegen door de Redbull dan kan ik alleen maar zeggen dat het hun eigen schuld is!!
                      Alles wordt wel eens een keer gebruikt voor wat ie niet bedoeld is , dat is in praktijk nu eenmaal zo...zowel vrijwillig als onvrijwillig...

Laser zijn wettelijk gebonden aan output van minder dan 5 mw. Voor het zoeken naar objecten is dit ruimschoots voldoende en werkt prima.Zal ik toch weten want ik gebruik nog enkel dat. Ik zie dan ook niet het nut in van zwaardere ,zeg risicovoller lasers...

Wij, amateur astronomen, ijveren voor een donkere sterrenhemel.
                      En nu gaan we zelf het goede voorbeeld geven diezelfde hemel met laser van meer dan 100 Mw te doorpieren...kom nou, ....vind men dit verstandig?

Misbruik leidt uiteindelijk tot een wettelijk verbod, en ook dit willen we toch niet want deze toestellen zijn zeer praktisch in gebruik hoor...
                      Obsession 18 inch F/4.5
                      Orion Optics 8 inch F/4.5 - 1/8 PV wave front optics op Vixen GP-E

Comment

Originally posted by fmeireso

En nu gaan we zelf het goede voorbeeld geven diezelfde hemel met laser van meer dan 100 Mw te doorpieren...kom nou, ....vind men dit verstandig?

Misbruik leidt uiteindelijk tot een wettelijk verbod, en ook dit willen we toch niet want deze toestellen zijn zeer praktisch in gebruik hoor...
                        Overschot van gelijk heb je ...! Die straffe lasers zorgen enkel voor ergernis.
                        Als je een laser koopt hou het vermogen in de gaten en overdrijf niet...! Een paar mW zijn al voldoende om een straal te zien die enkel jij kan zien zonder de andere waarnemers naast je te storen.

De laser op mijn bino hierboven is er eentje van 35 mW en is voor omstaanders te zien die 4 - 5 meter van mij staan en met nieuwe batterijen misschien iets verder. Eentje met minder vermogen zal prima werken als het voor enkelvoudig gebruik is, ttz 'zoeker' voor je telescoop.

Chriske the Jedi-master....

Comment

Ben het met Chriske eens.
                          Ik gebruik de groene laser niet om mee te spelen maar alleen voor uitleg. 5mw is watt aan de lage kant, 10mw bevalt tot nog toe het best voor publiek.
                          Feller is niet nodig.
                          46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

zijn dat die speledingetjes die je in Turkije ook kunt kopen ?
                            (voor degene die daar zijn geweest weten dat ze ze overal bij bazars en tentjes verkopen)

zo ja dan neem ik er van de zomer enkele mee voor de liefhebbers.

gr,

Bor
                            there is no darkside of the moon........really

Comment

nee, die dingen uit turkije zijn <1mw, als je flink rookspuit met een rookmachine of misschien in de mist zie je de straal wel. maar gewoon zie je niet zo veel.
                              trouwens, die lasertjes zie ik hier ook altijd op de markt in eindhoven, precies dezelfde.

Comment

Als je een degelijke laser wil kopen, ga even kijke op E-Bay Als je intikt green laser, zoek even naar dit model :

Het is kwaliteit/prijs de beste koop. Met nieuwe batterijen nogal aan de straffe kant maar eens een paar keer gebruikt zakt het vermogen van die laser tot een aanvaarbaar niveau zonder te storen of vliegtuigen uit de lucht te halen...

Het voetje voor die laser en ook de twee knoppen hebben wij zelf gemaakt. Gegoten in hars, speciaal voor dit model gemaakt.

Comment

Working...
                                X