Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Over laserpointers gesproken, ik heb daar een poosje geleden een kleine review / artikel over geschreven op m'n siteje:
    http://members.chello.nl/~n.wolterink/laserpointer.html

Korte samenvatting:
    Ben er heel erg over te spreken! :P

Comment

Mochten jullie er 1 zoeken dan is wickedlasers.com ook zeker een goede leverancier. Als eerst kreeg ik de laser thuis (na ongeveer 5 dagen) helemaal uit Shanghai (China) natuurlijk direct Duracell M3 erin gedaan en gaan testen.

Toen viel het tegen. Eerst deed hij het helemaal niet. Ik balen
      Na nog een keer thuis proberen kwam de beam eruit en was erg gaaf om te zien, maar nog vondt ik hem niet zo sterk. Nu bleek als ik de bovenkant van de pointer (dit was het opzetstuk dat na het plaatsen van de diode op de pen gemonteerd wordt) een beetje bewoog dat ie in sterkte varieerde en nog feller ging branden (waarschijnlijk zoals ie hoorde). Ik wist dus meteen dat er wat mis was met het elektrisch circuit.

Ik had een mailtje gestuurd aan de heren van wickedlasers.com en kreeg een antwoord van Steve terug dat ik hem gewoon kon terugsturen en dat ik een nieuwe kreeg. (op hun kosten)

Na enkele weken wachten bleek dat de pen dit keer bij de douane werdt tegen gehouden en Steve had hem nu met UPS verzonden onder de melding:
      Contents: Ballpoint Pen
      Value: 7 dollar

En ja hoor nu heb ik hem binnen meteen 1 van de nieuwe reeks. Dit keer een volledig massief metalen behuizing (geen losse componenten), een mooie gegrafeerde grip-sectie op de pen en hij brandt feller dan ooit tevoren.

Deze 55Mw is zonder moeite en zonder rook in het daglicht te zien naarmate het donkerder wordt is de beam alleen maar beter te zien en 's nachts sta je met je mond open hoe fel hij in werkelijkheid is.

Om ook zo maar even te testen kon ik 's nachts vanaf een flat (ergens in Kijkduin) met gemak een flat bereiken in het centrum van Den Haag.

Ik kon nu dus ook tenminste iedereen aanwijzen welke objecten ik in de sterrenhemel bedoelde.

Hij is dus iedereen aan te raden! (Create your own artificial star)
      "Have you ever tried to imagine how huge the universe is? I've tried it many times.."

Comment

Cool hoor zoīn Laser..

Je kan het beste een NewWish Laser kopen.
        die zijn het makkelijkst op te voeren.
        Ik heb er ťťn gekocht voor een zacht prijsje. en zelf opgevoerd....
        hij was <5 en nu is hij 45mw

beter zelf doen, dan die gasten die het ook zelf doen en de hoofdprijs vragen.......
        114mm refl. en 70mm refr.
        200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Comment

Makkelijk zelf op te voeren..

Wat heet makkelijk?

Ik ben mezelf ook al een tijdje aan het orienteren op zo'n groene laser.
          Ben er alleen nog niet helemaal uit.
          Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
          ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch Šlles de schuld van het onstaan van het universum.
          Auteur:Ik

Comment

ik had er ook 1 gekocht op ebay. dezelfde als die van de foto hierboven en doet het perfect!
            heb em uitgelijnd op mijn dob geplakt, is echt veel makkelijker dan een zoeker.
            XT10

Comment

Groene lasers

Edit Demelza:

Dit is niet de plek om je spul te promoten!
              Battlestar Galactica

Bresser Messier N-203, Meade ETX-70

Lid Sterrenwacht Schothorst

Comment

@ dh-breuer: Gaaf die site! tjek dit. Met lasers balonnen kapot schieten :P

Comment

Jongens, jongens...waarom die race naar het grote aantal milliWatts?

Gisteren, bij donkere hemel, stoorde het me bijna dat de firma die m'n 5mW groene laser leverde die pot hoogstwaarschijnlijk had gedraaid naar meer vermogen, want voor de donkeradaptatie had ik liever wat minder vermogen gehad. 20mW is eigenlijk teveel wil je zwakke richtsterren gebruiken - richt zo'n straal naar nu Leporis (nu Lepus) en die ster verdwijnt schijnbaar als je in de buurt komt, en het duurt een poosje eer je die terug ziet verschijnen als je de laser afzet.

Stefan Rostyne stond 20 meter verder en van daar zag je de straal even duidelijk (bijna hinderlijk helder) als van naast mijn oculair...

't Kwam wel van pas om te bewijzen dat je M33 met het blote oog zag - Stefan geloofde me niet, tot ik alleen met de groene laserpointer M33 *exact* in het midden van het beeldveld van mijn Pan 24 kreeg.

Soms, heb ik gemerkt, loont het toch de moeite om de laatste paar graden te sterhoppen achter het oculair, kwestie van de oriŽntatie niet te verliezen, en alle sterren die je exact een voorwerp kunnen aanwijzen ook daadwerkelijk tegen te komen in het oculair.

Soms kun je met de laserpointer je telescoop pal op een een voorwerp richten maar omdat je geen context en gevoel voor oriŽntatie hebt als je rechtstreeks in het oculair kijkt, is het niet zo eenvoudig om net op de juiste plaats in dat beeldveld te kijken...

Ik kon gisteren IC418 weliswaar in beeld krijgen met alleen de laser, maar als je niet zelf in het oculair kijkend van lambda naar nu Leporis was gegaan en dan in de richting van IC418 (met de karakteristieke drie sterren die je er net voor tegenkomt), dan was het moeilijk om dat rood sterretje aan te zien voor wat-ie was.

En met melkwegstelsels heb je dat ook - soms zijn die makkelijker te zien als je de telescoop naar hen doet bewegen dan als ze gewoon in het beeldveld staan...
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Misschien dat bestellen via eBay niet altijd goed gaat. Van de site van Ecliptica geplukt:

Groene lasers en andere lasers anders dan klasse 1 en 2 zijn in feite niet geoorloofd., Op de pointers staat steeds het originele stickertje van Class IIIa. Of deze klasse wel of niet toegestaan is, is onduidelijk. Er wordt dan niet actief gehandhaafd, althans niet in Nederland, behalve dat de douane bij binnenkomst in Nederland de pointers in beslag zou kunnen nemen. (informatie van de controlerende instantie, de Voedsel en Waren Autoriteit).

Comment

Ik vraag me altijd ernstig af of die lasers wel zo verschrikkelijk gevaarlijk zijn. Als je niet in iemands ogen schijnt is er niet zo veel aan de hand. Irritant kunnen ze 's nachts wel zijn, maar dat is een heel andere discussie.

Wel eens in een grote discotheek geweest? Daar schijnen de groene lasers soms ook met tientallen tegelijk door de zaal en tussen het publiek. Ik vermoed ook dat ze wat krachtiger zijn dan onze laserpennetjes.

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Als het klopt wat ik gelezen heb is het gevaar van krachtige lasers dat reflecties op naburige objecten (gevel, lantaarnpaal etc) nog zo sterk zijn dat ze je ogen kunnen beschadigen. Oftewel, ook al richt je je laser alleen op de sterrenhemel dan nog kun je je ogen ongemerkt beschadigen.

Ik begrijp overigens niet waarom je zo'n krachtige laser zou willen hebben. Ik heb wel eens een 10mw laser gezien en die gaf al een zeer heldere en goed zichtbare straal. Vraag me af wat 50mw oid dan nog toevoegf, behalve dat het indruk maakt.
                        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Comment

Blijft de vraag: waarom die ophef over kleine laserpennetjes terwijl in de discotheek veel krachtiger stralen midden in je gezicht schijnen?

(Waarom uberhaupt een laserpen als je toch een reddot finder hebt? Hij lijkt me alleen nuttig als je anderen wat wil aanwijzen.)
                          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Originally posted by Roel
                            Blijft de vraag: waarom die ophef over kleine laserpennetjes terwijl in de discotheek veel krachtiger stralen midden in je gezicht schijnen?

(Waarom uberhaupt een laserpen als je toch een reddot finder hebt? Hij lijkt me alleen nuttig als je anderen wat wil aanwijzen.)
                            Dat vroeg ik me nou eigenlijk ook al af, in de discotheek heb je lasers van meer dan 200mW.

En waarom een groene laser als je al een reddotfinder hebt?
                            Puur en alleen om wat aan te wijzen.
                            Mocht je hem toch gebruiken als zoeker, dan hoef jij je niet in onmogelijke hoeken vouwen om door de zoeker te kijken, toch wel een pluspuntje
                            Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Comment

Dat is nujuist het handige ervan, het aanwezen. Maaaarrrr, volgens mij is uitlijnen met een laser fijner dan met een reddot. Je hoeft niet met je hoofd vlak op de buis te liggen enzo.
                              What happens in Cygnux X-1
                              Stays in Cygnux X-1

Comment

Prototype schreef:
                                Als het klopt wat ik gelezen heb is het gevaar van krachtige lasers dat reflecties op naburige objecten (gevel, lantaarnpaal etc) nog zo sterk zijn dat ze je ogen kunnen beschadigen. Oftewel, ook al richt je je laser alleen op de sterrenhemel dan nog kun je je ogen ongemerkt beschadigen.
                                Je bedoelt zoiets als in *dit filmpje* van *deze site*

Dom, dom, dom als je het mij vraagt.

Comment

Working...
                                X