Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Groene laser als finder scoop

Hier gaan we weer

Is hier nog niet genoeg over 'gedebatteerd' in deze post?
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Comment

Blijkbaar niet - *zucht*. Maar als er pertinente onwaarheden verteld worden moet er toch (helaas weer) op gereageerd worden?
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Hysterisch? Ik? Lezen jullie een andere post soms?

Originally posted by sixela
        Je zou met een 5mW-laser iemand twee minuten moeten bestralen op hetzelfde punt op de retina voor er zelfs maar gevaar op schade is.
        Er rees hier al reeds het verlangen naar meer dan 5mW. Trouwens ligt dat in de aard van het beestje. Of waarom die bredere banden en grotere uitlaten?

Groene lasers zenden licht uit tussen 490 en 575 nm. Rode lasers liggen tussen 650 en 750 nm. Jammer genoeg is het menselijk oog nou juist in het bereik tussen 520 en 570 nm bijzonder gevoelig. Als je dan ook nog weet dat groen circa 300x feller waargenomen wordt dan rood ...
        Kinderen kunnen de reflex voor de ooglidsluiting blokkeren. Een klasse 2 laser kan bij een kind dan reeds tot oogbeschadingen voeren. En klasse 2 lasers zijn volgens de norm EN60825-1 lasers tot 1mW! En we spraken hier over 5mW (klasse 3R)!

Mag ik erop wijzen dat die laser, tenzij je een speciale training gevolgd hebt en de laser alleen voor bepaalde doeleinden gebruikt, volgens de in Nederland geldende richtlijn NEN-EN-60825 die van de Europese richtlijn IEC825 is afgeleid perfect illegaal is?
        Dat mag je zeker en dat is ook bekend.

Je bent dus niet echt de persoon die goed geplaatst is om hysterisch te gaan doen over onze (perfect legale en ongevaarlijke) lasers.
        Ik zie niks hysterisch in mijn posting, slechts een waarschwuing. Maar okay. Vanwege deze redenering mag ik ook niet zeggen dat een cirkelzaag gevaarlijk kan zijn, alleen omdat ik er een heb. Ik snap hem.

Trouwens, *jouw* laser is als zoeker volstrekt onbruikbaar omdat die veel te helder is, dus rijst de vraag waarom je dat ding überhaupt gekocht hebt? Zo'n laser is alleen goed om een grote groep mensen zaken aan te wijzen, en dan moet je er inderdaad verdomd goed mee opletten.
        Ik heb duidelijk geschreven waarvoor ik de laser gebruik.

Dat is ook je reinste hysterie. 5mW is 5mW. Éen enkele onbeschermde spaarlamp in een tuin straalt duizendmaal meer vermogen (okee, alleen de helft gaat naar de hemel ).
        In één straal gebundelt? Met een bereik van 800 tot 1000 meter (5mW)? Rare lampen hebben jullie daar. (En ja licht gaat oneindig ver. De term "bereik" moet je hier dan ook anders invullen.)

Natuurlijk gaan we niet nét naast een astrofotograaf minutenlang staan stralen naar het voorwerp dat hij fotografeert, dat spreekt voor zich. Maar dat is in de praktijk nauwelijks een probleem, omdat astrofotografen om vele andere redenen de gewoonte hebben om zich wat af te scheiden.
        Als je afgelegen woont zal dit zeker kunnen. Maar ik betwijfel het dat een stadsmens alle astrofotografen in zijn omgeving kennt, en bovendien precies weet wanneer ze aan het fotograferen slaan. En voordat je het zegt, ook vanuit de stad kun je wel degelijk astrofotografie bedrijven. Kijk maar naar Stefan Seip, Stuttgart. Die maakt nog steeds af en toe onwaarschijnlijke fotos vanuit de stad.
        trouwens, een fotograaf vermoord je al als je maar 1 sek. met een laser door zijn te fotograferen gebied schijnt.

Ik heb op starparties niet de minste problemen met mijn laserzoeker. Ik vraag altijd of iemand er iets tegen heeft, en de meeste mensen zien hem gewoon niet (en vragen me achteraf waarom ik toestemming vroeg).
        Waarschijnlijk ook de reden waarom deze laserpointers op ALLE duitse, oostenrijkse, zwitserse en franse starpartys verboden zijn. Waarschijnlijk ook in andere landen, alleen was ik daar nog nooit op een starparty.

De <5mW lasers mogen dan welliswaar legaal zijn, het gebruik ervan als gevaarloos te beschrijven is toch op zijn minst naiv te noemen. En nogmaals, ik ben niet hysterisch of heb iets tegen hun gebruik. Ze blijven echter gevaarlijk. En meer wilde ik niet zeggen.

CS,

Maurice

Comment

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Nu las ik net een online artikel in Sky and Telescope dat deze dingetjes wel degelijk gevaarlijk kunnen zijn, vooral de goedkopere varianten.
          Het probleem is dat een groene laser van een ir laser is gemaakt en door een bepaald kristal groen wordt. Maar er blijft wel ir licht door schijnen, daarom zit er ook een ir filter in de laser. Alleen de goedkope versies verzuimen nog wel eens er eentje te plaatsen. Met alle gevaren van dien.
          Last edited by MoreLinux; 05-08-10, 16:37. Reason: verplaatst naar originele discussie.

Comment

Aantal topic samengevoegd...
            Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
            Omne ignotum pro magnifico.

Comment

Gekopieerd uit de wekelijkse nieuwsbrief van Elektor (zie www.elektor.nl)

Groene laser eigenlijk rood

Onderzoek laat zien dat sommige groene laserpointers meer infraroodstraling uitzenden dan groen licht

Publicatiedatum: 12 augustus 2010

Onderzoekers van het Amerikaanse Institute of Standards and Technology (NIST) hebben ontdekt dat sommige goedkope groene laserpointers meer infrarood licht produceren dan groen licht. Bij een van de geteste exemplaren werd twee maal zoveel infrarode straling gemeten dan de gespecificeerde maximum hoeveelheid groen licht. Deze hoeveelheid (onzichtbare) infraroodstraling kan ongemerkt oogletsel veroorzaken. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen in ruimten met energiezuinige ramen, die zijn bedekt met een infrarood-reflecterende coating. De onderzoekers laten op hun website zien dat met een simpele test kan worden aangetoond of een laserpointer infraroodstraling uitzendt.

In een groene laserpointer valt infrarood licht van een halfgeleiderlaser met een golflengte van 808 nm op een transparant kristal, dat op zijn beurt straling met een grotere golflengte (1064 nm) uitzendt. Deze golflengte wordt met behulp van een ander kristal gehalveerd tot 532 nm, de golflengte van het groene licht van de laserpointer. Als dit laatste kristal bij het productieproces niet goed wordt uitgelijnd, wordt er meer infrarood dan groen licht uitgestraald. Duurdere laserpointers hebben een ingebouwd infraroodfilter om te voorkomen dat dit soort ongewenste straling naar buiten komt.

Op de website van het NIST (zie onderstaande link) is het complete onderzoeksrapport te downloaden.

Meer info
              Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Gaap...
                Ja, natuurlijk kan een laserpointer gevaarlijk zijn.
                Met de nadruk op "kan".
                Maar dat geldt ook voor een potlood.
                Steek die maar eens in je ogen.
                Edison, je wordt bedankt! Je bracht inderdaad licht in de duisternis...

Comment

in een laserpointer moet je niet gaan kijken, kan schade aan je ogen veroorzaken

Comment

Lijkt me zo langzaamaan wel duidelijk dat lasers gevaarlijk kunnen zijn. Gewoon verstandig en volwassen mee omgaan. Als je je eigen ogen of die van een ander vernield, mag je dat probleem fijn zelf op gaan lossen. Die stickertjes zitten er niet voor niks op. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Case closed!
                    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
                    Omne ignotum pro magnifico.

Comment

Working...
                    X