Announcement

Collapse
No announcement yet.

Groene laserpointers gevaarlijk of niet?

Collapse
This topic is closed.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

@cocacola: ik vind niet dat je laatste serie bijdrages een erg nuttige aanvulling op de discussie is.
    Bushnell Spacemaster 60mm F/5, Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Orion Starblast 4.5" F/4, Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Comment

Ik heb de bijdragen verwijderd.

Nog een laatste keer voor alle duidelijkheid: het topic gaat over geschikte groene laserpointers om hemelobjecten aan te wijzen.

Verder niks. Alles wat daarbuiten valt wordt verwijderd.
      46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Re: Groene laserpointers

Sorry als dit een beetje offtopic is, maar gezien de “do en dont's” die hier worden genoemd, hier even weer een voorbeeld van een volwassen iemand die dus levensgevaarlijk bezig was.

Ik had afgelopen weekeind een optreden in een niet nader te noemen tent in Amsterdam.
        Viel mij daar opeens een bekend groen stipje op die werkelijk alle kanten opging.

Dat bleek dus de DJ te zijn die “cool” dacht te zijn en met z'n laser dus op de draaiende disco/spiegel bol aan het richten was.

Dit terwijl ik met een een paar collega's op 't podium stond.
        Ik ben er in de pauze direct heengegaan en even uitgelegd of 'ie wel wist waar 'ie mee bezig was.
        Volgens mij dacht de persoon in kwestie dat ik een grapje maakte want even later stond 'ie er weer met die laser.
        En niet zo maar een , maar 1, maar zo'n 50Mw. versie.
        (toevallig dezelfde die ik ook heb)

De bedrijfsleider vond het blijkbaar ook allemaal wel meevallen en ik ben behoorlijk uit m'n plaatje gegaan, omdat niet alleen wij maar ook de rest van het publiek aan deze stompzinnige actie's werden blootgesteld.

Uiteindelijk is het dus de laatste keer geweest dat ik daar gewerkt heb.

Kortom, kijk ook (goed?) uit in het uitgaans circuit..anders kan dus ook het licht in je ogen uitgaan.
        Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
        ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
        Auteur:Ik

Comment

Re:

Originally posted by Nop
          Op het grote forum astronomie.de is alles wat >1mw is verboden. Zij hebben een brief gehad van een instantie die hen beval om topics over lasers die krachtiger zijn te verwijderen. Ik denk dat tot 20mw in orde is voor aanwijzen. Misschien moeten we als forumbeheer daar ook strenger op toekijken.
          Ter informatie: ik heb het vermogen van mijn laser *terug*gebracht van ongeveer 12mW tot 5mW. Hoger is namelijk erg storend in een donkere omgeving wanneer je ogen helemaal aan de duisternis gewend zijn.

Dus mensen die zitten te pochen met lasers met hoge vermogens "omdat je er wat aan hebt" zijn gewoon niet erg zinnig bezig.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Hoe weet je precies hoeveel vermogen er overblijft? Heb je een methode om het makkelijk te meten?

Comment

Re: Re:

Originally posted by sixela
              Originally posted by Nop
              Op het grote forum astronomie.de is alles wat >1mw is verboden. Zij hebben een brief gehad van een instantie die hen beval om topics over lasers die krachtiger zijn te verwijderen. Ik denk dat tot 20mw in orde is voor aanwijzen. Misschien moeten we als forumbeheer daar ook strenger op toekijken.
              Ter informatie: ik heb het vermogen van mijn laser *terug*gebracht van ongeveer 12mW tot 5mW. Hoger is namelijk erg storend in een donkere omgeving wanneer je ogen helemaal aan de duisternis gewend zijn.

Dus mensen die zitten te pochen met lasers met hoge vermogens "omdat je er wat aan hebt" zijn gewoon niet erg zinnig bezig.
              Ik heb juist wat opgeschroefd, waarom? De 5mw van de sterrenwacht gaf zelfs met volle batterijen een heel zwak licht, het publiek kon het nauwelijks zien. Ik heb nu 20mw, en als die koud is dan is het nog zwak. Als ik een verse 20mw van binnen meeneem is hij wat aan de te felle kant. Maar buiten in de kou vind ik 20mw erg acceptabel. Ik gebruik het ding trouwens alleen om af en toe aan te wijzen. Hij ligt voor het grootste deel werkloos in de oculairkoffer.
              46cm Martini dobson | 20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Zeiss 10x56 Nachtjager

Comment

Re: Re:

Originally posted by Nop
                Ik heb juist wat opgeschroefd, waarom? De 5mw van de sterrenwacht gaf zelfs met volle batterijen een heel zwak licht, het publiek kon het nauwelijks zien.
                Als zoeker is dat zwak licht perfect, maar ik veronderstel een bende donkeraangepaste Deepskiers die niet te ver van de straal staan, en die zien dat nog wel.

Met 20mW kun je onmogelijk nog de zwakke Mag 5 sterren gebruiken om je naar de goede plaats te gidsen, in mijn ervaring - rond de straal kun je ze niet meer goed zien.

Ik heb nu 20mw, en als die koud is dan is het nog zwak.
                Dan geeft die geen 20mW meer. Voor wat minder vermogen regelen in gewone toestand, en dan betere batterijen?

Energizer Lithium AAA...
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Oh jee.... UEFA onderzoekt laser-kwestie Ronaldo
                  "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Comment

Het is wel een grote vlek, die moet van heel ver komen.
                    STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Comment

t Blijft een beetje off-topic maareh...wat voor lasers zouden ze hier gebruikt hebben? Over HORROR scenario's gesproken! Ik ben zelf vaak genoeg bij concerten geweest waar enige vorm van laserverlichting werd gebruikt en met name op het balkon van de Melkweg bijvoorbeeld komt ie wel eens langs. Dat zal dan wel van een geheel zwakkere orde zijn maar nochthans irritant en eng.
                      "Zu groß, zu klein, Er könnte etwas größer sein..."

Comment

Re:

Originally posted by Roel
                        Ik vraag me altijd ernstig af of die lasers wel zo verschrikkelijk gevaarlijk zijn. Als je niet in iemands ogen schijnt is er niet zo veel aan de hand. Irritant kunnen ze 's nachts wel zijn, maar dat is een heel andere discussie.

Wel eens in een grote discotheek geweest? Daar schijnen de groene lasers soms ook met tientallen tegelijk door de zaal en tussen het publiek. Ik vermoed ook dat ze wat krachtiger zijn dan onze laserpennetjes.

Aha, dus toch niet zo onschuldig als ik dacht...
                        Lasershow verblindt toeschouwers

EDIT: Haha! Vincent, je was me voor!
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Comment

Ik hoop niet dat bepaalde mensen in deze thread de beschikking of bevoegdheid tot het gebruik van vuurwapens hebben.

Cum grege non gradior

Comment

Re: Groene laser als finder scoop

Willen jullie er wel even aan denken, dat die laserpointers echt wel verdommt gevaarlijk zijn?

Er hoeft maar iets te gebeuren of je ziet nooit meer sterren. Als die straal iemand in het oog raakt, dan veroorzaakt dat blijvend letsel, vaak blindheid. Ook reflexies kunnen al dit effekt hebben.
                            Zo'n ding op een Goto en een eigenaar die niet weet waar welke objekten staan, en er ontstaan gehaaid ongelukken bij het zwenken, bijvoorbeeld.

Ik zie het voordeel van een groene laserpointer over een red-dot-finder niet. Je moet toch van achteren over de buis van het teleskoop kijken om te zien waar je precies op richt. Dan kun je net zo goed (en zelfs nog beter qua donkeradaptatie) door de red-dot-finder kijken.

Ik ben geen laserpointer-hater. Ik heb er zelf een van 30mW. Echter gebruik ik die hoogst zelden en ook alleen maar om in een groep objekten aan de hemel te laten zien. Hij is verdommt helder en ik heb er een heilig respect voor.

Bovendien zijn jullie allemaal zo beducht om de lichtvervuiling. Wat betekent het wel als iedereen zo'n groene laser als finderscope gaat gebruiken? Langtijdbelichtingen zijn dan in sommige regios ook niet meer mogelijk. En op starpartys hoef je dan ook niet meer te gaan.

CS,

Maurice

Comment

Willen jullie er wel even aan denken, dat die laserpointers echt wel verdommt gevaarlijk zijn?

Er hoeft maar iets te gebeuren of je ziet nooit meer sterren. Als die straal iemand in het oog raakt, dan veroorzaakt dat blijvend letsel, vaak blindheid. Ook reflexies kunnen al dit effekt hebben.
                              We gaan hier toch echt niet met dezelfde idiootheden als in de US beginnen hé? Een 5mW moet minstens 1 volle minuut continu op dezelfde plek op een netvlies gericht blijven om blijvend letsel (nog niet eens blindheid) te veroorzaken. Geen mens is in staat om zijn oog zolang stil te houden.

Misschien moeten we maar ook dringend en met een betweterig vingertje beginnen waarschuwen dat telescoopspiegels gevaarlijk zijn. Die grote absoluut! Als ik m'n 5cm dikke 32cm spiegel uit de kijker haal en ermee op iemand z'n kop sla, kan dat blijvend letsel veroorzaken. En als ik 'm overdag in de zon hou en het brandpunt op voorbijgangers richt, dan steek ik ze zomaar in de fik! Levensgevaarlijk! stoppen met heel die hobby! Het is niet langer verantwoord!

Je moet toch van achteren over de buis van het teleskoop kijken om te zien waar je precies op richt
                              Ik denk dat jij zelfs nog nooit met een 5mW groene laser op je scoop gewerkt hebt?

Bovendien zijn jullie allemaal zo beducht om de lichtvervuiling. Wat betekent het wel als iedereen zo'n groene laser als finderscope gaat gebruiken? Langtijdbelichtingen zijn dan in sommige regios ook niet meer mogelijk. En op starpartys hoef je dan ook niet meer te gaan.
                              Een 5mW lasertje zie je al bijna niet meer als je er meer dan een paar meter vandaan staat. Als wij met z'n allen gaan sterrenkijken -een groep van dikwijls meer dan 10personen, kun je dat al als een kleine starparty beschouwen?- dan gebruiken de meesten daarvan een groene 5mW laser, en toch zien we elkaars stralen bijna niet. We staan gemiddeld 8m van elkaar. En als iemand op zo'n avond ook astrofoto's wil maken, dan zijn we hoffelijk, en gaan de lasers uit. Zie ook Sixela's post hierboven.

Het is goed om mensen op eventuele gevaren te wijzen, en om hoffelijkheidsregels bij lasergebruik te hanteren, maar onrust stoken door pertinente onwaarheden te verspreiden doet eender welk aspect van onze hobby t.o.v. het grote publiek -die ons toch al weirdo's vinden- meer kwaad dan goed. En het laat jezelf ook zo'n mal figuur staan als je onzin vertelt over dingen waar je duidelijk niet op de hoogte van bent.
                              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Originally posted by _Maurice_
                                Dat zijn ze niet. Je zou met een 5mW-laser iemand twee minuten moeten bestralen op hetzelfde punt op de retina voor er zelfs maar gevaar op schade is.

Ze zijn gevaarlijk voor piloten (en voor autorijders) - niet omdat ze blind maken, maar omdat ze verstrooien (en in het geval van piloten eventueel de nachtadaptatie schaden, maar dan moet ja al vrij dichtbij zijn).

We hebben het wel over perfect legale 5mW-lasers, *met* iR filter. Er is een reden waarom ze legaal zijn.

Ik zie het voordeel van een groene laserpointer over een red-dot-finder niet. Je moet toch van achteren over de buis van het teleskoop kijken om te zien waar je precies op richt. Dan kun je net zo goed (en zelfs nog beter qua donkeradaptatie) door de red-dot-finder kijken.
                                Neen, dat moet je niet.

Ik ben geen laserpointer-hater.
                                Waarom dan die hysterie?

Ik heb er zelf een van 30mW.
                                Mag ik erop wijzen dat die laser, tenzij je een speciale training gevolgd hebt en de laser alleen voor bepaalde doeleinden gebruikt, volgens de in Nederland geldende richtlijn NEN-EN-60825 die van de Europese richtlijn IEC825 is afgeleid perfect illegaal is?

Je bent dus niet echt de persoon die goed geplaatst is om hysterisch te gaan doen over onze (perfect legale en ongevaarlijke) lasers. Trouwens, *jouw* laser is als zoeker volstrekt onbruikbaar omdat die veel te helder is, dus rijst de vraag waarom je dat ding überhaupt gekocht hebt? Zo'n laser is alleen goed om een grote groep mensen zaken aan te wijzen, en dan moet je er inderdaad verdomd goed mee opletten.

Wat betekent het wel als iedereen zo'n groene laser als finderscope gaat gebruiken?
                                Dat is ook je reinste hysterie. 5mW is 5mW. Éen enkele onbeschermde spaarlamp in een tuin straalt duizendmaal meer vermogen (okee, alleen de helft gaat naar de hemel ). Natuurlijk gaan we niet nét naast een astrofotograaf minutenlang staan stralen naar het voorwerp dat hij fotografeert, dat spreekt voor zich. Maar dat is in de praktijk nauwelijks een probleem, omdat astrofotografen om vele andere redenen de gewoonte hebben om zich wat af te scheiden.

En op starpartys hoef je dan ook niet meer te gaan.
                                Ik heb op starparties niet de minste problemen met mijn laserzoeker. Ik vraag altijd of iemand er iets tegen heeft, en de meeste mensen zien hem gewoon niet (en vragen me achteraf waarom ik toestemming vroeg).

Comment

Working...
                                X